Of blauw en wit omzetten bij de koplamp, als dan het dimlicht raar doet zit het waarschijnlijk in de stuurschakelaar....blijft het grootlicht raar doen dan is de lamp niet goed....soms kun je het zien als de tegen het lampje tikt....draad trilt dan..wel branden of niet branden.
Misschien even allen massa punten schuren zodat er goed contact is. Maar ik denk dat je het probleem bij het kastje op je stuur moet zoeken (waar je de lamp op aan en uit klikt). Als daar vocht in komt willen de contactpuntjes nog wel eens onder corrosie lijden. Schroef die dus even open en kijken of alles er nog netjes uit ziet (geen groene corrosie of roest plekjes). Als dat wel is kun je het proberen met wat isopropyl of ander hoog percentage (90% en hoger) alcohol schoon te borstellen. Succes!
Lampje is nieuw, en het draden werk binnen de lamp is nog helemaal heel. Het blijft echt een raar raadsel 🥲 heb nu een originele vierkante koplamp besteld wellicht werkt deze wel. Zit nu namelijk een ronde op met 3pins en heb 4 draden. (Groot licht, dimlicht, stadslicht en massa)Dim en grootlicht gebruiken dezelfde massa...dus dat is het niet.
Dus wordt het een nieuw lampje monteren.
Nee toch niet, k heb alles gedaan wat kon. Draden door meten, andere spanningsregelaar, spanning meten op de lampjes, schakelaar open gehad en gekeken op corrosie, massa gecontroleerd en opgeschuurd en een nieuw lampje gekocht. Niks hielp, koplamp was maar 5 euro en dit zijn de kosten niet. Mocht dit dan niet werken dan weet ik het niet meer, dan is me enige hoop nieuwe bedrading trekken, wat niet logisch zou zijn omdat alles doorgemeten is en geen breuk/kortsluiting te zien isHet is toch een heel simpele storing dat je en in een paar minuten kunt achterhalen.
Wit en blauw heb ik allang omgedraaid. Dat was het eerste waar k naar heb gekeken voor k aan deze hele mikmak begon…. Toen een nieuw lampje gekocht. Toen deed niks het, daarna nieuwe spanningsregelaar gekocht. Toen werkte me dimlicht wel en grootlicht alleen na een tijdje rijden. Dus spanning gemeten in de kabels en overal kwam netjes 12,5 volt uit. Daarna alle kabels door gemeten geen kabel breuk..Je zegt dit: Het dimlicht brand op zowel blauwe lampje als de witte.....je had problemen met het grootlicht dus vandaar dat ik schreef wit en blauw omdraaien en kijken of het grootlicht het dan wel goed doet....dus even 1 avond proberen en niet 5 seconden.
Als het grootlicht dan goed werkt is de stuurschakelaar, massa en kabels gewoon goed.
Blijft de fitting en het lampje over, drukt het lipje van de fitting wel goed tegen het lampje, lipje kun je iets buigen zodat hij beter tegen het lampje drukt.
En een nieuw lampje kan zelfs ook kapot zijn.
Dat snap ik, maar dan moet het dimlicht het helemaal niet doen op het blauwe draadje en dat doet ie dus wel. Neem aan dat grootlicht geen andere spanning nodig heeft? Kastje is mooi schoon en toont geen corrosie, maar dat wilt niet zeggen dat er in de schakelaar zelf wel corrosie zit natuurlijk.Als je grootlicht op het moment niet brand, staat er dan nog 12 volt op de draad? Wat fons716 al aangaf, kan dit door inwendige corrosie van de stuurschakelaar komen, de witte draad (dimlicht) loopt via een ander contact dan de blauwe (grootlicht). Het kastje is zelf niet open te maken (is geklonken), als je de schakelaar losschroeft zie je alleen de soldeeraanslutigen. Als daar al een groenige aanslag te zien is heb ik weinig positief nieuws voor je, dan zit dat ook in de schakelaar.
Enige remedie is om:
- slechts 1 stand van de koplamp te gebruiken
- stuurschakelaar vervangen
Wat zou ik dat moeten meten? ik ben redelijk nieuw in de elektra. Sleutel liever mechanich, kun je toe lichten wat ik moet doen (welke kleur kabel en welk lipje moet ik door meten). Multimeter heb ik liggen.linker verbinding koplamphuis naar het lampje meten met een multimeter op ohm stand en je weet het.
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten