Berichtdoor Wetsnurk » 24 jul 2021 19:41
Goedenavond,
Ik sta weer eens voor een dilemma/vraagteken.
Wanneer de Tomos stationair liep, wat ie mooi loopt, en ik duwde mijn Tomos achteruit dan was het soms dat mijn trappers als het ware gingen bokken.
Om die reden wilde ik kijken wat het effect zou zijn wanneer ik mijn vraagtekenveer zou vervangen. Enfin vraagteken dus vervangen. Tevens zat er eerst 250 ml olie in, dat gereduceerd naar 220/225 ml ATF.
Saillant detail: het oude vraagtekenveer had een dikte van circa 0,8mm en het nieuwe circa 1,1mm.
Alles weer in elkaar gezet en getest. De Tomos bleef wanneer je stil stond in zijn 1e versnelling staan, met als gevolg dat ie uitvalt wanneer je de rem ingedrukt houdt. Hij ging dus niet meer in zijn vrij. Verder reed en schakelde die wel goed.
Hierop wilde ik het oude vraagtekenveer terugplaatsen om te kijken wat dit teweeg zou brengen.
Hierbij kreeg en krijg ik mijn koppeling niet meer van de as af. Wel kan ik hem circa 1 mm van voor naar achteren bewegen. Er zit dus een kleine frictie in.
Met moeite en gepriegel het oude vraagtekenveer terug gekregen. Dit zonder nog steeds de koppeling eraf te halen/krijgen.
Echter bleef nu hetzelfde probleem, namelijk dat mijn Tomos niet meer in z'n vrij gaat. Hierop ook de olie weer terug naar 250 ml. Alles was dus nu zoals het was en wanneer het goed werkte. Echter geen resultaat. Tomos gaat nog steeds niet in z'n vrij en blijft dus in z'n 1e versnelling.
- Waarom gaat de Tomos niet meer in z'n vrij in de originele staat?
- Waarom krijg ik mijn koppeling niet meer los/van z'n as? Koppeling kreeg ik eerst er vloeiend uit. Nu zit ie muurvast.
Heeft het met de koppeling te maken?
Met vriendelijke groeten