• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

brommerkenteken.

plaats hier je vragen/weetjes over het kenteken en de RDW keuring. Ook verzekeringen vragen kunt je hier kwijt
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 30 mei 2005 02:40

Jullie zullen het alwel gehoord hebben, het kenteken komt eraan.
Allereerst wil ik even zeggen dat ik al allerlei berichten op deze site gelezen heb, en heb de algemene indruk dat er VEEL TE LICHT over gedacht wordt.

MENSEN DIT WORDT EEN SERIEUZE KWESTIE !!!!!!!!

Geen framenummer leesbaar, en niet te achterhalen ?????, donder het ding maar bij het oud ijzer.
Geen typegoedkeuring leesbaar ????, maar maar een afspraak bij de RDW, tegen 70 euri"s per uur doen ze wel het een en ander voor je.
Gerotzooi met met "Hangen we er toch effe een ander blokkie onder !!!!!" FOUT, ook het bloknummer wordt vermeld op het kentekenbewijs.

Ikzelf zit al 18 jaar in de vrachtwagen, en autobranche, en ik zal je dit vertellen, je moet dalijk van goede huize komen wil je met zulke grappen als "dan sla ik er zelf wel effe een ander nummer in " of, "ik heb mijn nummers er toch uitgevijld" wegkomen.

Alle veranderingen, die je aan je brommer/scooter uitvoert, die buiten de typegoedkeuring vallen zoals, grotere zuigers/cylinders, andere uitlaten, andere kettingen/tandwielen, dikkere carburateur zijn strafbaar ( Dit zijn ze altijd al geweest ), en zullen straks ook bestraft worden door middel van boetes, of inbeslagname van de onderdelen/ cq het voertuig.

Denk nou niet van och, ik heb nog wel een stuk of vijf promaatjes liggen, ik kan nog wel even vooruit. Met de kentekenregistratie is het dadelijk kinderlijk eenvoudig om even op te vragen hoe vaak het betreffende voertuig van welke eigenaar al is aangehouden met een illegale uitlaat, dan nemen ze gewoon je hele brommer mee.

Als dit hele systeem dadelijk is in- en doorgevoerd, vallen alle scooters/brommers onder de regelgeving van de RDW, dit wordt een pakket kant en klare regels, waar elke fabrikant, dealer en berijder of kentekenhouder zich aan te houden heeft, en met de RDW valt NIET te spotten, die trekken ALTIJD aan het langste eind.
Dat zijn de mensen die bepalen op jouw scooter wegwaardig is, en zoniet dan zet hem maar bij het schroot.
De RDW stelt straks de goedkeuringseisen op waar elk nieuw type brommer aan moet voldoen, houdt de fabrikant zich niet aan deze regels, wordt het apparaat domweg gewoon NIET ingevoerd. RDW stelt de regels op met betrekking tot schouwing/keuringseisen, voldoet de brommer hier niet meer aan ??? Dan trekt de politie je gewoon van de weg. De RDW heeft straks de touwtjes in handen, en met de RDW valt niet te spotten, dit weet ik inmiddels uit jarenlange ervaring.

Hoe anders is het nu !!!!!. De bromfietsen vallen onder geen enkele eenduidige regelgeving, en veranderingen/aanpassingen worden oogluikend door de vingers gezien. Dit is vanaf volgend jaar over mensen.
Zorg er dus NU voor dat je de typegoedkeuring kunt lezen, en dat er een LEESBAAR EN ONBESCHADIGD framenummer leesbaar is ( Typegoedkeuring staat op het balhoofd, en het framenumer staat tegen de rechterzijkant, onder de zijkap, ter hoogte van je chokehendeltje)

DEZE MOETEN LEESBAAR ZIJN, EN/OF ACHTERHAALBAAR DOOR MIDDEL VAN AANKOOPNOTA'S OF FABRICAGELIJSTEN VAN DE FABRIKANT.
Zoniet ????, dan heb je een zwaar probleem, en zul je of een hoop geld uit moeten geven aan een herkeuring op een RDW-station, of zet hem maar bij de schroot en koop een andere.

Dit is niet om jullie bang te maken, dit wordt binnen nu en anderhalf jaar reële werkelijkheid.

Geloof je me niet ????, Check dan effe de site van de RDW, ( http://www.rdw.nl ) onder ket kopje "kenteken brom- en snorfietsen".

hopelijk heb je er iets aan, en kun je nog maatregelen nemen voordat je het framenummer er met een haakse slijper uithaalt, of een kwak poen uitgeeft aan een brommer die over een jaar niet meer waard is dan zijn gewicht in kilo's oud ijzer.

groeten Ikke

Tetsuo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tetsuo » 30 mei 2005 08:18

je bedoelt dus gewoon te zegen dat al die regels heel en heeeel diep zuigen...

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 30 mei 2005 10:35

hier staat het ook

http://213.148.255.3/~danny/tomos_forum ... highlight=

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 30 mei 2005 21:05

Die regels zuigen inderdaad HEEEEEEEEEEEEEEEEEL diep, een voorzichtige schatting van diverse instanties, geven aan dat bijna de helft van alles wat er op dit moment rondrijdt, straks de weg niet meer opgaat, omdat deze als gestolen te boek staat, het spul ondeugdelijk is geworden of dat de diverse nummer niet meer leesbaar zijn.

Dit laatste is geen grap, met de kosten die de RDW op dit moment hanteert voor het achterhalen, en opnieuw inslaat van een frame/chassisnummer, kun je beter een andere gaan kopen, want dat is veel goedkoper.

Verder wordt verwacht ongeveer 50% van alle gestolen bromfietsen van de afgelopen paar jaar weer boven water te krijgen.

Ook hoeven ze je straks niet meer staande te houden om je een bekeuring te geven, nu is dat nog makkelijk, het hele systeem van verzekering is zo waterdicht als een rieten mand zonder bodem, en nu kan dus via een verzekeringsplaatje niet ( Nauwelijks ) achterhaald worden wie de rechtmatige eigenaar is. Je zegt gewoon dat je hem vorige week hebt verkocht !!!!, eitje, geen kip die je wat kan maken.
Dalijk staat de brommer gewoon op naam, en dat is wel te controleren.
Gewoon effe footootje maken, effe laseren vanachter een boom, kenteken noteren, en de acceptgiro van het CJIB ( Centraal Justitieel IncassoBureau) valt vanzelf bij de eigenaar in de bus. HEEE, zegt ome agent met de rare pet !!!!!, wij hebben hier snelheid van 65 KM/U, terwijl dat ding maar 45 mag !!!!!! EFFE CHEKKE, dat is Pietje, woont op de Lindelaan, Och, laten we daar maar even langsgaan op de koffie dan.

Een brommer, of scooter valt straks gewoon onder een motorvoertuig, krijgt een zodanige kentekening, en de eigenaar/kentekenhouder is vanaf dat moment gewoon HOOFDELIJK AANSPRAKELIJK voor alles wat er met zijn/haar voertuig gebeurt.
Pakken ze je broertje die aan het joyrijden is met het ding, en hij zegt dat dat mocht DAN HANG JE GEWOON, en krijg JIJ ook een boete voor het toelaten van een minderjarige bestuurder op jouw voertuig. En het wordt nog veel erger.

Ze zijn al een aantal jaren bezig om ALLES wat er over de weg rijdt een eigen kenteken uit te delen, dat is begonnen met opleggers en aanhangwagens van vrachtwagens, toen waren de kleinere aanhanger van boven de 750 kg aan de beurt, voor achter je personenwagen. Nu worden de Cravans al gekeurd, en die keringen gaan ze straks gewoon voor ALLES doorvoeren wat een kenteken heeft. Kun je straks gewoon net als elke andere bestuurder elk jaar met je brommertje naar de APK.
HEE, denk kabinet BALKELLENDE dan !!!!!, als er een kenteken op een brommer zit: dan kunnen we ook wel WEGENBELASTING gaan heffen, dat spekt de staatskas weer, en dan zegge we gewoon dat het is om jeugdige rijders te ontmoedigen om brommer te gaan rijden, want die maken toch de meeste ongelukken ??????, dan wordt het meteen een stuk veiliger op de weg.
NEE, HUICHELAAR, dat is gewoon weer een extra koe die je kunt melken om je stompzinnige beleid van de afgelopen paar jaar te financieren, en als hierdoor het begrotingstekort weer wat minder is geworden, kun je weer met je stompzinnige haar, en die ongeloofelijke nepgrijns gaan vertellen op TV hoe goed dit kabinet het wel niet doet.

Sorry, ik draaf een beetje door, maar hier gaat het wel op neerkomen, let op mijn woorden.

groeten Ikke

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 30 mei 2005 23:49

over 10 jaar zou dit verhaal wel werkelijkheid zijn.

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 31 mei 2005 17:56

drie, als je geluk hebt vier

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 18 jun 2005 15:17

hmm.. me brommertje hebt geen typegoedkeuring meer.. das dan erg leuk voor elkaar. denk idd dat er heel veel van de weg gaat want hoeveel van de mensen op dit forum zouden er een brommer hebben die alle nummers heeft?? trek daar alle te snelle brommers van af en wat houd je over: verrekte weinig

leuk.. gelukkig kan ik op me 18 beginnen met me motorrijbewijs, dan zien we wel verder

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 18 jun 2005 16:48

de typegoedkeuring van de meeste tomosjes is wel te achterhalen hoor, want deze zijn in nederland gemaakt, en tomos is een erg bekend merk.

Het wordt pas echt een ramp als je van die oude italiaantjes of framboosjes hebt, als het merk dan niet meer bestaat, dan is er niets meer te achterhalen.

Is de brommer ouder dan een bepaald jaartal ( weet ik effe zo niet uit mijn hoofd) dan zijn er nog minder problemen, want dan hoeven die nummers er niet perse in te staan, omdat er toen ook een hoop brommers werden ingevoerd zonder typegoedkeuringsnummer.

Een en ander is te lezen op de website van het rdw.

Groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 18 jun 2005 18:43

op de site van het rdw staat:
Een bromfiets kan geschouwd worden indien het voertuig is samengesteld uit de volgende onderdelen:. Stuur, zadel, motor, frame resp. carrosserie en het bijbehorende aantal wielen moet één gemonteerd geheel vormen. De motor hoeft niet te kunnen lopen.

dus als ik het hier goed lees.. kan je de uitlaat eraf laten en alles wat niet deugt, als de bovnstaande er maar op zitten..

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 18 jun 2005 19:03

en nog ff wat...

Historische bromfietsen, die een bouwjaar van voor 1 januari 1974 hebben, moeten voor de kentekenregistratie ook een typegoedkeuring hebben. Alle bromfietsen moeten dus aan een Nederlandse of Europese typegoedkeuring gekoppeld kunnen worden. Van sommige historische bromfietsen is deze echter niet meer te achterhalen. In deze gevallen geeft de RDW op basis van een bouwjaarverklaring, waaruit blijkt dat het bouwjaar voor 1974 ligt én dat het voertuig aan de definitie van bromfiets voldoet, ook zonder typegoedkeuring een kentekenbewijs.

Het bouwjaar kan blijken uit een verklaring die is afgeven door de importeur of fabrikant, een aankoop nota, officiële fabricagelijsten, uit het framenummer of een verklaring afgegeven door de FEHAC.

dan worden er de volgende redenen opgegeve om het kenteken in te voeren:

Verkeersveiligheid vergroten
Met de kentekenregistratie worden de technische gegevens van alle Nederlandse bromfietsen en de persoonsgegevens van hun eigenaren/houders geregistreerd. Hierdoor is het eenvoudiger om toezicht te houden op de toelating van bromfietsen op de Nederlandse wegen. Dus onveilige en onverzekerde voertuigen en onveilig weggedrag kunnen beter worden aangepakt.

Criminaliteit aanpakken
Het doorverkopen van een gestolen bromfiets is straks afgelopen. Bij iedere verkoop moet, net als bij een auto, het kentekenbewijs op naam van de nieuwe eigenaar overgeschreven worden. Het overschrijven van een gestolen scooter of bromfiets is niet mogelijk. Dus het stelen van een brommer of scooter wordt heel onaantrekkelijk.

natuurlijk is dit waar.. nou heb ik alleen een paar kleine opmerkingen.. aangezien me deze regels vooral op de jeugd gemikt word..

1) ik denk dat de nederlandse jeugd juist veel leert van bromfietsen, het sleutelen aan de brommers zorgt voor een technische ontwikkeling van de jeugd wat later alleen maar van pas kan komen..

2) he houd de jeugd van de straat, persoonlijk vind ik het leuk om te sleutelen en dit doe ik dan ook vaak. ik zou natuurlijk ook in die tijd op straat gaan hangen en uitgroeien tot een kleine crimineel waar de samenleving dan weer last van heeft..

3) ik denk dat een groot deel van de mensen die op een andere manier dan de brommer gebruik maken van het verkeer (bv. auto en motor) hun eerste ervaringen opgedaan hebben op de brommer.. hier hebben zij veel inzicht gekregen in het verkeer wat het op de nederlandse wegen veiliger maakt.. met een brommer kan je natuurlijk verongelukken maar me een auto op de snelweg is het vaak al veel erger..

natuurlijk zijn er ook veel redenen om alles door te voeren waar ook wel een punt van waarheid in zit maar ik wou dit toch graa even kwijt...

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 16 okt 2005 18:19

Mist je typegoed keuring, geen probleem.

Je tomos moet ten alle tijden eerlijk zijn.
Dan kan men via het frame nummer type goedkeuring achterhalen

En de bloknummers worden alleen opgeschreven en verder niets mee gedaan. dus blokken wisselen mag en kan wel
Afbeelding

dombo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dombo » 16 okt 2005 20:11

pfooegh en ik dacht dat ik alleen kwaad was :oops:

Hellbat heeft er ook flink de" pee in " zoals we dat in zeeland zeggen
Het zal idd weer een prachtige melkkoe voor de regering worden
Strengere keuringen van brommers
Een spatje roest op je schokbreker of op een dragend onderdeel ,of zoiets ,bingo afgekeurd of dokken
Laten we er maar het beste van hopen ,ik moet wel zeggen dat ik op mijn keurings bewijs geen moterblok nr kon vinden ,wel van het chassis
En dan was dat wel van mijn vespa si
Ben toch van plan om afscheid van de tomos te nemen ,dus die is niet gekeurd
En om er nog is 50 euro voor een kenteken eraan te hangen zie ik niet meer zitten
Geeft die liever aan een 15 mm carb :wink:
Wat ik wel een grove klotestreek vind is dat naar gelang de tijd verstrijkt de keuring en schouwing en kentekenplaat goedkoper kunnen worden
Wel goed voor de latere onder ons
Maar mijn dochter is al zo.n 60 euro kwijt
En vooral dat uitreksel waar opstaat of je een nederlander bent
Dat is echt belachelijk :evil:
Waar is nu een indentiteits bewijs voor? :evil:
Om stront van mijn helmvizier te krabben misschien :idea:
eindelijk een rooie gestrikt .......tomos bedoel ik é
foto link komt als ie opgeknapt is

Randysgz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Randysgz » 30 okt 2005 19:30

M'n Tomos(snor) met het nieuwe kenteken, is afgelopen donderdag gepikt uit een stalling, is echt niet te geloven dit. :cry:

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 30 okt 2005 20:14

Maak er gebruik van.

Ze kunnen um alleen slopen
Afbeelding

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 30 okt 2005 20:47

aangifte doen is het enigste wat je nog kan doen

Randysgz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Randysgz » 30 okt 2005 21:22

aangifte doen is het enigste wat je nog kan doen
Aangifte heb ik die donderdag gelijk gedaan.
afwachten maar dan.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 31 okt 2005 09:25

afwachten en hopen dat je ze tegen komt, dan de berijder een hoek voor ze kanus geven, ze IDkaart jatten en naar politie op je brommer 8)

maarjah als dat ff zo makkelijk ging, ik hoor wel dat je hem vind, maar had je er wel een goed slot op ?

tomosje47
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosje47 » 31 okt 2005 17:45

Nou dit gaat idd een flinke rukzooi worden. Heb nog geen 1 keer met de brommer op openbare weg gereden want ben hem aan het ombouwen, maar dan heb ik dus 2 problemen.

1. Hij rijdt das niet echt snel maar wel te hard volgens die jutten
2. Hij ziet er verdomt snel uit dus dat word zowieso al nakijken geblazen door die lui zodra ik langrij:(

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 31 okt 2005 20:35

bouw een mooie begrenzer in.. en geef ze allemaal het nakijken..
zorg erook voor dat je cilinder enzo mooi zwart gespoten is..
dan ziet het blok er meer standaard uit en zullen ze je minder snel helemaal gaan controleren

tomosje47
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosje47 » 31 okt 2005 22:14

Ja hoe zat dat ook alweer met die begrenzer? dat was toch heel eenvoudig te maken ofniet?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Kenteken/keuring & Verzekeringen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen