mijn naam is Bram, ik ben 57 jaar, woon in Haarlem en heb vandaag een Ferrarirode Tomos (*standaard*) snorbrommer gekocht (2e hands)....na 6 jaar te hebben gereden met een Spartamet.
Ik heb nogal last van mijn rug en nek, dus had ik een snorbrommer met voor en achtervering nodig...die een Spartamet dus niet heeft.
Het is voor mij dus 39 jaar geleden dat ik voor het laatst met een brommer heb gereden, de laatste was een Batavus Whippet met JLO motor, daarna meteen auto gaan rijden en nooit meer *gebromt*

Ik ga maar eens goed inlezen op het forum...als ik een paar dagen boodschappen heb gedaan en wat dingetjes zou merken, vraag ik dat wel.
Ik weet bijvoorbeeld niet eens of hij electronische ontsteking heeft...en of het mogelijk is om er later een electr. starter op te zetten, dus of daar setjes van te koop zijn.

Dat lijkt mij wel comfortabel, heb nog weleens last van mijn knie en dat aantrappen met de kickstarter gaat niet bepaald licht.
Overigens rijdt hij prima, motor loopt mooi stil....en haalt vermoedelijk net aan de 25 km p/u.
Wel even wennen na jaren te hebben getuft met een Spartamet, mooi ook dat deze 2 automatische versnellingen heeft...alleen duurt het wel even voordat hij van viertakken naar tweetakken over gaat in het begin.
Vreemd is ook dat hij helemaal geen choke nodig heeft, start koud meteen in 1 trap zonder dat hendeltje naar beneden.
Dit is de Tomos :

N.B:
het was nog een hele toer om een knappe Snorbrommer te vinden (met blauw kenteken) voor niet al te veel geld, heb flink wat km's gemaakt maar uiteindelijk vond ik deze dus in Heemskerk.