• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

waar zit de carb?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Guus-iej
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 feb 2006 22:10
Locatie: omgeving leiden
  • Citeer

Berichtdoor Guus-iej » 05 mar 2006 12:16

een vriend van me heeft een snor quadro.. maar wat mij opviel is dat zijn carbarateur onder ze linker kap zit.. ( vanaf achter je tomos gezien )
en ik hoor van velen dat deze aan de rechterkant hoort te zitten.. maar zijn luchtfilter slang ging ook aan de linkerkant zijn frame in. het is dus een snor.. en ik wil een grotere carb erop gaan zetten.. maar wat is het *standaard formaat van quadro snor carb? en kan ik deze er zo onder zetten zonder problemen?

greetz guus
Omhoog


Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 05 mar 2006 12:38

Dat die aan de linkerkantkan zitten klopt...tenminste ik heb dat ook gehad.
De standaard maat carb. van n snorfiets is 14/9 en bijvoorbeeld een 14/12 past er zonder problemen op.

Zit die van jou wel gewoon aan de rechterkant? ( van de achterkant gezien )
Omhoog

Gebruikersavatar
Guus-iej
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 feb 2006 22:10
Locatie: omgeving leiden
  • Citeer

Berichtdoor Guus-iej » 05 mar 2006 12:50

nee aan de linkerkant.. maar heeft dei snellere carb veel nut?
hoeveel schilt dat?.. en moet ik dan nog spreoeir ed vervangen als ik dei snellere erop zet?
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 05 mar 2006 13:46

Als je een standaard setupje hebt kan je beter je geld in een ander uitlaatjes stoppen.
Heb je bijvoorbeeld een kleiner atw+snel uitlaatje dan kan je prima een 14/12 doen :D

Maar op een standaard brommertje heeft het niet heel erg veel nut.
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 14:58

Wat betekent 14/9 en 14/12 ??

Is dat eerste getal aantal mm of 2e getal?? Wat betekent het andere getal het getal dat niet de grootte van carb weergeeft??

Standaard zit dus 14/9 op Tomos snor en op 50cc zit normaal 14/12?? Wat is maximale grote wat past op snorcilinder???

Oppervlakte inlaat - 10% = Grote van carb maar ik weet niet wat de opp van de inlaat van snorcilinder is.



@Guus-iej carburateur scheelt nauwelijks op topsnelheid. Vooral optrekken gaat iets sneller. Dus voor snor als je hem harder wil laten lopen als eerst andere uitlaat daarna zwaardere twv en carburateur ofzo.
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 mar 2006 15:28

Wat betekent 14/9 en 14/12 ??

Is dat eerste getal aantal mm of 2e getal?? Wat betekent het andere getal het getal dat niet de grootte van carb weergeeft??

Standaard zit dus 14/9 op Tomos snor en op 50cc zit normaal 14/12?? Wat is maximale grote wat past op snorcilinder???

Oppervlakte inlaat - 10% = Grote van carb maar ik weet niet wat de opp van de inlaat van snorcilinder is.



@Guus-iej carburateur scheelt nauwelijks op topsnelheid. Vooral optrekken gaat iets sneller. Dus voor snor als je hem harder wil laten lopen als eerst andere uitlaat daarna zwaardere twv en carburateur ofzo.
lol


net zeg je in een ander topic dat er allerlei carbs mogelijk zijn, en nu kom je met ene formule ervoor :S

mja

50/25cc fabel komt ook weer boven

snor is ook 50cc.
zoals je zelf al zei je kan er ook een 24mm op zetten alleen loopt dat niet lekker.

14/9 en 14/12

14 is de luchtinlaat in carb, en 12 de doorlaat naar spruitstuk toe.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 15:41

50/25cc fabel komt ook weer boven

snor is ook 50cc.

Kan je dat laatste even uitleggen

Snor = ook 50cc??

Wat bedoel je hiermee dat alleen de poorten en timingen verschillend zijn tussen een snor en brom cilinder en ze allebei gewoon dezelfde cilinder inhoud hebben???


Die formule die klopt dat is een formule om te berekenen tot hoever het zin heeft om te gaan met je carburatuer. Een grotere carburateur zal best passen maar je gaat er niet harder door.

Het is het beste als je inlaat van je cilinder ongeveer 10% groter is als de diameter van je carburateur. Op de inlaat van je cilinder kan je best een grote carburateur plaatsen maar het heeft toch geen zin omdat er toch niet meer benzine door kan. Snap je wat ik bedoel??
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 mar 2006 15:48



Kan je dat laatste even uitleggen

Snor = ook 50cc??

Wat bedoel je hiermee dat alleen de poorten en timingen verschillend zijn tussen een snor en brom cilinder en ze allebei gewoon dezelfde cilinder inhoud hebben???


Die formule die klopt dat is een formule om te berekenen tot hoever het zin heeft om te gaan met je carburatuer. Een grotere carburateur zal best passen maar je gaat er niet harder door.

Het is het beste als je inlaat van je cilinder ongeveer 10% groter is als de diameter van je carburateur. Op de inlaat van je cilinder kan je best een grote carburateur plaatsen maar het heeft toch geen zin omdat er toch niet meer benzine door kan. Snap je nu wat ik bedoel??
hmmm we hadden er een faq van geen id waar die is gebleven. Maar idd een brom en snor cil zijn hetzelfde.

ontsteking bij een snor stond imo anders, een andere cil kop en de uitlaat zijn de boosdoeners die hem zo zacht laten lopen.

en ff over die formule, die is dacht ik helemaal nooit bewezen... dus ik weet niet hoe je erbij komt dat het echt zo is.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 16:02

Oke niet officieel bewezen maar hij klopt wel ongeveer niet helemaal precies dat klopt. Ik gebruik hem wel om ongeveer te bedenken wat voor carburateur je erop moet zetten voor optimale prestaties.

Ik hoor net van een vriend via MSN dat er een bus in de uitlaatpoort zit.

Zou wel makkelijke manier van tunen zijn om die eruit te halen. Als het makkelijk gaat in ieder geval...


Edit: Ik zit nog met 1 vraag. Wat is de oppervlakte van de inlaat van een Tomos snorcilinder??? Of van bromcilinder die is het zelfde volgens mij.
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 06 mar 2006 11:33

oppervlakte van een inlaat van een tomos cilinder weet ik zo uit me hoofd niet maar ik weet wel dat de inlaat van een snor veeeeel kleiner is dan die van een brom cilinder

er zijn meer verschillen tussen brom en snor
hier een paar:

de tandwiel verhouding is zwaarder bij een brom
de uitlaat is "minder goed" van een snor
het spruitstuk is geknepen
de carb is kleiner
de ontsteking staat iets anders
de zuiger van een brom tomos heeft vaak een klein spoelgaatje
de cilinderkop van een snor is niet effectief
de inwendige vertanding van een brom is iets zwaarder
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 06 mar 2006 14:48

Ik heb je toegevoegt !

Ik was al van plan de twv, spruit + kop aan te passen.
Zit al andere uitlaat onder de snortomos die ik ga opvoeren.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.