die zwarte achtervelg komt ook door remstof, maar ook door olie vd ketting denk ik zelf.Ik heb al een jaar hetzelfde probleem en ik been zo langzamerhand radeloos.
Ik heb de kering ook vervangen en zelfs de naaldlager van de trap-as (met ingebouwde o-ring)
Dit heeft allemaal niet geholpen. Ik heb nog eens goed naar het systeem gekeken van de bevestiging van het voortandwiel en trap-as en ben erachter gekomen dat dit erg vreemd is. Zoals ik het zie, lekt er ALTIJD olie vanuit de versnellingsbak via het voortandwiel op de ketting en zo op het achterwiel. Als je eens let op tomosjes op straat zul je zien dat het achterwiel altijd erg zwart is.
Ik heb nu even geen tijd, maar ik zal een tekening maken van hoe de olie lekt, langs de keringen. Het komt er in ieder geval op neer dat het metalen busje dat tussen de lager en voortanwiel zit de boosdoener is. Deze zit namelijk los op de aandrijf-as.
Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen dit probleem oplossen.
Mijn oma's tomos had veel last van lekkende olie, echt dat het van het achtertandwiel drupte. Gisteren keerring vervangen maar dat maakte geen verschil.Ik heb nu iets van silliconen-kit tussen het busje en tandwiel gesmeerd, zoals ik al van plan was. Dit lijkt te werken, tot nu toe heb ik geen lekkende olie meer, terwijl voorheen na enkele kilometers mijn complete versnellingsbak leeg liep over mn achterwiel.
Deze methode is dus aan te raden bij mensen met hetzelfde probleem. Mocht het nodig zijn, kan ik wel een foto maken met een beschrijving van waar het spul precies moet.
Groeten, Z
Bokkeren met een schoevendraaier moet voldoende zijn en hard draaienneem aan dat het gewoon linksomdraaien is en het tandwiel blokkeren met een schoevendraaier ofzo? of heb ik een speciaal stuk gereedschap nodig.. dacht het niet toch
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten