helaas kan ik op het moment geen foto's posten omdat het kabeltje van cardreader richting computer de benen heeft genomen..
wel kan ik hier een foto plaatsen van het zelfde type:

alleen zijn de kappen van me blok gewoon metaalkleurig ipv zwart, heb ik er op het moment nog een ronde koplamp opzitten, zitten er nog eriginele trapers op ipv kickstart en glimt al mijn chroom nog..
met deze brommer doe je altijd leuke dingen meemaken..
oude mannetjes die plots over hun jeugd beginnen te vertellen waar je vervolgens een uur staat te praten.. dan kan school wel even wachten..
het is een relatief onbekend brommertje, dat bleek wel weer toen de erkende tomos-dealer bij mij in de buurt vroeg wat het voor een brommer was,, en toen we dichterbij kwamen en hij achter op het zadel en op de tank het woord TOMOS kon lezen sloeg hij helemaal dicht..als een verbaasde aap zeg maar.
en even voor de duidelijkheid:
neej de brommer is voor geen geld te koop..
ik krijg wel heel vaak reacties dat mensen (vooral verzamelaren) hem graag zouden overnemen, maar zelf ben ik nogal hevig verliefd geworden op deze brommer..
en beeld je er niet te veel van in.. ik ben altijd veel aan het sleutelen om hem rijdende te houden.. door veel vrienden en ook me ouders word ik voor gek uitgemaakt dat ik zoveel tijd in de brommer steek.. maar ik denk dat er wel meer mensen zijn die hetzelfde virus opgelopen hebben..
deze brommer zal altijd in mijn bezit blijven (hoop ik) en ik zal hem altijd blijven koesteren..

tot mijn grote schrik heb ik in apeldoorn nog 2 van deze brommers gezien..
- eentje is er in bezit van een dame die er een keer per maand mee rijd naar eigen zeggen. ik had haar ook al gevraagt of ik hem niet over kon nemen maar geen haar op haar hoofd die daar aan dacht. deze is overigens wel in heel slechte staat en ahterop is een groot kinderzitje gelast.. hij staat altijd gewoon buiten in de regen, het mos groeit erop..
- eentje staat op een zolderje bij de vader van een goede vriendin van mij.. hij doet veel oude mercedessen opknappen en heeft eerder ook brommers opgeknapt als puch mv50 en tomos L2.. ook hij doet hem niet weg en ook deze is in sterke staat van ontbinding..
op marktplaats staan ze ook aangeboden, echter allemaal niet meer origineel...
ik heb hem gevonden via de schoonvader van mijn nicht, hij had hem in de garage staan, bovenop een kast, onder een doek, totaal verborgen onder het stof.. het leek werkelijk nergens naar maar de vorm van de brommer sprak mij meteen aan.. nadat we hem afgestoft hadden probeerden we een poefritje te maken, met benzine omdat we geen mengsmering bij de hand hadden. bij de eeste keer kicken klapte de achterband kapot dus een ritje zat er niet in. wel hebben we hem na de 2e keer kicken aangekregen, en dat na 9 jaar in stilstand.
er zit een encawi carburateur op, welke van binnen dicht "gelijmt" is met ijzerborg. hij was namelijk nogal kapot.. nadeel is dat ik mijn sproeier er nu niet meer uit kan halen.. me bougie geeft altijd een gitzwarte kleur en ik heb dan ook altijd last van roetaanslag, ik zit er ook nog steeds aan te denken een tweedehands encarwi carburateur op de kop te tikken.
mijn blokje is de voorloper van het tomos A3 blokje (ei-cilinder)
hij heeft zo'n 1,5 jaar zonder olie gereden.. ik heb er niets geen vastloper en bijna geen slijtage aan over gehouden.. hij is er natuurlijk niet beter op geworden maar toch heeft hij het goed uitgehouden.. eerst kreeg ik het olieresevoir niet open dus heb ik maar op goede hoop gereden, toen na veel werk toch de aftap opening open gekregen en er kwam gewoon geen druppel uit.. toen ik hem had bijgevult toen begon die bij de oliekeerring achter mijn voortandwiel meteen olie te lekken,. toen ik mijn oliekeering verving bleef hij alsnog olie lekken.. daar heb ik dan ook maar kit tussen gesmeerd, niks geen last meer van olie..
toen ik hem kreeg mistte er een groot deel van het achterspatbord, dt heb ik met glasfiber en de nodige hars opgelost..
de achterverin is inmiddels gelast omdat deze onder het rijden opeens krak zij.. nu rijd het weer perfect..
ooit heb ik er een ongeluk mee gehad, hij is toen knap vast komen te zitten onder een auto die mij geen voorrang gaf. zelf had ik slechts weinig schade zodat ik na een dagje ziekenhuis weer vrij was, mijn brommer had opvalland genoeg ook beperkte schade.. maar voor mij was het heel erg, het originele voorrekje was totaal vernield en de achterkant had flink wat onderhoud nodig..
verder is er nog heel wat gesleuteld aan de brommer.. er zitten dan ook vele uren en veel liefde in..