• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35 Blok, zwakke vonk.

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 12 mei 2015 10:16

Hallo forummers!

Mijn brommer deed het perfect, nooit klachten. mijn brommer heeft toen 2 weekjes stil gestaan buiten; ik startte mijn tomos, reed weg, en 2 seconden later viel hij uit. Hij gaat dan ook niet meer aan.

Ik heb hem toen een paar dagen droog laten staan om eventueel water te later verdampen etc. De brommer start SOMS, maar valt na 5 seconden weer uit.

Ik heb toen voor alle zekerheid de bougie vervangen; zelfde probleem.
Na het vervangen kwam ik er ook gelijk achter dat de vonk wel erg zwak lijkt te zijn in vergelijking met een Tomos Rivival (die er toevallig ook was bij het 'klussen').

Hebben jullie ENIG idee wat ik kan doen?

Groetjes, Marc
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 12 mei 2015 13:19

Wat voor ontsteking praten we over (punten, contactloos of electronisch)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 15 mei 2015 19:06

Ik gok een elektronische 4 spoels, ik ga dit morgenochtend checken! Het is geen hele oude brommer.

Wat zou het eventueel kunnen wezen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2015 10:13

Kijk eens of de contacten van de aansluiting voor de bougiekabel op de cdi nog in orde zijn. Weet je hoe je Ohms moet doormeten? Kijk eens of de primaire of secundaire spoel defect is van de cdi. Kun je meten op de draad (direct uit het blok) van de ontsteking hoeveel spanning daaruit komt (wisselspanning, hoog instellen) als je kickt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 02 nov 2015 21:49

Hallo Shadowranger, na 5 maanden staat de brommer hier nog steeds; ondertussen rijdt ik op een elektrische brommer (een Hongdu), super ding haha!

Nu wil ik wel op korte termijn de tomos repareren; Ik heb vandaag vast één ding kunnen doen;
Ik heb met een multimeter m'n ontsteking doorgemeten op draadbreuk O.I.D.
Plus-kabel op het zwarte draad uit het blok, min-kabel op massa punt. De multimeter piepte wat duidt op geen kabelbreuk.

Ook heb ik even het kastje op het stuur gecheckt; of misschien de uit-knop constant aan stond. dit was niet het geval.

(Nog wat extra info; er is GEEN vonk, wel doet de verlichting het tijdens het kicken)

Kan je mij uitleggen hoe ik verder te werk kan gaan?
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2015 12:40

Ik beperk mijn antwoord even tot het electrisch deel aangezien je aangeeft daar problemen te hebben. Als je contactpunten ontsteking hebt kan het volgende aan de hand zijn:

- punten ingebrand, dan kun je geen spanning opwekken want ze maken geen contact. Door met een schuurpapier (waterproof 800) tussen de punten (laat ze op elkaar staan met het schuurpapier ertussen) heen en weer te gaan om de vlakken wat schoner te krijgen kun je dit uitproberen of dit de storing verhelpt. Zorg er wel voor dat eventueel slijpsel weggehaald is. Als dit je probleem verhelpt wel nieuwe punten monteren.
- Condensator defect. Deze slaat energie op voor als de punten open staan. Wanneer deze weer willen sluiten komen er vonken tussen de punten wat weer zorgt voor inbranden. Een lekke condensator slaat geen energie op en laat ook het circuit open waardoor je geen vonk krijgt. Condensator kost niet zoveel en is eenvoudig te vervangen daar deze in de plaat geklemd zit. Wel juiste capaciteit nemen en type (solderen of schroefverbinding).
- Timing van de punten (je geeft aan zwakke vonk) kan niet goed zijn. Controleer dit en stel indien nodig af.
- Check alle bekabeling op contact. Ook aansluiting bobine/ kabel/ dop. Deze kunnen na verloop van tijd minder worden door oxidatie (groen worden van koper) of zelfs wegbranden door vonkvorming als het niet goed aansluit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 09 nov 2015 21:02

Bedankt voor je bericht! Ik weet alleen vrijwel zeker dat het om een elektrische ontsteking gaat, een 4 spoels geloof ik!

Wat zou ik kunnen doen?
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 15 nov 2015 16:28

Heeft een ieder van jullie forummers een idee? :)
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 nov 2015 19:05

Komt er nog wel spanning uit het blok op de zwarte draad?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 18 nov 2015 14:28

Hoe mag ik dit meten?

Zwart op massa, plus op zwarte draad uit blok?
En dan voltage stand?
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 20 nov 2015 21:52

Klopt, je moet op wisselspanning meten, zo hoog mogelijk bereik. Meestal is de netspanningstand (230 volt) genoeg. Het gaat erom dat je iets ziet gebeuren. Doet je meter niets dan zit de oorzaak in een defecte spoel of verbroken contact tussen spoel en draad uit je blok.

Heb je wel spanning, dan kun je de draad uit je blok rechtstreeks aansluiten aan de cdi. Schroef je bougie eruit en steek deze terug in de dop. Leg hem op het blok en kick nog eens. Heb je dan wel een vonk, dan zit het probleem in de uit-knop/ bedrading. Nog steeds geen vonk maar wel spanning, dan kan de cdi defect zijn, de bougie of -kabel defect of geen contact van de componenten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 05 dec 2015 10:16

Hallo,

Ik heb de spanning uit het blok gemeten (ontstekingspoel), de spanning bedroeg tijdens 'een kick' MAX 1volt.
Carterkap eraf gehaald, daar kwam dus gewoon wat water uit. Grondplaat is wat geoxideerd, en ook alle vier de spoelen.

Carterkap leek ook een scheurtje te hebben, is er via deze weg water binnengekomen? Of via boven door het gemis aan een pakking?

Valt deze ontsteking nog te redden? Zoja; wat kan ik doen?
Ik kan helaas geen waardes vinden over hoeveel weerstand de spoelen moeten geven.

Hieronder wat foto's.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Dank!
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 05 dec 2015 11:01

Dat de kernen wat geoxideerd zijn is het probleem nog niet zo. Dat zal niet zoveel invloed hebben op de spoel zelf. Wel kun je doormeten of de spoel zelf geen breuk heeft. Ik vraag me af op welke stand je hebt gemeten. Wissel of gelijkspanning. Dit vanwege dat je wel een waarde krijgt. Dit geeft mijnaan dat er met de spoel weinig mis is. Ontstekingen werken op wisselspanning.

Vwb de scheur is het heel goed mogelijk dat daardoor water in de kap is gekomen. Je kan het tijdelijk afplakken met een goede tape of kit afdichten. Beter is om de kap te vervangen. Er zit overigens nooit een pakking tussen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 05 dec 2015 12:03

Goede opmerking! ik heb denk ik inderdaad op gelijkspanning gemeten; foutje. Ik zal vandaag nog eens op wisselspanning meten.

Wat nu als blijkt dat er genoeg voltage uit de ontsteking komt? Ik begreep ergens rond de 80V? Is dan de CDI het probleem?
Of is dat niet zo te zeggen?
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 05 dec 2015 17:49

Opnieuw gemeten; Ik had inderdaad op gelijkspanning gemeten.
Op wisselspanning krijg ik MAX 15volt. (zie foto's in spoiler)
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik geprobeerd de weerstand te meten in de ontstekingsspoel.
Dit kwam uit op 6.2, ik weet echter niet of ik dit goed aan het meten ben. :|
Zie foto's in de spoiler.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Kan jij me verder helpen met mijn probleem?
Waar ligt het probleem wat er voor zorgt dat ik geen vonk krijg.
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 09 dec 2015 15:44

Nog wat metingen gedaan;

Weerstanden bobine, gemeten op 20K ohm.
Meter staat standaard op 1,86.
Standaard bobine (16.754.114)

Bruin-rood: 1,66
Bruin-bougiekabel: 1,12
Rood-bougiekabel: 1,86 (geen verandering

@Shadowranger; ik zag dat jij met een bobinedoormeting hele andere waardes las?
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen

Berichtdoor ief » 12 dec 2015 10:55

Misschien toch even andere mm aanschaffen, zo weet je nog nix. (of batterij vervangen?)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 13 dec 2015 00:26

Hallo Ief, ik ga geen nieuwe mm aan schaffen. Voltages meet hij goed; voor iets anders gebruik ik hem/haar niet.

Ik denk dat iemand die het probleem of de symptonen herkent de oplossing wel weet.. het is alleen afwachten of bevestiging..

@shadowranger maybe???
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen

Berichtdoor ief » 15 dec 2015 17:11

Volgens mij heb je hem net voor wat anders gebruikt ;)

Laatst ook zo'n 2 draads bobine/cdi doorgemeten maar uiteraard nix op geschreven. Meen dat ik bougiekabel/ bruin 4 a 5 Kohm mat en op de diodestand tussen bruin en rood 1.1 volt spanningsval. (hangt ervan af welke kleur je op welke doet, andersom meet je oneindig) Bougiekabel en rood nix dacht ik.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag

Berichtdoor marccoef » 17 dec 2015 18:18

Wat zou jij in mijn situatie doen ief? bobine vervangen in de hoop .. ?
Ontsteking lijkt me werkend..
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.