• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Skoeddies tomos S1

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
45 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 05 jul 2005 19:01

ik ben in het gelukkige bezit van een tomos S1
helaas kan ik op het moment geen foto's posten omdat het kabeltje van cardreader richting computer de benen heeft genomen..
wel kan ik hier een foto plaatsen van het zelfde type:
Afbeelding
alleen zijn de kappen van me blok gewoon metaalkleurig ipv zwart, heb ik er op het moment nog een ronde koplamp opzitten, zitten er nog eriginele trapers op ipv kickstart en glimt al mijn chroom nog..

met deze brommer doe je altijd leuke dingen meemaken..
oude mannetjes die plots over hun jeugd beginnen te vertellen waar je vervolgens een uur staat te praten.. dan kan school wel even wachten..

het is een relatief onbekend brommertje, dat bleek wel weer toen de erkende tomos-dealer bij mij in de buurt vroeg wat het voor een brommer was,, en toen we dichterbij kwamen en hij achter op het zadel en op de tank het woord TOMOS kon lezen sloeg hij helemaal dicht..als een verbaasde aap zeg maar.

en even voor de duidelijkheid:
neej de brommer is voor geen geld te koop..
ik krijg wel heel vaak reacties dat mensen (vooral verzamelaren) hem graag zouden overnemen, maar zelf ben ik nogal hevig verliefd geworden op deze brommer..
en beeld je er niet te veel van in.. ik ben altijd veel aan het sleutelen om hem rijdende te houden.. door veel vrienden en ook me ouders word ik voor gek uitgemaakt dat ik zoveel tijd in de brommer steek.. maar ik denk dat er wel meer mensen zijn die hetzelfde virus opgelopen hebben..
deze brommer zal altijd in mijn bezit blijven (hoop ik) en ik zal hem altijd blijven koesteren.. :D
tot mijn grote schrik heb ik in apeldoorn nog 2 van deze brommers gezien..
- eentje is er in bezit van een dame die er een keer per maand mee rijd naar eigen zeggen. ik had haar ook al gevraagt of ik hem niet over kon nemen maar geen haar op haar hoofd die daar aan dacht. deze is overigens wel in heel slechte staat en ahterop is een groot kinderzitje gelast.. hij staat altijd gewoon buiten in de regen, het mos groeit erop..
- eentje staat op een zolderje bij de vader van een goede vriendin van mij.. hij doet veel oude mercedessen opknappen en heeft eerder ook brommers opgeknapt als puch mv50 en tomos L2.. ook hij doet hem niet weg en ook deze is in sterke staat van ontbinding..

op marktplaats staan ze ook aangeboden, echter allemaal niet meer origineel...

ik heb hem gevonden via de schoonvader van mijn nicht, hij had hem in de garage staan, bovenop een kast, onder een doek, totaal verborgen onder het stof.. het leek werkelijk nergens naar maar de vorm van de brommer sprak mij meteen aan.. nadat we hem afgestoft hadden probeerden we een poefritje te maken, met benzine omdat we geen mengsmering bij de hand hadden. bij de eeste keer kicken klapte de achterband kapot dus een ritje zat er niet in. wel hebben we hem na de 2e keer kicken aangekregen, en dat na 9 jaar in stilstand.

er zit een encawi carburateur op, welke van binnen dicht "gelijmt" is met ijzerborg. hij was namelijk nogal kapot.. nadeel is dat ik mijn sproeier er nu niet meer uit kan halen.. me bougie geeft altijd een gitzwarte kleur en ik heb dan ook altijd last van roetaanslag, ik zit er ook nog steeds aan te denken een tweedehands encarwi carburateur op de kop te tikken.

mijn blokje is de voorloper van het tomos A3 blokje (ei-cilinder)

hij heeft zo'n 1,5 jaar zonder olie gereden.. ik heb er niets geen vastloper en bijna geen slijtage aan over gehouden.. hij is er natuurlijk niet beter op geworden maar toch heeft hij het goed uitgehouden.. eerst kreeg ik het olieresevoir niet open dus heb ik maar op goede hoop gereden, toen na veel werk toch de aftap opening open gekregen en er kwam gewoon geen druppel uit.. toen ik hem had bijgevult toen begon die bij de oliekeerring achter mijn voortandwiel meteen olie te lekken,. toen ik mijn oliekeering verving bleef hij alsnog olie lekken.. daar heb ik dan ook maar kit tussen gesmeerd, niks geen last meer van olie..

toen ik hem kreeg mistte er een groot deel van het achterspatbord, dt heb ik met glasfiber en de nodige hars opgelost..

de achterverin is inmiddels gelast omdat deze onder het rijden opeens krak zij.. nu rijd het weer perfect..

ooit heb ik er een ongeluk mee gehad, hij is toen knap vast komen te zitten onder een auto die mij geen voorrang gaf. zelf had ik slechts weinig schade zodat ik na een dagje ziekenhuis weer vrij was, mijn brommer had opvalland genoeg ook beperkte schade.. maar voor mij was het heel erg, het originele voorrekje was totaal vernield en de achterkant had flink wat onderhoud nodig..

verder is er nog heel wat gesleuteld aan de brommer.. er zitten dan ook vele uren en veel liefde in..
Laatst gewijzigd door skoeddies op 26 jul 2005 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 05 jul 2005 19:10

toch mooi he, iemand die zo'n ding uit pure liefde rijdend weet te houden.

Klasse jonge, en ga zo door.

Ooit hoop ik ook eens zo'n geval op de kop te tikken.
Ik probeer al jaren mijn oom zo gek te maken dat hij zijn 2 op zolder verstopte brommers wil verkopen aan mij.

Dit zijn ECHT de eerste brommers, met zo'n motortje bovenop het voorwiel, maar ik ben er even de naam van vergeten, dus degene die het nog weet mag het zeggen.

Voor geen goud doet hij ze weg, hij zei, dit is voor als ik 80 ben, en geen snee brood meer op de plank heb, dan pas verkoop ik ze, en zal ik er genoeg aan verdienen.
Gelukkig voor hem, jammer voor mij, maar mijn kans komt nog wel.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 05 jul 2005 19:17

bedoel je een solex??
een goede vriend van mij zit daar ook op te azen..
die dingen kunnen 1:70 lopen.. dat is echt niet normaal meer..
mijn opa heeft er vroeger eentje gehad, met een hendel aan het stuur voor de koppeling, me vader mocht hem wel eens mee hebben en als hij de koppeling dan iets liet slippen dan ging die nog net wat harder.. zijn eerste ritje hiermee belande in de bosjes en zijn tweede in de sloot.. heel vaak heeft hij de solex dus ook niet mee gekregen. :lol:

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 05 jul 2005 19:30

Die bedoel ik, een SOLEX.

Nou, die oom van me heeft er dus nog twee op zolder staan.

jammer maar helaas, want die zijn nog in zulke goede staat, gewoon een paar nieuwe bandjes erop, GOGO-SAP erin en blazen met die handel.

hopelijk komt het nog eens zover.

groeten Marcel

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 jul 2005 19:53

ik heb nog wel zo'n encarwwi 12mm carb van men a3 liggen, met 2 spruitstukken.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 05 jul 2005 20:00

als jij er niets meer mee doet wil ik he wel overnemen..
hoe veel wil je ervoor hebben??
moet ik even kijken hoe ik bij jou kom.. mischien een keer met de brommer een stuk crousen.. ik zou nog een keer samen met een vriend een stuk gaan rijden en dan zou het wel wat zijn om naar wijchen te rijden.. al doen we daar wel lang over.. met 30-35 km/h..
maar laat het ff weten.. dan kunnen we mischien een keer een datum vaststellen

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 06 jul 2005 00:10

je hebt geluk hellbat.
er komt een nieuwe generatie solexjes op de markt. dus over een paar jaar zijn ze niet meer zo speciaal denk ik.

hier is het nieuws bericht
De nog altijd populaire fiets met motor, de Solex, komt terug. Volgende maand rollen de eerste exemplaren van de band in de fabrieken van de Franse producent Mopex. Het zal nog minstens een jaar duren voordat de Solex in Nederland te koop is. De Solex was een hit in de jaren vijftig en zestig.

Mopex mag het product om juridische redenen niet Solex noemen. De nieuwe naam zal Black'n Roll worden. De Black'n Roll zal alle kenmerken van de historische tweewieler hebben. Zwart, het kleine motorblok onder het stuur met de typische 'Solex overbrenging' en de wat brede banden.

De maximumsnelheid is ongeveer 35 kilometer per uur, dit is de reden waarom de introductie in Nederland nog even op zich laat wachten. Met deze snelheid gaat de Black'n Roll te snel voor op het fietspad. Op de weg rijden betekent dat er een helm gedragen moet worden, terwijl voor veel fans het niet dragen van de helm nu net één van de charmes was. Mopex is daarom druk bezig om toestemming te krijgen voor een variant die minder hard gaat en daardoor wel op het fietspad mag.

De broers Van Gestel uit Eindhoven, de importeurs van de nieuwe Black'n Roll, verwachten dat ze in het voorjaar van 2006 kunnen beginnen met de verkoop

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 06 jul 2005 00:21

nee hoor die oude blijft zijn waarde wel houden.

Is de mini minder waard geworden door de komst van de New-Mini, of is de kever minder gewild omdat ze een NEW-BEETLE op de markt hebben gezet ????

Nee, het is en blijft een slap aftreksel van het origineel, en dat is wat de mensen nog steeds willen, Puur, Origineel, en Onvervalst. Daarom blijft de solex een solex, en heet de nieuwe Black'n Roll.

groeten Marcel

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 06 jul 2005 07:37

originele oudjes blijven altijd geld waard, mits ze in goede staat zijn..
ik denk dat de waarde van een solex niet snel zou dalen.. mischien zou het alleen maar stijgen door de waarschijnlijk weer toenemende aandacht voor de solex..

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 06 jul 2005 08:49

ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar tomos of ze mij kunnen helpen met een bouwjaarverklaring en/of typegoedkeuringsnummer, dit na een tip van de gebruikers van dit forum, bedankt hiervoor, goed idee :D
hopelijk krijg ik dus geen problemen bij de keuring in de toekomst voor het kenteken.. nu maar wachten op een bevestigend mailtje van tomos..

gisteren stond ik trouwens stil met de brommer.. ik had net heel apeldoorn door gecroused en toen bij wat vrienden geweest.. toen ik sávond daar wegreed viel die na +/- 5km uit.. een goede vriend opgetrommeld die langs kwam (12 uu s'nachts, wat heb ik toch een trouwe vrienden) met een bougiesleutel.. ik hoorde namelijk een typisch bleeuuhhhh geluid toen die stopte.. en elke keer bij het kicken leek het of er een kooltje o.i.d tussen me bougiepunten zat..
echter, toen ik de bougie eruit had bleek deze wel zwart te zijn maar dat ik standaard bij mijn brommer.. een kooltje was er echter niet aanwezig.. proberen of ie vonkte en hij deed in het begin gewoon helmaal niets.. toen gaf ie opeens een hele sterke vonk af.. dus ik denk ik probeer het gewoon, erin draaien en trappen.. maar weer helemaal niets.. weer eruit en nog ff opgeschuurt... en zow door..
er sond inmiddels een leuk groepje om de brommer heen te kijken hoe we dit op zouden lossen.. tot een goede vriendin me wees op een loshangend kabeltje.. dit was mijn massa-draad (of hoe je dat ding noemt, de zwarte draad dus).. ik ben namelijk een schakelaartje aan het maken voor de uitknop.. deze had ik met wat schilderstape even aan me frame bevestigd.. maar was dus los gegaan en tegen me cilinder komen te hangen.. met gevolg dat de bougie natuurlijk nooit geen stroom meer kon krijgen..
meteen daarna starte die ook weer vrolijk.. het was inmiddels al kwart voor 1 en ik werd gewoon op me plaats gezet door een meid met 0,0 verstand van brommers.. :oops: hoe lullig is dat...
dvandaag weer om half 4 eruit om me twee krantenwijkjes te lopen.. met zo'n duffe kop dat me baas vroeg wat er gisteren allemaal gebeurd is.. :roll:

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 06 jul 2005 11:17

als het allemaal goed gaat dan kan ik zaterdag wat onderdelen bij hellracer ophalen.. het is de bedoeling dat ik er een beetje mee ga experimenteren,. hopelijk kan die dan wat snellen gaan lopen en zoizo kan ik hem dan beter afstellen.. ben beniewd of het lukt.. :P

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 06 jul 2005 17:34

o jah.. was ik nog vergeten..
hij rijd heel netjes 30 km/h en trekt lekker op..

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 06 jul 2005 17:49

die zwarte draad, de originele naam daarvoor is kortsluitdraad.

lulklig voor je, dat je daarmee 'snachts stilvalt, maarje eind goed, al goed.

groeten Marcel

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 06 jul 2005 18:10

ach jah.. zo maak je nog eens wat mee..
we hebben wel lol gehad moet ik zeggen maar toch hoop ik dat het niet snel weer gebeurt... zoiets doms...

Jeroen
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer Jeroen
Website
  • Citeer

Berichtdoor Jeroen » 06 jul 2005 23:06

Mooi man ik heb er ook nog 1 staan :)

ps.
als iemand intresse heeft moet ie maar een pb sturen

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 16 jul 2005 15:44

zow.. ff de status..:

1e cilinderkop --> originele staat (nu gemonteerd)
2e cilinderkop --> gedeeltelijk afgevlakt
3e cilinderkop --> helemaal afgevlakt
1e cilinder --> originele staat (nu gemonteerd)
2e cilinder --> uitlaatpoort iets omhoog en iets breder
inlaatpoort ietsje breder
spoelpoorten lekker soepel gemaakt
3e cilinder --> originele staat
1e zuiger --> puch zuiger aangepast voor mijn broemie (nu gemonteerd)
3e-4e-5e zuiger --> nog niets aan gedaan
1e carburateur --> originele staat nu (gemonteerd)
2e carburateur --> ietsje breder geveilt.. moet nog "geplakt" worden

eerst maar eens die carbu afmaken en insalleren, dan afstellen en kijken o het veel verschil maakt..
dan de 2e cilinder monteren.. ff kijken hoe dat gaat
dan de 3e cilinderkop erop, en gaat dit niet dan de 2e..
en dan kijke of ik nog iets met mijn tandwielen/uitlaat moet doen...

heb er best lol in zo.. alleen het moet wel snel afgemaakt worden (1 á 2 weken) omdat hij dan klaar moet zijn voor de vakantie...

tomosbroeser
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer tomosbroeser
Website
  • Citeer

Berichtdoor tomosbroeser » 16 jul 2005 15:47

wordt wel grappig.
lijkt met ook wel leuk om een beetje te kloten met verschillende cilinders en koppen zo, en dan kijken wat het beste rijd.

succes
Tomos te koop

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 16 jul 2005 15:51

jah ik vind het ook wel grappig om te doen..
het enige is dat er bij mij ook een beetje tijddruk achter zit.. en dat is wat minder...
lijkt me vooral mooi als hij idd harder gaat lopen en sneller gaat trekken, dat ik dan de andere brommers eruit rijd.. met mijn kleine broemie.. :lol:

tomosbroeser
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer tomosbroeser
Website
  • Citeer

Berichtdoor tomosbroeser » 16 jul 2005 16:42

ckers. daar gaat het om.

ik had laatst ene die mij wou uitdagen om tegen mijn tomos te rijden.

in de vakantie een keer.

vorige week was de kameraad van die jongen bij mij en probeerde mijn tomos. hij zei daar heb je een 125 cc crosser voor nodig om deze eruit te trekken.

dus ik ben bang dat die jongen wel gaat verliezen.
en dat is wel grappig natuurlijk.
Tomos te koop

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 16 jul 2005 19:17

haha jah zeker..
laatst had ik een getuned blok van een tomos eronder hangen.. toen liep hij 80 en trok zwaar hard (mede door mijn kleine bandjes..---> kijk aan het begin van dit topic voor een foto..)
het was echt gewoon eng om daar op te rijden want hij was zo instabiel als de pleuris.. en trillen en kraken dat ie deed.. het voorwiel kwam gewoon automatisch omhoog..
maar toen ik er enkele brommers, 3 scooters en een schakelbrommer uit had getrokken toen keek iedereen me wel raar aan.. 8)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
45 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki