• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn Tomos A35 opfrisbeurt.

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
163 berichten
  • Pagina 1 van 9
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende
Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 09 okt 2014 11:25

Hallo,

Kijk al een tijdje rond op dit forum maar zal mij ook nog even voorstellen.
Ben Gerard, 26 jaar, woonachtig in het mooie Drenthe, en mag graag hobbyen :p

De meesten van jullie zijn waarschijnlijk begonnen met brommers sleutelen, bij lag dat net anders en begon ik met auto's. Een dure grap kan ik je vertellen.

Daarom dat ik nu ook bezig ben met het opknappen van een tomos snor fiets.

Al die kleine stukjes met de auto's....
Daar komt bij dat één gezinslid niet al te best meer te been is en fietsen te zwaar is, denken om je mede mens noemen ze dat toch?

Maar goed terug komend op de Tomos.
Kwam hem tegen voor een redelijke prijs zonder kenteken, wel met verzekering papieren etc.

Het frame was erg netjes alleen een beetje roest op de achterbrug.
Het blok daar in tegen bleek wat minder, bus in het inlaatspruitstuk beunhaas uitgeboord, keeringen lek, etc.

Na hier een tijdje mee bezig te zijn geweest kwam ik er al snel achter dat een nieuw blok+schouwing een dure bedoeling zou worden.

Tot dat ik voor een paar weken terug een opknap tomos a3 e-start met kenteken + een tomos voor onderdelen tegen kwam.
Helaas zit er aan dit frame wel wat werk dus zal deze gestraald en gespoten moeten worden.

Momenteel heb ik de motor met kabelboom op de A35 gezet om alles werkend te krijgen, teveel kroonsteentjes en verknipte draden, na een lange dag uitzoeken en solderen werkte mijn stuurschakelaars, verlichting en toeter het weer haha.

Ook de ronde koplamp vervangen voor een vierkante met spoilerkap en een km teller.

Ook was me opgevallen dat bij achter uit "rijden" de brommer schokte, dus carterpan los en wat ik toen zag :(

De eerste koppeling segment had totaal geen kurk meer en was momenteel bezig het metaal op te eten.
De vraagteken veer was verpulvert en had daarbij de tandwielen ook flink beschadigd.
Gelukkig had ik mijn oude blokje nog en precies de onderdelen die ik nodig was waren hier nog goed.

Het brommertje loopt dus weer, alleen stationair heeft hij wat moeite.

Foto's volgen.
Bijlagen
20140313_165602.jpg
Tomos A35 bij aanschaf
20140313_165602.jpg (99.66 KiB) 13455 keer bekeken

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 09 okt 2014 15:29

Zojuist de bougie afstand van 1mm na 0,5 mm gezet en blijft nu stationair lopen tenzij ik de verlichting aanzet dan valt hij uit.

in het begin hevig geklapper maar nadat hij lekker warm was viel dit weg.

nu valt me alleen een scherp geratel uit de cilinder kop op. Weet dat het een oud modelletje is en rammeltjes er bij horen maar vind dit toch een beetje vreemd. Kan iemand zijn oordeel geven?

b.v.d
http://youtu.be/b-lXohlOJrA

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 okt 2014 17:41

Rammel klinkt mij als een uitgelopen small-end lager of gewoon het tikken van de zuigerveren (laatste is overigens normaal mits juist gemonteerd en zuiger goed geplaatst). Hoor je het ook nog als het achterwiel stil staat en je gas geeft?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 09 okt 2014 23:06

Oei. Was net blij dat ik hem weer in elkaar had, nu moet hij dus weer uit elkaar :(

Volgens mij is het ook hoorbaar bij stilstaand achterwiel.

Vandaag meerdere rondjes gereden en na mate de motor warmer werd des te soepeler hij ging rijden.
Het doorschakelen duurde de eerste 2 km wat lang(traag)

Het geratel bleef echter wel.

Verder een probleemloze rit.

Snelheid 27,xkm/h op gps, windstil. maar dat was ook echt vol gas. Had het idee dat hij dat niet heel fijn vond.

Momenteel alleen ontgrenst filter.

Trekkracht mag wel hoger, snelheid ook beetje

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 okt 2014 17:22

Zojuist de wel bekende prop in het spruitstuk verwijderd, en de demper in de uitlaat aangepast door het demper deel er uit te halen zodat alleen het plaatje met een klein buisje over blijft.

Snelheid op gps nu 33km/h en trekt lekker op.

Echter kwam ik er achter dat ik een klein diameter sigaar onder mijn snor heb zitten, heb een liggen met een dikker diameter maar die ziet er niet uit... Hoeveel verschil maakt het grotere diameter sigaar? Beide zonder S bocht.

Ook heb ik het idee dat mijn tomos op top inhoudt, hij wil wel en zo af en toe heeft hij een uitschieter en wil hij door in top maar zakt vervolgens weer iets terug, sproeier 50 vervangen?

Hier een kort filpmje, uitlaatpakking schoot weg :/

http://youtu.be/hXVqED7jJ40

Momenteel aangepast:
Prop uit inlaat
Ontsteking op brom stand
Demper uit snoruitlaat, alleen nog het dunne eindstuk pijpje

Ik weet niet waarom je bericht verwijderd was, maar ik zag een linkje naar een Youtube filmpje, dus ik dacht daar toch even op te antwoorden: Het is idd de bekende 4-takt op top. Ontsteking bijstellen naar bromstand (bij electronische ontsteking) en de begrenzer ook uit het spruitstuk halen. Sproeier vervangen is niet nodig, tenzij de kleur van je bougie-elektroden dit aangeven dat het mengsel lucht-brandstof niet ideaal is.

Vwb de uitlaat, hoe dikker de bocht, des te makkelijker kunnen de uitlaatgassen weg uit de cilinder. Dus meer power.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 10 okt 2014 18:19

Om het overzichtelijk te houden heb ik 2 berichten samen gevoegd, dat kan de verwijdering verklaren.

Het probleem is dat de ontsteking al op brom stond en het spruitstuk al ontgrenst is :(
Ook het lucht filter is ontgrenst.

Kortgezet zit er momenteel geen enkele begrenzer meer op

Nu wachten op een nieuwe pakking en dan brom uitlaat maar proberen en hopen dat dit iets uit haalt

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 27 nov 2014 16:35

Vraagje... Welke uitlaat kan ik het beste op mijn tomos zetten? De standaard snel(sigaar met groot diameter, een techno of een biturbo?

Heb nu zo'n standaard chroom met klein diameter en een met een groot diameter maar die ziet er niet meer uit :p

Wil de tomos opvoeren om daarna middels tandwiel verandering de trek kracht wat te verhogen.
Maar tevens niet teveel opvallen door teveel herrie, vond de standaard dun eigenlijk al best fel.

Dannybullet
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 27 nov 2014 20:03

als je niet teveel wilt opvallen+herrie zou ik voor de standaard gaan met dikke bocht want deze is ook goed aan te passen.
je kan evt een stuk van je demper eraf zagen die binnenin zit en je kan je uitlaatgaatje (dat kleine gaatje) groter uitboren.

dan heb je ook al een snel uitlaatje

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 15 jan 2015 00:31

Onder een van de tomosjes die ik voor onderdelen had opgehaald zat een standaard uitlaat met dikke bocht en afgezaagde demper. Helaas niet de mooiste dus zal deze vervangen worden door een nieuwe chromen.

Momenteel staat de tomos nog stil omdat tijdens een test rit op top snelheid de uitlaatpakking er uit werd geblazen :/

Is er trouwens iemand bij een rollerbank ooit op zijn framenummer gecontroleerd?

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 10 mar 2015 09:17

Meestal controleren ze het framenummer ook even ja.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 10 mar 2015 10:29

Balen jah :p

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 11 apr 2015 07:58

Gisteren was het dan zover na het vervanger van de pakkingen(waarbij 1 uitlaatbout brak).
zijn eerste officiële rit op de weg.
Totaal iets van 20km gereden.

Top op gps 36km/h, op de teller 40km/h.

Rond 20 km/h rijd hij redelijk rustig, daarboven begint hij wat te schommelen, lichte schokjes. Aan de kleur van de bougie denk ik aan een grotere sproeier? Rij nu met 51.
En hij trilt extreem, als of je telefoon in je kontzak op trilfunctie af gaat, ideaal voor vrouwen maar niet mijn ding.

Totale aanpassingen:
- Alle begrenzers verwijderd
- Brom ontsteking
- Brom uitlaat
- Hogedruk kop met koppakking

- koplamp omgebouwd na H4
- Stuur inrichting van een nieuwer type
- Koplamp spoiler + snelheidsmeter

Let niet op de tuin, woon hier pas zins Januari :)

Bijlagen
DSC_0217.JPG
DSC_0220.JPG
IMG-20150410-WA0014.jpeg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2015 09:03

Bougie is idd nog wat nat (is dit na 2 kilometer volgas gereden te hebben?) rond de schroefdraad en kleurt nog wat donker. Je kan een kleinere sproeier proberen. Je zegt nu een 51 te gebruiken, maar ben even kwijt in welke carburateur.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 11 apr 2015 20:07

Een kleinere sproeier terwijl er eigenlijk een upgrade is uit gevoerd? Ik woon tegen het centrum dus nee heb niet de laatste 2 km vol gas gereden hooguit 500m na een rit van 10km, carburateur zou ik zelf ook na moeten kijken

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2015 20:37

Even afgaande op wat er allemaal afgehaald is (prop inlaat, filter) neem ik aan dat er een 14/9 carburateur op zit. Daar hoort normaal een 50 in. Zoals ik aan de bougiekleur en conditie kan uitmaken is de 51 te groot. Meng je zelf of tank je kant en klaar? In het eerste geval kan je iets teveel olie erbij gooien waardoor de bougie zo nattig blijft. Hou je aan de 1:50 verhouding.

De dunne snor uitlaat kan in het schokken en slecht optrekken bijdragen, probeer eens de dikkere bocht versie om te zien of dit verschil maakt.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 11 apr 2015 22:05

Ik heb zelf gemengt met de 1/50 verhouding.
De snoruitlaat is al vervangen door de dikke versie met ingekorte demper.

Door de Hogedrukkop is natuurlijk de verbrandings ruimte verkleint, waardoor minder brandstof nodig is? Of zie ik dit verkeerd? Ben nog een beetje groen haha.

Mijn vrienden vinden het trouwens vreemd dat ik na zoveel aanpassingen zo'n lage top snelheid heb. Is Mijn snelheid zo vreemd?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2015 10:01

Niet minder brandstof, mengsel wordt verder gecomprimeerd waardoor er meer kracht bij verbranding vrijkomt.

Het feit dat de motor trilt is al een veeg teken dat er iets mis is. Kan balans zijn, andere onderdelen of lagerwerk. Vwb de snelheid kan ik je er geen antwoord op geven.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 12 apr 2015 23:07

Vandaag nog wat getoerd, moesten een elektrische fiets testen dus ik er achter aan. Was even aanvoelen omdat hij pittig reageerd haha.

Ook meteen een nieuw puntje, hij start na rijden(warm blok) alleen met choke

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 15 apr 2015 07:18

Starten met choke is starten met minder lucht en dat zou dus duiden op een te kleine sproeier...
m.v.g. Bob

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 15 apr 2015 21:24

Ik dacht dus ook een te kleine sproeier te hebben, maar eerdere berichten in dit topic spraken dat tegen. De electrode is licht bruin met een beetje een wittige gloed, heb de boel laatst ook opnieuw los getrokken en er zit momenteel een 50 sproeier in, denk dat met een 52 wel goed zit.

Ik heb laatst een proma gp zwart door ruil verkregen, iemand wou graag stock en dat had ik.
Nu heb ik eens wat gezocht maar kan weinig info vinden.

Wat zijn de voor en na delen van een proma gp tegen over een chromen Brom(weet nog steeds de originele benaming niet)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
163 berichten
  • Pagina 1 van 9
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …