• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vraag over electra

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 05 nov 2021 12:38

Beste heren,

Helaas kon ik dit niet in het kopje electra stoppen omdat ik daar niet bevoegd voor ben?
Dus vandaar mijn vraag hier.

Ik heb een tomos A35 snor, deze is weer volledig standaard na een wokmelding (hij liep 60km/h)
Nu zit ik met een probleem, mijn grootlicht doet het soms! Het gaat om de ronde koplamp met drie draaden (blauw, groen/bruin en wit) hier komen allemaal 12,5/13volt uit. De spanningsregelaar is het niet want deze is nieuw!! Daarnaast brand me dimlicht wel, op zowel de witte als de blauwe kabel. Me groot licht deed het eerst na een stukje rijden maar nu doet ie niks meer. Het lampje is heel, alle kabels zijn door gemeten, spanningsregelaar is dus nieuw en de kabels geven dus genoeg spanning. Weet iemand waar ik nog naar kan kijken, want met grootlicht rijden in de bossen is een stuk fijner. Alvast mijn dank.

PSSSS trillen jullie 5w lampjes ook steeds stuk (achterlicht)

vSeccelen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vSeccelen » 05 nov 2021 13:59

Misschien even allen massa punten schuren zodat er goed contact is. Maar ik denk dat je het probleem bij het kastje op je stuur moet zoeken (waar je de lamp op aan en uit klikt). Als daar vocht in komt willen de contactpuntjes nog wel eens onder corrosie lijden. Schroef die dus even open en kijken of alles er nog netjes uit ziet (geen groene corrosie of roest plekjes). Als dat wel is kun je het proberen met wat isopropyl of ander hoog percentage (90% en hoger) alcohol schoon te borstellen. Succes!
Instagram: tomos_vseccelen

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 nov 2021 14:38

Of blauw en wit omzetten bij de koplamp, als dan het dimlicht raar doet zit het waarschijnlijk in de stuurschakelaar....blijft het grootlicht raar doen dan is de lamp niet goed....soms kun je het zien als de tegen het lampje tikt....draad trilt dan..wel branden of niet branden.

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 06 nov 2021 18:30

Of blauw en wit omzetten bij de koplamp, als dan het dimlicht raar doet zit het waarschijnlijk in de stuurschakelaar....blijft het grootlicht raar doen dan is de lamp niet goed....soms kun je het zien als de tegen het lampje tikt....draad trilt dan..wel branden of niet branden.

Dit heb ik k al gedaan. Het dimlicht brand op zowel blauwe lampje als de witte. Deze heeft dus stroom wellicht contactpunten van het grootlicht die slecht zijn of zoals hier boven corrosie in de schakelaar. Maar dit kan eigenlijk niet want het dimlicht brand zowel op t blauwe draadje als de witte…

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 06 nov 2021 18:33

Misschien even allen massa punten schuren zodat er goed contact is. Maar ik denk dat je het probleem bij het kastje op je stuur moet zoeken (waar je de lamp op aan en uit klikt). Als daar vocht in komt willen de contactpuntjes nog wel eens onder corrosie lijden. Schroef die dus even open en kijken of alles er nog netjes uit ziet (geen groene corrosie of roest plekjes). Als dat wel is kun je het proberen met wat isopropyl of ander hoog percentage (90% en hoger) alcohol schoon te borstellen. Succes!

Massa zal ik eens controleren, schakelaar heb ik ook al gecontroleerd. Ziet er netjes en droog uit. Tevens werkt het dimlicht op zowel het blauwe als witte draadje dus daar zit de fout niet. Denk massa of de koplamp zelf die niet goed meer is..

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 nov 2021 20:17

Dim en grootlicht gebruiken dezelfde massa...dus dat is het niet.
Dus wordt het een nieuw lampje monteren.

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 07 nov 2021 08:32

Dim en grootlicht gebruiken dezelfde massa...dus dat is het niet.
Dus wordt het een nieuw lampje monteren.
Lampje is nieuw, en het draden werk binnen de lamp is nog helemaal heel. Het blijft echt een raar raadsel 🥲 heb nu een originele vierkante koplamp besteld wellicht werkt deze wel. Zit nu namelijk een ronde op met 3pins en heb 4 draden. (Groot licht, dimlicht, stadslicht en massa)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 nov 2021 10:34

Het is toch een heel simpele storing dat je en in een paar minuten kunt achterhalen.

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 08 nov 2021 06:57

Het is toch een heel simpele storing dat je en in een paar minuten kunt achterhalen.
Nee toch niet, k heb alles gedaan wat kon. Draden door meten, andere spanningsregelaar, spanning meten op de lampjes, schakelaar open gehad en gekeken op corrosie, massa gecontroleerd en opgeschuurd en een nieuw lampje gekocht. Niks hielp, koplamp was maar 5 euro en dit zijn de kosten niet. Mocht dit dan niet werken dan weet ik het niet meer, dan is me enige hoop nieuwe bedrading trekken, wat niet logisch zou zijn omdat alles doorgemeten is en geen breuk/kortsluiting te zien is

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 nov 2021 10:43

Je zegt dit: Het dimlicht brand op zowel blauwe lampje als de witte.....je had problemen met het grootlicht dus vandaar dat ik schreef wit en blauw omdraaien en kijken of het grootlicht het dan wel goed doet....dus even 1 avond proberen en niet 5 seconden.

Als het grootlicht dan goed werkt is de stuurschakelaar, massa en kabels gewoon goed.

Blijft de fitting en het lampje over, drukt het lipje van de fitting wel goed tegen het lampje, lipje kun je iets buigen zodat hij beter tegen het lampje drukt.

En een nieuw lampje kan zelfs ook kapot zijn.

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 08 nov 2021 21:07

Je zegt dit: Het dimlicht brand op zowel blauwe lampje als de witte.....je had problemen met het grootlicht dus vandaar dat ik schreef wit en blauw omdraaien en kijken of het grootlicht het dan wel goed doet....dus even 1 avond proberen en niet 5 seconden.

Als het grootlicht dan goed werkt is de stuurschakelaar, massa en kabels gewoon goed.

Blijft de fitting en het lampje over, drukt het lipje van de fitting wel goed tegen het lampje, lipje kun je iets buigen zodat hij beter tegen het lampje drukt.

En een nieuw lampje kan zelfs ook kapot zijn.
Wit en blauw heb ik allang omgedraaid. Dat was het eerste waar k naar heb gekeken voor k aan deze hele mikmak begon…. Toen een nieuw lampje gekocht. Toen deed niks het, daarna nieuwe spanningsregelaar gekocht. Toen werkte me dimlicht wel en grootlicht alleen na een tijdje rijden. Dus spanning gemeten in de kabels en overal kwam netjes 12,5 volt uit. Daarna alle kabels door gemeten geen kabel breuk..

En nu doet grootlicht het helemaal niet meer, ook niet na een tijdje rijden. Dus dacht eerst lampje kapot maar alle draden zijn heel, toch maar ff nieuw lampje gehaald.. zelfde verhaal alleen dimlicht doet het nu nog.. grootlicht werkt dus helemaal niet meer.

Ben nu aan het wachten op een nieuwe koplamp wellicht is het mysterie dan over en zat het probleem in de koplamp unit

Dus voor alle duidelijkheid dit is wat ik heb gedaan:

- kabels doorgemeten
- stroom gemeten op alle contactpunten gemeten (netjes 12,0/12,5 v)
- spanningsregelaar vervangen
- 2x nieuw lampje er in
- zowel blauw als witte draden omgewisseld (dimlicht kan op beide branden)
- massa schoongemaakt en opgeschuurd
- hele kabelboom uit elkaar gehad en gezocht op breuken
- schakelaar lichtkop/toeter/dodemansknop schoongemaakt
- binnenwerk koplamp gecontroleerd op rare zaken (niks gevonden)

Daarnaast doet het achterlicht het prima en werkt het remlicht op beide hendels. Wel trilt dat hinderlijke lampje steeds kapot😅

Mocht er jou nog wat te binnenschieten dan hoor ik t graag.. maar denk dat ik toch echt alles heb gehad wat met stroom/storing te maken heeft

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 nov 2021 21:28

linker verbinding koplamphuis naar het lampje meten met een multimeter op ohm stand en je weet het.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 nov 2021 18:03

Als je grootlicht op het moment niet brand, staat er dan nog 12 volt op de draad? Wat fons716 al aangaf, kan dit door inwendige corrosie van de stuurschakelaar komen, de witte draad (dimlicht) loopt via een ander contact dan de blauwe (grootlicht). Het kastje is zelf niet open te maken (is geklonken), als je de schakelaar losschroeft zie je alleen de soldeeraanslutigen. Als daar al een groenige aanslag te zien is heb ik weinig positief nieuws voor je, dan zit dat ook in de schakelaar.

Enige remedie is om:

- slechts 1 stand van de koplamp te gebruiken
- stuurschakelaar vervangen
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 09 nov 2021 18:59

Als je grootlicht op het moment niet brand, staat er dan nog 12 volt op de draad? Wat fons716 al aangaf, kan dit door inwendige corrosie van de stuurschakelaar komen, de witte draad (dimlicht) loopt via een ander contact dan de blauwe (grootlicht). Het kastje is zelf niet open te maken (is geklonken), als je de schakelaar losschroeft zie je alleen de soldeeraanslutigen. Als daar al een groenige aanslag te zien is heb ik weinig positief nieuws voor je, dan zit dat ook in de schakelaar.

Enige remedie is om:

- slechts 1 stand van de koplamp te gebruiken
- stuurschakelaar vervangen
Dat snap ik, maar dan moet het dimlicht het helemaal niet doen op het blauwe draadje en dat doet ie dus wel. Neem aan dat grootlicht geen andere spanning nodig heeft? Kastje is mooi schoon en toont geen corrosie, maar dat wilt niet zeggen dat er in de schakelaar zelf wel corrosie zit natuurlijk.

Mocht de nieuwe vierkante lamp het ook niet doen dan koop ik gewoon ff een andere schakelaar, grootlicht is wel een must in de bossen. Als ie het dan ook niet doet weet ik t ook niet meer, dan heb ik ECHT alles vervangen :lol:

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 09 nov 2021 19:01

linker verbinding koplamphuis naar het lampje meten met een multimeter op ohm stand en je weet het.
Wat zou ik dat moeten meten? ik ben redelijk nieuw in de elektra. Sleutel liever mechanich, kun je toe lichten wat ik moet doen (welke kleur kabel en welk lipje moet ik door meten). Multimeter heb ik liggen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 nov 2021 19:23

Plaats eens een foto van de binnenkant van de koplamp waarbij de draden binnenin duidelijk zichtbaar zijn....en de fitting.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 nov 2021 00:30

Misschien een stomme opmerking, maar kan het zijn dat je ergens de draden niet op de juiste aansluitingen zitten (massa en spanningsdraad omgewisseld)?

Als je de ene lichtstand gebruikt maakt de lamp valse massa over de andere spanningsdraad. Zodra je de andere lichtfunctie inschakelt zet je 2 spanningsdraden tegenover elkaar waardoor de lamp niet wil branden. Kwestie van even goed kijken welke draden op welke aansluitingen horen (ook bij de vierkante koplamp). De massadraad hoort aangesloten te zitten op de connector die contact heeft met de metalen huls van de lamp.

Ik heb hier een originele ronde Tomos koplamp liggen, en binnenin zijn de kleuren anders dan van de aan te sluiten draden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 nov 2021 08:03

Uit mijn hoofd.

Grootlicht links
Massa in het midden
Dimlicht rechts

Deafmazter@274
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Deafmazter@274 » 10 nov 2021 09:49

Heren/dames, bedankt voor jullie meedenkend vermogen. Het zaakje is opgelost, de nieuwe orginele koplamp (vierkante) werkt wel gewoon naar behoren. Zowel het stadslicht, dimlicht EN grootlicht :D Ik kan dus weer lekker verder cruisen.

Tevens was de ronde lamp idd op de manier aangesloten zoals fons716 hierboven benoemd. Het lampje werkt dus wel gewoon naar behoren, het probleem zal waarschijnlijk in de koplamp zitten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers