Berichtdoor C. van Klaveren » 25 feb 2009 10:51
Waarde Cigaro,
Volgens mij hoort deze vraag bij de afdeling elektra, maar goed.
Ik zie je vraag al een aantal dagen staan, maar er zijn nog weinig reactie`s. Kennelijk geen elektriciëns onder de Tomosrijders. Wel, … dan zal ik je eens met enige logica je op weg helpen. Maar eerst enige vragen.
1. Heb je er ondertussen al weer een nieuwe lamp in gedaan ?
2. Of heb je ondertussen het probleem gevonden ?
3. Van welk jaar is je Tomos ?
4. Heb je een oude of nieuwe ontsteking ?
Mocht het probleem er nog in zitten het volgende.
Vaak komt de gedachte op dat de spanningsregelaar wel eens niet in orde zou kunnen zijn. Natuurlijk is dat mogelijk, maar wel enigszins onwaarschijnlijk. Ik zal uitleggen waarom.
Het is zo dat de spanning (12 V) voor je koplamp via de schakelaar op het stuur komt.
Als je het licht aanzet dan maakt de schakelaar de verbinding tussen de gele draad (12 V) naar de grijze draad (achterlicht) en tussen de gele draad (12 V) en de witte draad ( dimlicht).
Of de verbinding tussen de gele draad (12 V) naar de grijze draad (achterlicht) en tussen de gele draad (12 V) en de blauwe draad ( grootlicht).
Uit bovenstaande vijf regels is te concluderen dat de voedingsspanning bij alle lampen tegelijk komt, dus als die spanning te hoog zou zijn, branden alle lampen door.
Maar nu verder. Er is iets anders aan de hand.
Een vroeger veel voorkomend probleem was het kapot trillen van lampjes. Wel, … daar zijn de fabrikanten ook op ingesprongen en hebben de lampjes verbeterd. Maar toch, je weet het niet. Dus als eerste zou ik eens heel erg goed kijken naar je koplamp ophanging.
1. Zit die “oren”, om de telescooppoten goed vast ?
2. Zit de koplamp goed vast en niet half gebakken met een vreemd boutje ?
3. En zit er een rubber ring tussen de koplamp en de “oren” ?
4. Trilt jou Tomos bij een bepaalde snelheid als een gek ?
5. Zit het binnenblok met de lampfitting strak vast in de reflector ?
6. En hoe is het met de aansluitdraden. Zijn die keurig aangesloten en niet sloddervos achtig ?
Kijk daar eens naar. En wat ik ook persoonlijk zou doen als het bovenstaande goed is, het volgende.
Draai de aansluiting van de koplamp om. T.w. de witte met de blauwe draad. Dat houd in dat je met je grote licht gaat rijden. Vanzelfsprekend duw \ draai je de koplamp naar de grond, om te voorkomen dat je een ander in zijn gezicht schijnt. Dat zou je zelf ook niet zo leuk vinden.
Wacht af wat de lamp gaat doen.
Verder is er nog aan de orde, een punt waar ook nog weinig over bekend is binnen het Forum.
Het kan zo zijn dat er in het achterlicht een weerstand aanwezig is. Volgens mij is dat bij oudere Tomosjes. (En misschien heb jij er zo een)
Nu is de functie daarvan voor mij ook niet bekend. (Ik ben er ook nooit mee in aanraking geweest) Maar ik heb me er nu wel even in verdiept.
Het zit volgens mij zo:
In vroegere Tomosjes zat een elektrische installatie gebaseerd op twee spoelen. Die middels het draaiende vliegwiel een wisselende spanning uitbraakten. En naar gelang het aantal toeren liep de spanning op. Natuurlijk was het e.e.a. uitgedacht en kwam er geen gekke hoge spanningen uit. Maar toch was het oppassen. De uitkomende spanning werd toen niet gelijk gericht en al helemaal niet gestabiliseerd. Dus de lampjes kregen gewoon een wisselende spanning te verwerken (net als bij de fiets) en die varieerde.(na gelang het toerental)
Als nu het achterlicht door gebrand was dan kan je begrijpen dat het voorlicht de volle power voor zijn kiezen kreeg. Dat gaf dan uiteraard meer licht opbrengst, maar dat kon die lamp niet onbeperkt volhouden. Dus de kans dat die ook stuk ging was zeker aanwezig. En daar is (volgens mij) het volgende op gevonden.
Als je nu een weerstand over het achterlicht heen gesoldeerd wordt, dan moet bij een doorgebrand achterlicht de stroom door de weerstand heen. {De stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand, dus als het lampje heel is loopt de stroom via het lampje}
Ergo: Dat weerstandje zorgt eigenlijk voor een simpele stabilisatie van de spanning en voorkwam dat de koplamp door zou branden.
Mocht jij zo`n situatie hebben, dan kan die weestand kapot zijn. Anderzijds is het niet verkeerd als je die achterlicht-unit eens goed bekijkt. Als ook dat je grijze draad naar achteren goed na loopt op enig kortsluitingpunt. Het blijft altijd in de elektriciteit een weg van wegstrepen \ middelen en logisch nadenken.
Voor de goede orde: Ik heb dit verhaal uit geredeneerd en moet het nog verder uitvogelen, maar ik ga eerst even bij mijzelf de achterverlichting onder de loep nemen.
Bij deze mijn overpeinzingen op papier gezet. Ik hoop dat er iets mee gedaan kan worden.
En nu ga ik een aantal kilometers hard lopen, want dit was weer een paar uur stilzittend werk.
U alle weer vriendelijk gegroet
Keeshaven