• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn Tomos S25

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
sth313
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor sth313 » 26 mei 2009 19:06

Hallo,

Ik ben Stephan aka sth313. Ik ben hier al een tijdje geregistreerd op het forum, maar eigenlijk nooit echt actief geweest. Maar daar gaat verandering in komen als het aan mij ligt. Maar genoeg verteld ik zou aan mijn verhaal beginnen.

Na een zomer hard werken had ik genoeg geld bij elkaar om een brommertje te kopen. Maar toen kwam er iets anders op mijn pad waar ik toch meer interesse in had. Namelijk een Mountainbike.

Nu heb ik al een tijdje een mooie fiets. Maar ik had ondertussen ook al mooi weer wat centje opgespaard en ik dacht misschien kan ik eens gaan kijken naar een leuk brommertje. Dus ben ik naar marktplaats gegaan en heb ik wat uurtjes gezocht tot dat ik een leuke brommer vond. Het was natuurlijk een Tomos. Ik heb direct contact gezocht met de mensen en een leuk dealtje gemaakt.

Ik zou jullie niet langer in spanning laten. Dit is hem dan mijn Tomos S25 een leuk snorbrommertje al zeg ik het zelf (ben tenslotte een beginner met niet heel veel ervaring met het technisch gebeuren van een brommer)

Afbeelding

De brommer zelf start mooi, na 1 á 2 keer kicken. Hij loopt ook mooi. Nu heb ik een technische vader en die heeft hem dan ook even goed nagekeken. Maar toen stuitte we op 3 iets wat aparte dingetjes. Namelijk 1; er missen aan beide kanten 2 koel vinnen van de cylinder.

Afbeelding

apart dingetje 2; het lijkt wel of de vorige eigenaar (wat een vrouwtje was van middelbare leeftijd) er mee bezig is geweest om dingetje wat harde te laten lopen. En volgens mij hebben ze er een brom uitlaat onder gezet. Want volgens mij heeft een snor uitlaat een veel grotere s-bocht?

Afbeelding
Deze is van de zijkant.

Afbeelding
En deze van de onderkant.

maar nu komt het, (mankementje) dingetje 3; Ik heb een kameraad die heeft een Tomos Quadro uit 2006 en hij heeft de carburateur en het lucht filter aan de rechterkant zitten (vanaf boven gezien). Maar het lijkt wel of mijn in het frame is weg gewerkt. Zo denk ik dan? Maar misschien hoort dit ook wel zo. Maar het is overigens wel mooi is gedaan, want ik doe zelf autoschade en daar zie ik ook wel eens wat.

Afbeelding
Iets van een afstandje, hier zie je dat het spruitstuk heel kort is en recht is. En daar direct achter de carburateur met direct daar weer achter het lucht filter.

Afbeelding
Deze is van dichtbij en daar kan je het heel goed zien. Wat je ook kan zien is dat de ring van het lucht filter er niet helemaal mooi opzit. Maar met aandrukken krijg je deze er wel goed op. Ook zie je dat het choke hendeltje is afgebroken maar dit is weer (beun) aan mekaar gemaakt niet eens gelast. (ik heb even mijn framenummer zwart gemaakt)

Dit waren de mankementen, maar verder loopt de brommer echt mooi strak. En volgens de tomos kilometer teller van de Quadro loopt die 40 á 45km/h en volgens mij digitale teller loopt die 30 á 33 km/h.

En nu wat foto's van de brommer helemaal.

Afbeelding
Dit is de andere zijkant(rechter).

Afbeelding
Voorkant

Afbeelding
Achterkant

Afbeelding
Wat van de motor, kan iemand wat vertellen wat dat ronde zwarte ding is? Want daar gaat mijn bobine kabel in en de ontstekingskabel. (Linkerkant)

Afbeelding
Ander kant van het blok (Rechterkant)

Afbeelding
Adaptertje voor km teller. Deze is zelf gemaakt en schuift over het ventiel. Vandaar ook het touwtje daar blijft die aan hangen als ik hem verlies.

Afbeelding
Bovenkant van het stuur.

Nou dit was mijn tomos.

Zouden jullie antwoord kunnen geven op die vragen die ik heb gesteld in mijn verhaal.
Namelijk van de caburateur en het luchtfilter. En de naam van het zwarte ding waar de bobine en de ontstekingskabel in gaan.

Groeten,

sth313
Laatst gewijzigd door sth313 op 27 mei 2009 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

7P_
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 26 mei 2009 19:18

Carburateur hoort gewoon zo, Tomos heeft dit een tijdje zo gehad maar heeft dit later weer veranderd omdat het vrij irritant is met sleutelen :wink:
Ring van het luchtfilter er weer ff goed opdrukken en misschien een tie-rap er omheen ofzo? Wel een klotewerkje eigenlijk :') Laat maar hangen :mrgreen:

Verder een keurig nette Tomos :)

Daniël
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Daniël » 26 mei 2009 19:43

er zit een bromcabr. op als ik het goed zie 12/14mm .
volgens mij is het een ouder type met nieuw type stikkers en kapjes want vanaf dat er plastic kapjes zijn is naar mijn wete de cabr. naar de zijkant verhuisd. je hebt ook een oud type bobine (kan wel kloppen).

verbeter me als dit fout is.

dit viel me op

verder een heel mooi brommertje

groetjes

7P_
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 26 mei 2009 19:46

Ook toen de plastic kappen er al waren had Tomos nog carbs in het midden zitten geloof ik...

Daniël
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Daniël » 26 mei 2009 19:46

oke sorry. mijn fout :$

haha

dat zwarte ding is de bobine (als je die soms bedoeld).

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 26 mei 2009 20:00

Je hebt idd een standaard snel uitlaat en een 14/12. snor is 14/9.

sth313
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor sth313 » 26 mei 2009 20:47

Bedankt voor jullie antwoorden. Maar nu heb ik nog 1 ding te vragen.
Als ik mijn brommer op snelheid komt, lijkt het wel of die te veel toeren draait dan houdt hij weer een beetje in en dan gaat hij weer door en dat herhaald zich steeds. Heeft dit te maken met dat de brommer sneller kan dan de uitlaat uit kan stoten? Of zit ik hier nu helemaal naast?

tomosnewbie
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosnewbie » 26 mei 2009 20:49

Wil je zeggen dat ie stottert ?
Dat zou in eerste instantie betekenen verkeerde maat sproeier. Dus kijk anders ff naar de kleur van je bougie. Hij moet lichtbruin zijn, wit = te kleine sproeier en zwart/vettig = te grote sproeier.
't ligt iig niet aan je uitlaat :wink:
Tomos Targa

sth313
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor sth313 » 26 mei 2009 21:00

Goed ga ik morgen eens naar kijken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar