• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Enorme schok bij het remmen?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
FlorisvanV
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor FlorisvanV » 29 aug 2024 17:07

Hi,

Mijn Tomos is volledig uit elkaar geweest, hij zit nu weer in elkaar. Motorisch loopt 'ie perfect. Echter als ik beide remmen intrek, krijg ik flinke schokken zolang ik blijf remmen. Ook brandt de verlichting niet.

Ik heb vervolgens de verlichting en alle knoppen etc. uit het elektrische systeem gehaald door de gele kabel van de ontsteking die naar je spanningsregelaar gaat er af te halen.

Het systeem bestaat nu denk ik dus alleen uit de ontsteking en de bobine (of moet ik de aardedraad van de verlichting&knoppen er ook nog af halen?).

De ontstekingskabel lijkt geen schade te hebben vanaf de buitenkant (is bijv. niet tegen het vliegwiel gekomen).

Hoe komt het dat ik schokken krijg, en hoe komt het dat de verlichting niet werkt?
Wat zou ik moeten doen om dit op te kunnen lossen?

Foto van het systeem toen alles aangesloten zat (als je erop klikt draait de foto goed)
1000127541.jpg
Groet,
Floris
2002 Tomos Sport'R Taxi - Brom (55 km/h)

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 29 aug 2024 21:21

Heeft het niet iets te maken met de kortsluitdraad van de ontsteking? Mogelijk zit daarmee iets verkeerd?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 aug 2024 06:27

Lijkt me niet dat dat de oorzaak is van de (ik neem dat bedoelt wordt) electrische schokken. OP de zwarte draad staat niet zoveel spanning dat je er schokken via metalen delen van het frame zal krijgen. Ik denk eerder dat het een rotte bougiekabel of aansluiting is.

Ik zie op je foto dat de bougiekabel wel erg strak in een bocht zit en vreemd loopt langs je spanningsregelaar en de aansluitingen van het lichtsysteem. Misschien kun je daar wat aan veranderen dat de kabels vrij liggen en niet elkaar kunnen raken. Als deze bougiekabel wat "doorslaat", kan dit wel verklaren waarom je "schokken" krijgt. De vonk uit de bougiekabel slaat dan (deels) over op je electrisch systeem als lampen (en indien aanwezig) claxon.

Op het moment dat jij dan iets aanraakt van metaal (bijvoorbeeld je remhendels) dan krijg je schokken die normaliter bij je bougie horen te komen.

Vooralsnog zie ik geen vreemde dingen, behalve je opmerking over dat verlichting niet werkt. Waar en hoe zit dat aangesloten? Dat zie ik niet op de foto. Dit is alleen de basis (motor en electrisch systeem tot spanningsregelaar).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 aug 2024 09:04

Test de verlichting eens zonder dat het knipperlicht relais is aangesloten.

FlorisvanV
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor FlorisvanV » 30 aug 2024 18:38

Ik zie op je foto dat de bougiekabel wel erg strak in een bocht zit en vreemd loopt langs je spanningsregelaar en de aansluitingen van het lichtsysteem. Misschien kun je daar wat aan veranderen dat de kabels vrij liggen en niet elkaar kunnen raken. Als deze bougiekabel wat "doorslaat", kan dit wel verklaren waarom je "schokken" krijgt. De vonk uit de bougiekabel slaat dan (deels) over op je electrisch systeem als lampen (en indien aanwezig) claxon.
Ik zal even spelen met de positie van de bougiekabel. Ook kan ik een andere bobine testen binnenkort. Update volgt.
Wat bedoel je met doorslaat? Als ik de verlichting compleet loskoppel - door de gele draad van de ontsteking niet aan te sluiten op de spanningsregelaar - sta ik net zo onder stroom bij het remmen als wanneer ik de draad wel aansluit.
Op het moment dat jij dan iets aanraakt van metaal (bijvoorbeeld je remhendels) dan krijg je schokken die normaliter bij je bougie horen te komen.
Ja, dit lijkt inderdaad de juiste uitleg.
Vooralsnog zie ik geen vreemde dingen, behalve je opmerking over dat verlichting niet werkt. Waar en hoe zit dat aangesloten? Dat zie ik niet op de foto. Dit is alleen de basis (motor en electrisch systeem tot spanningsregelaar).
Zal hier binnenkort foto's van maken en uploaden.

Thx voor je antwoord :)
2002 Tomos Sport'R Taxi - Brom (55 km/h)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 aug 2024 09:32

Wat bedoel je met doorslaat? Als ik de verlichting compleet loskoppel - door de gele draad van de ontsteking niet aan te sluiten op de spanningsregelaar - sta ik net zo onder stroom bij het remmen als wanneer ik de draad wel aansluit.
Doorslaan van de bougiekabel betekent dat de stroom niet alleen door het koper naar de bougie gaat, maar ook (deels) buiten de isolatie om naar de metalen delen van je frame. Misschien klinkt het beter te begrijpen als ik het "lekstroom" noem? Ik vermoed dat de isolatie van de bougiekabel gewoon te kort schiet. Stroom zoekt altijd de makkelijkste weg. Dat jij het ervaart als schokken klopt, want het pulseert met het ontstekingstijdstip.

Het heeft dus totaal niets te maken met je verlichtingcircuit, die kun je compleet weghalen en nog schokken ervaren. Ik zou zowiezo de manier van hoe je bougiekabel nu zit aanpassen dat deze vrijloopt en nergens tegenaan zit e.d. Je bobine is goed, dus die hoef je niet te vervangen (tenzij er duidelijk sporen zijn dat deze ergens metaalcontact maakt of scheuren heeft).

Check even de volgende zaken:
  • Aan de bobinezijde kijken of er koper in de bougiekabel te zien is, desnoods een klein stukje afknippen en weer goed in de bobine draaien (kijk ook meteen of de pin niet is weggebrand door vonken)
  • Aan de bougiedopzijde hetzelfde doen en weer monteren.
  • Kijk of je blok genoeg massa maakt met het frame, desnoods een extra massadraad leggen tussen frame en blok. Door bijv. verf kan een isolerende laag ontstaan waar juist de stroom weg moet vloeien (blokbouten op de schetsplaten).
Welke bougie heb je nu gemonteerd? Zit er een bougie van het type R (=weerstand) in, dan deze vervangen door een zonder weerstand.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 31 aug 2024 13:22

Je hebt een capacitieve koppeling van de bougiekabel met de kabels op de spanningsregelaar.
Bobine en spanningsregelaar omwisselen op het frame, zodat de bobine vooraan zit en je met de kabels voor de verlichting niet zo dicht bij de bougiekabel komt.
Bobine kun je ook beter aarden aan het blokje (nog beter is een extra aarde kabel van bobine naar het blokje dan is de aarde van het frame altijd goed).....ontsteking en bougie zitten ook in het blokje en niet in het frame.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers