Ik ben Stephan aka sth313. Ik ben hier al een tijdje geregistreerd op het forum, maar eigenlijk nooit echt actief geweest. Maar daar gaat verandering in komen als het aan mij ligt. Maar genoeg verteld ik zou aan mijn verhaal beginnen.
Na een zomer hard werken had ik genoeg geld bij elkaar om een brommertje te kopen. Maar toen kwam er iets anders op mijn pad waar ik toch meer interesse in had. Namelijk een Mountainbike.
Nu heb ik al een tijdje een mooie fiets. Maar ik had ondertussen ook al mooi weer wat centje opgespaard en ik dacht misschien kan ik eens gaan kijken naar een leuk brommertje. Dus ben ik naar marktplaats gegaan en heb ik wat uurtjes gezocht tot dat ik een leuke brommer vond. Het was natuurlijk een Tomos. Ik heb direct contact gezocht met de mensen en een leuk dealtje gemaakt.
Ik zou jullie niet langer in spanning laten. Dit is hem dan mijn Tomos S25 een leuk snorbrommertje al zeg ik het zelf (ben tenslotte een beginner met niet heel veel ervaring met het technisch gebeuren van een brommer)
De brommer zelf start mooi, na 1 á 2 keer kicken. Hij loopt ook mooi. Nu heb ik een technische vader en die heeft hem dan ook even goed nagekeken. Maar toen stuitte we op 3 iets wat aparte dingetjes. Namelijk 1; er missen aan beide kanten 2 koel vinnen van de cylinder.
apart dingetje 2; het lijkt wel of de vorige eigenaar (wat een vrouwtje was van middelbare leeftijd) er mee bezig is geweest om dingetje wat harde te laten lopen. En volgens mij hebben ze er een brom uitlaat onder gezet. Want volgens mij heeft een snor uitlaat een veel grotere s-bocht?
Deze is van de zijkant.
En deze van de onderkant.
maar nu komt het, (mankementje) dingetje 3; Ik heb een kameraad die heeft een Tomos Quadro uit 2006 en hij heeft de carburateur en het lucht filter aan de rechterkant zitten (vanaf boven gezien). Maar het lijkt wel of mijn in het frame is weg gewerkt. Zo denk ik dan? Maar misschien hoort dit ook wel zo. Maar het is overigens wel mooi is gedaan, want ik doe zelf autoschade en daar zie ik ook wel eens wat.
Iets van een afstandje, hier zie je dat het spruitstuk heel kort is en recht is. En daar direct achter de carburateur met direct daar weer achter het lucht filter.
Deze is van dichtbij en daar kan je het heel goed zien. Wat je ook kan zien is dat de ring van het lucht filter er niet helemaal mooi opzit. Maar met aandrukken krijg je deze er wel goed op. Ook zie je dat het choke hendeltje is afgebroken maar dit is weer (beun) aan mekaar gemaakt niet eens gelast. (ik heb even mijn framenummer zwart gemaakt)
Dit waren de mankementen, maar verder loopt de brommer echt mooi strak. En volgens de tomos kilometer teller van de Quadro loopt die 40 á 45km/h en volgens mij digitale teller loopt die 30 á 33 km/h.
En nu wat foto's van de brommer helemaal.
Dit is de andere zijkant(rechter).
Voorkant
Achterkant
Wat van de motor, kan iemand wat vertellen wat dat ronde zwarte ding is? Want daar gaat mijn bobine kabel in en de ontstekingskabel. (Linkerkant)
Ander kant van het blok (Rechterkant)
Adaptertje voor km teller. Deze is zelf gemaakt en schuift over het ventiel. Vandaar ook het touwtje daar blijft die aan hangen als ik hem verlies.
Bovenkant van het stuur.
Nou dit was mijn tomos.
Zouden jullie antwoord kunnen geven op die vragen die ik heb gesteld in mijn verhaal.
Namelijk van de caburateur en het luchtfilter. En de naam van het zwarte ding waar de bobine en de ontstekingskabel in gaan.
Groeten,
sth313