• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Dimlicht voor brand steeds door

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Cigaro
Tomosforummer
Berichten: 155
Lid geworden op: 03 nov 2008 17:53
Locatie: Amsterdam-Noord

Berichtdoor Cigaro » 20 feb 2009 23:05

Mijn dimlicht voor brand steeds door achter doet hij het gewoon en groot licht doet het ook gewoon alleen me dimlicht gaat steeds stuk ik heb nou al 3 nieuwe lampjes gebruikt. Wie helpt me?
¤ø„¸¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¸„ø¤º°¨
¨°º¤ø„¸Hardcore¸„ø¤º°¨
¸„ø¤º°¨'''Holland''' ``°º¤ø„¸
ø¤º°¨¸„ø¤º°¨°º¤ø„¸¨°º
Omhoog


C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 feb 2009 10:51

Waarde Cigaro,

Volgens mij hoort deze vraag bij de afdeling elektra, maar goed.

Ik zie je vraag al een aantal dagen staan, maar er zijn nog weinig reactie`s. Kennelijk geen elektriciëns onder de Tomosrijders. Wel, … dan zal ik je eens met enige logica je op weg helpen. Maar eerst enige vragen.
1. Heb je er ondertussen al weer een nieuwe lamp in gedaan ?
2. Of heb je ondertussen het probleem gevonden ?
3. Van welk jaar is je Tomos ?
4. Heb je een oude of nieuwe ontsteking ?

Mocht het probleem er nog in zitten het volgende.
Vaak komt de gedachte op dat de spanningsregelaar wel eens niet in orde zou kunnen zijn. Natuurlijk is dat mogelijk, maar wel enigszins onwaarschijnlijk. Ik zal uitleggen waarom.

Het is zo dat de spanning (12 V) voor je koplamp via de schakelaar op het stuur komt.
Als je het licht aanzet dan maakt de schakelaar de verbinding tussen de gele draad (12 V) naar de grijze draad (achterlicht) en tussen de gele draad (12 V) en de witte draad ( dimlicht).
Of de verbinding tussen de gele draad (12 V) naar de grijze draad (achterlicht) en tussen de gele draad (12 V) en de blauwe draad ( grootlicht).

Uit bovenstaande vijf regels is te concluderen dat de voedingsspanning bij alle lampen tegelijk komt, dus als die spanning te hoog zou zijn, branden alle lampen door.

Maar nu verder. Er is iets anders aan de hand.
Een vroeger veel voorkomend probleem was het kapot trillen van lampjes. Wel, … daar zijn de fabrikanten ook op ingesprongen en hebben de lampjes verbeterd. Maar toch, je weet het niet. Dus als eerste zou ik eens heel erg goed kijken naar je koplamp ophanging.
1. Zit die “oren”, om de telescooppoten goed vast ?
2. Zit de koplamp goed vast en niet half gebakken met een vreemd boutje ?
3. En zit er een rubber ring tussen de koplamp en de “oren” ?
4. Trilt jou Tomos bij een bepaalde snelheid als een gek ?
5. Zit het binnenblok met de lampfitting strak vast in de reflector ?
6. En hoe is het met de aansluitdraden. Zijn die keurig aangesloten en niet sloddervos achtig ?

Kijk daar eens naar. En wat ik ook persoonlijk zou doen als het bovenstaande goed is, het volgende.
Draai de aansluiting van de koplamp om. T.w. de witte met de blauwe draad. Dat houd in dat je met je grote licht gaat rijden. Vanzelfsprekend duw \ draai je de koplamp naar de grond, om te voorkomen dat je een ander in zijn gezicht schijnt. Dat zou je zelf ook niet zo leuk vinden.
Wacht af wat de lamp gaat doen.

Verder is er nog aan de orde, een punt waar ook nog weinig over bekend is binnen het Forum.
Het kan zo zijn dat er in het achterlicht een weerstand aanwezig is. Volgens mij is dat bij oudere Tomosjes. (En misschien heb jij er zo een)
Nu is de functie daarvan voor mij ook niet bekend. (Ik ben er ook nooit mee in aanraking geweest) Maar ik heb me er nu wel even in verdiept.
Het zit volgens mij zo:
In vroegere Tomosjes zat een elektrische installatie gebaseerd op twee spoelen. Die middels het draaiende vliegwiel een wisselende spanning uitbraakten. En naar gelang het aantal toeren liep de spanning op. Natuurlijk was het e.e.a. uitgedacht en kwam er geen gekke hoge spanningen uit. Maar toch was het oppassen. De uitkomende spanning werd toen niet gelijk gericht en al helemaal niet gestabiliseerd. Dus de lampjes kregen gewoon een wisselende spanning te verwerken (net als bij de fiets) en die varieerde.(na gelang het toerental)

Als nu het achterlicht door gebrand was dan kan je begrijpen dat het voorlicht de volle power voor zijn kiezen kreeg. Dat gaf dan uiteraard meer licht opbrengst, maar dat kon die lamp niet onbeperkt volhouden. Dus de kans dat die ook stuk ging was zeker aanwezig. En daar is (volgens mij) het volgende op gevonden.
Als je nu een weerstand over het achterlicht heen gesoldeerd wordt, dan moet bij een doorgebrand achterlicht de stroom door de weerstand heen. {De stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand, dus als het lampje heel is loopt de stroom via het lampje}
Ergo: Dat weerstandje zorgt eigenlijk voor een simpele stabilisatie van de spanning en voorkwam dat de koplamp door zou branden.
Mocht jij zo`n situatie hebben, dan kan die weestand kapot zijn. Anderzijds is het niet verkeerd als je die achterlicht-unit eens goed bekijkt. Als ook dat je grijze draad naar achteren goed na loopt op enig kortsluitingpunt. Het blijft altijd in de elektriciteit een weg van wegstrepen \ middelen en logisch nadenken.

Voor de goede orde: Ik heb dit verhaal uit geredeneerd en moet het nog verder uitvogelen, maar ik ga eerst even bij mijzelf de achterverlichting onder de loep nemen.

Bij deze mijn overpeinzingen op papier gezet. Ik hoop dat er iets mee gedaan kan worden.

En nu ga ik een aantal kilometers hard lopen, want dit was weer een paar uur stilzittend werk.

U alle weer vriendelijk gegroet
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Cigaro
Tomosforummer
Berichten: 155
Lid geworden op: 03 nov 2008 17:53
Locatie: Amsterdam-Noord

Berichtdoor Cigaro » 25 feb 2009 11:39

Kijk hier heb ik wat aan.
Ik heb er al 2 nieuwe lampen ingedaan en bij allebei zijn alleen me dimlicht doorgebrand.
Mijn Tomos komt uit 2004 en heb elektrische ontsteking.
Volgens mij trilt hij niet zo heel erg gewoon de normale trillingen.
Maar ik haal vandaag of morgen nog wel even een ander lampje en ga even kijken hoe ik het ga oplossen.

Mvg, Dyon
¤ø„¸¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¸„ø¤º°¨
¨°º¤ø„¸Hardcore¸„ø¤º°¨
¸„ø¤º°¨'''Holland''' ``°º¤ø„¸
ø¤º°¨¸„ø¤º°¨°º¤ø„¸¨°º
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 feb 2009 15:25

Waarde Cigaro,

Ik kijk even, heb net “even” mijn achterlicht er af gehaald. (lastig karweitje), om het e.e.a. door te meten. En nu zit ik even achter m`n bureau omdat het binnen beter is als buiten.

Ga je ook de door mij gestelde vragen na lopen ?

En voordat je er weer een nieuwe lamp in doet, ben ik persoonlijk blijer als je de draden even om steekt en een poos met grootlicht gaat rijden.

Verder is me helemaal door het hoofd geschoten een punt wat ik automatisch altijd doe, maar het is zo logisch dat het gewoon niet in me op kwam om te vragen. Heb je ook wel eens de spanning gemeten met een universele spanningsmeter ? En wat meet je dan, als je gemeten hebt ?
Mocht je geen meter hebben, zie dat je hem ergens even leent. Of gooi er 5 euro tegenaan en koop er een bij een Gamma o.i.d.

In afwachting van verdere info van jou verblijf ik.


Apropos: Er zit geen weerstand in mijn achterlicht.
En als jij ook een elektronische ontsteking hebt, zal je ook geen weerstand in je achterlicht hebben.
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Cigaro
Tomosforummer
Berichten: 155
Lid geworden op: 03 nov 2008 17:53
Locatie: Amsterdam-Noord

Berichtdoor Cigaro » 25 feb 2009 17:02

Hier wat antwoorden op je vragen:

1. De oren zitten goed vast.
2. De koplamp zit goed vast.
3. Er zit geen rubber ringetje tussen de oren en de koplamp.
4. Op z'n top en met schakelen trilt hij wel aardig.
5. Moet ik nog even checken.
6. Ze zitten keurig strak aangesloten.

Wat jij zei met draden omdraaien moet ik ook nog even doen kijken of me dat lukt.
Spanning checken moet ik ff die meter lenen van me buurman. (die is electricien als ik het goed schrijf :P )

Gegroet
¤ø„¸¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¸„ø¤º°¨
¨°º¤ø„¸Hardcore¸„ø¤º°¨
¸„ø¤º°¨'''Holland''' ``°º¤ø„¸
ø¤º°¨¸„ø¤º°¨°º¤ø„¸¨°º
Omhoog

Gebruikersavatar
Cigaro
Tomosforummer
Berichten: 155
Lid geworden op: 03 nov 2008 17:53
Locatie: Amsterdam-Noord

Berichtdoor Cigaro » 01 mar 2009 17:24

Hallo ik ben er weer.

Toen ik de draadjes omwisselde kwam ik erachter dat het contact te los zat (dat witte dingetje zat te los over dat ijzeren lipje) en met me grootlicht contact had ik daar geen last van dus moet nu gewoon met me grootlicht knopje voor me dimlicht en me dimlicht knopje voor me grootlicht. Maar dat is natuurlijk geen probleem.
Hartelijk bedankt.

Mvg, Dyon
¤ø„¸¨°º¤ø„¸¸„ø¤º°¨¸„ø¤º°¨
¨°º¤ø„¸Hardcore¸„ø¤º°¨
¸„ø¤º°¨'''Holland''' ``°º¤ø„¸
ø¤º°¨¸„ø¤º°¨°º¤ø„¸¨°º
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 01 mar 2009 18:52

Waarde Cigaro,

Ik heb je berichtje 3x gelezen. En ik begrijp dat het isolatie hulsje van `t dimlicht schuifje niet goed vast zat.
Als dat daadwerkelijk zo is \ was, zal het probleem blijven. Zou het koperen contact los zitten, dan kan ik me er iets bij voorstellen.

Maar goed ik wacht het wel af.

Vriendelijk gegroet,
Keeshaven
Omhoog

rooie duivel
Tomosforummer
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 aug 2011 12:50

Berichtdoor rooie duivel » 10 jan 2012 14:27

kun jij me dan misschien vertellen wat voor weerstandjes je moet hebben dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59

Berichtdoor Dr.Tomos » 10 jan 2012 17:47

Als je een 80watt Iskra2 vierspoels ontsteking hebt gewoon een 55/60 watt H4 koplamp droppen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 11 jan 2012 12:35

C.vanKlaveren is sinds 30 juni 2010 niet meer actief op het forum. Daarbij is dit onnodig topic kicken, kijk in het vervolg even naar de datum van de laatste post.

Stel je vraag opnieuw in een nieuw topic.

Deze gaat op slot.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.