• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bedrading

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
E880
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 27 aug 2007 19:16

Hallo allemaal,

ik heb laatst een tomos gekregen en daarvan heb ik het blok op een ander frame gezet. Ik heb er overigens nog een andere ontsteking ingezet die als het goed is goed is afgesteld. Maar ik heb dus een probleem met bedrading van het blok naar de bobine en naar de massa e.d. kan iemand mij vertellen hoe het in elkaar hoort? En als het kan zou ik graag een foto ervan willen zien.

Groet,

Jasper

PS Ik heb geen info nodig over de verlichting of over de toeter. (hij is voor de cross)

Techneut
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 28 aug 2007 08:27

Als alles goed is komen er uit de ontsteking maar 2 draden. Geel is voor de verlichting en zwart voor de bobine. Maar de eerste vraag is, wat voor ontsteking heb je er in gezet. Contactpunten of electronisch? 2 of 3 draden? Als er een derde draad is, zal die voor het accusysteem zijn.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.

E880
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 28 aug 2007 18:06

Het is een tomos ontsteking alleen is het er een van een snorblokje. er komen een gele en een zwarte draad uit. Het is een onsteking met contactpunten. Ja en verder denk ik dat ik het een en ander aan draadjes mis, bijvoorbeeld die voor de massa?

En mijn beste vriend heeft veel verstand van dit soort brommerjes (vooral puch) maar we hebben de ontsteking volgens hem dus goed afgesteld zodat de puntjes de magneten? net niet raken.

Techneut
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 29 aug 2007 07:59

Oke, er is dus geen massadraad en die hoord er ook niet. De ontsteking zit op het motorblok en al het ijzer is massa. Het afstellen van de contactpunten is een ander verhaal. Zet de zuiger in zijn hoogste stand, en dan moeten de contactpunten 0.30 tot 0.40 mm openstaan. Dat meet je met voelermaten. Dan ga je kijken wanneer ze opengaan. Als ik mij niet vergis is er wel een howto op deze site hoe je werkelijk contactpunten afsteld.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.

E880
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 29 aug 2007 15:03

ok bedankt dan zal ik wel ff kijken ;-)

E880
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 29 aug 2007 20:09

Ik heb net gekeken en ik zag dat als de zuiger op zn hoogst stond de contactpuntjes niet het dichts op elkaar zaten dat gebeurt pas als de zuiger in het midden is. Is het probleem dan dat hij niet op tijd staat of moet ik nog aan de ontsteking sleutelen?

Techneut
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 30 aug 2007 08:30

Het is niet zo heel belangrijk wanneer de contactpuntjes het meeste open staan of weer sluiten. Het is wel heel belangrijk wanneer ze openen want dat is het moment dat je motor een vonk krijgt. Als de punten goed afgesteld staan gaan ze 1,8 mm voordat de zuiger helemaal boven is open. om dit te meten is er een speciaal stukje gereedschap, namelijk een zuigerstop. Als de zuiger dan bovenaan is moeten de puntjes minstens 0.3 mm open zijn en maximaal 0.45 mm. Dat meet je dan weer met voelermaatjes.

Het is voor de motor heel belangrijk dat de ontsteking goed afgesteld staat, dus als je dat niet lukt haal er dan iemand bij die het je kan laten zien of ga even naar de brommerboer. Maar hoe dan ook heb je om de ontsteking goed af te stellen voelermaten nodig. Zo op het oog gaat het echt niet.

E880
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 30 aug 2007 17:55

OK ik denk dat ik er ff naar laat kijken. maar ik laat eerst me compressie meten en als dat niet goed is koop ik meteen een ander blok op marktplaats die het ook in een keer doet;)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers