• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuw hier.

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
60 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
BramvT
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramvT » 28 feb 2011 15:24

De startmotor zit onder de linkerkap, bij het vliegwiel van de ontsteking. Dat is redelijk makkelijk zelf te doen. De accu wordt opgeladen door de lichtspoelen in de ontsteking en de spanningsregelaar die naast de bobine/cdi zit. Geen extreem ingewikkelde zaken.
Op sctootbike.nl staan veel tekeningen van Tomos hoe alles zit en hoe het heet.
Daar kijk ik altijd als ik iets wil weten van mijn brommertje.
Voor Quadro 2004 is http://www.scootbike.nl/index.php/compo ... op.browse/
Heel erg bedankt voor de tips en de uitleg ! :)
Ik zie dat een accu daar voor deze Quadro maar 2 tientjes kost ?
Dus mocht ik een accu nodig hebben dan weet ik nu waar ik hem ga bestellen.

De startmotor doet zijn werk goed, maar maakt wel een nogal ratelend geluid als ik die knop indruk.....en dat is volgens mij niet zoals het hoort....kan natuurlijk ook altijd nog de kickstarter gebruiken, maar daar heb ik geen E start voor gekocht 8)
Een startmotor kom ik overigens niet op de site van Scootbike tegen.
mooi dingetje hoor.goed onderhouden ook zo te zien.
Tsja, hij is een jaar lang van een 16 jarig meisje geweest, kocht hem van haar vader die hem voor haar onderhield....en daarvoor is ie van een dame geweest met kinderstoeltje e.d....heb een hele zak met allerlei beugeltjes en been/tas beschermers erbij gekregen.
Ik vond hem wel 400 euro waard...heb er vele gezien op internet, maar zag dan jongenstaal staan met snelle uitlaten e.d (50 -60 km p/u).....en zoiets zocht ik dus duidelijk niet :twisted:

Wel vermoed ik dat er andere tandwielen op zitten (niet origineel), mijn oude Tomos trok in de 1e veel sneller op maar maakte ook meer toeren...terwijl deze Quadro iets boven de 40 km uitkomt en dan nog minder toeren maakt dan mijn oude Tomos.
Er zit een standaard Bromuitlaat onder (dus zonder S bochtje), maar voor de zekerheid ga ik wel even langs de plaatselijke brommerboer en laat er originele tandwielen onder zetten, heb geen zin in een rollerbanktest en dan een boete als 60-jarige :wink:

Hij rijdt i.i.g. erg stil (beschaafd geluidje t.o.v. mijn oude Tomos die nogal knetterde), alleen wil ik die buddyzit eraf hebben en een gewoon zadel erop, want die hebben een betere vering en zitten ook lekkerder....maar dat komt allemaal wel.
En na 4 jaar geen geschok meer in de 1e versnelling (ratelen), koppeling/bak gaat erg soepel, dus als ie het zo blijft doen ben ik er erg blij mee. :)
Tomos Quadro bj. 2005 - E-start.

Fakemon
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 28 feb 2011 20:08

Op je 60e een boete op de roller.. Dat zou een mooi plaatje zijn :').
Maar ziet er inderdaad zeer mooi uit!
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 13 mei 2011 23:11

Het zou goed kunnen dat er andere tandwielen op zitten. Het achtertandwiel lijkt mij een 26, terwijl daar origineel een 33 hoort te zitten. Hierdoor ga je harder zonder dat je meer toeren maakt, maar lever je wel trekkracht in. Over die rollerbank zou ik niet zo inzitten. Een snorfiets mag niet harder kunnen dan de constructiesnelheid + 5 km/h, en er gaat bij zo'n meting ook nog een correctie af van 5 km/h. Dus als je 40 gaat op de rollerbank is dat 35 na correctie, en dus 5 km/h te snel. Ik denk niet dat dat hoge boetes oplevert. Bovendien word ik vaak zat ingehaald door pubers op snorfietsen en snorscooters die ver over de 40 lopen, met knetterende teruglopers ed, dus ik denk dat de politie zich vooral op dat soort mensen richt. Dus niet op eerbiedwaardige oudere heren als u :wink: .

BramvT
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramvT » 27 dec 2012 10:52

Kleine update : heb de blauwe Quadro alweer bijna 2 jaar (februari) en doet bijna elke dag weer zijn (boodschappen) werk...ook de accu en startmotor werken nog net zoals toen ik hem kocht, dus blijkbaar hoort het geluid zo. :)

Moet er wel een keer weer een originele sproeier in zetten, want starten gaat bij deze niet zonder de choke naar beneden te duwen...heb liever dat hij iets minder snel rijdt, maar beter start en wat sneller optrekt...heb het gevoel dat hij qua benzine wat te arm is nu.

Weet iemand eigenlijk welke maat sproeier er standaard in een Quadro zit ?

Wel is de prop uit het luchtfilter gehaald en zit er een gewone uitlaat onder ipv die met een bochtje (zie foto op pagina-2)...dus ik zal vermoedelijk een grotere sproeiermaat moeten hebben ipv standaard ?

(en de buddyzit is er al lang af, heb al in 2011 een normaal zadel met accuhouder er opgezet)

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 27 dec 2012 12:26

Starten met choke is normaal, niks aan doen! Met een te grote sproeier verlies je ook trekkracht. Je moet het gewoon zo laten.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

BramvT
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramvT » 27 dec 2012 13:10

Starten met choke is normaal, niks aan doen! Met een te grote sproeier verlies je ook trekkracht. Je moet het gewoon zo laten.
Nou, ehh...mijn eerste Tomos (zie pagina 1 van 5 jaar geleden) deed dat zonder choke hoor, die hoefde ik eigenlijk nooit te gebruiken. :)

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 27 dec 2012 15:17

Het is gewoon normaal als de motor koud is dat je op de choke moet starten. Doe er nou maar niks aan.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Hardbreaktwo
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 27 dec 2012 16:08

Ik heb mijn tomos koud ook nog nooit zonder choke kunnen starten..

rivered
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 27 dec 2012 16:43

Ik heb mijn tomos nog nooit mét choke hoeven starten, dit is dan tevens ook mn begrenzer, maar volgens mij gaat het hier over een elektrische start, en ik heb wel gewoon ouderwetse kickstart, en met 5xtjes kicken loopt ie altijd wel, zelfs vorig jaar met temperaturen onder de -10 graden..
Don't gain the world and lose you're soul, wisdom is better then silver and gold :).

Hardbreaktwo
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 27 dec 2012 16:51

Ook kickstart :P met kickstart gaat je krukas trouwens vaak harder rond dan met electrisch dus eigenlijk moet je eerder choken met eledtrisch dan met de kick
Mn ouwe scoot starte nooit direct met electrisch.. met de kickstart wel :o

BramvT
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramvT » 27 dec 2012 21:59

Wat ik nog vergeten was te vertellen is, dat ALS hij eenmaal net loopt...hij dan zelfs met +20 graden nog even de choke nodig heeft, duurt ook langer dan mijn rode Tomos voordat hij meteen vol toeren kan....er zit duidelijk verschil tussen die 2 brommers....deze is gewoon TE arm nu, alhoewel hij keurig stationair draait.

En de trekkracht is ook een stuk minder, maar dat zal wel door het verkeerde tandwiel achter zijn, die er al op zat toen ik hem kocht.
Dus eigenlijk moet ik hem maar eens wat gaan (ehh) kietelen :wink: ....ik wil dat ie gewoon (wat) meer power krijgt, hoe doe ik dat het simpelste bij een Quadro...en hoeveel zijn dan de kosten ?
Het mooiste zou zijn dat hij flink snel optrekt, maar toch op eoa manier begrenst gaat worden, is zoiets mogelijk met hem ?

Nu racen die 4-takt meiden (snor)scooters me finaal voorbij (en zijn bij het stoplicht als eerste weg !) en dat laat ik mij...met mijn 62 jaar... niet op mij zitten. :lol:

En ik lees hier iets over Snor en Brom stand, zit dat er bij mij ook op ?....en waar moet ik dan naar kijken, want uit dat draadje word ik niet wijzer.....heb het gevoel dat de vorige eigenaar er aan heeft zitten rommelen.

viewtopic.php?f=7&t=19392

rivered
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 27 dec 2012 22:14

Oke als ik het goed heb gelezen heb je een snor?

De luchtfilter is al onbegrensd, je hebt andere tandwielen en een andere uitlaat?

Je wilt dat die sneller optrekt, dan heb je volgens mij de volgende opties:
*Je kan een nog kleiner achtertandwiel nemen in combinatie met een grotere carburateur (dan zou je de extra snelheid die je krijgt om moeten zetten in optrekkracht).
*Je kan de ring uit je spruitstuk halen.
*Je kan je blok openmaken en je koppeling eruit halen, en een grote kans dat je kurk versleten is, en je kan de veren inkorten hier zijn 2 faqs voor:
viewtopic.php?f=54&t=13790&p=218786
viewtopic.php?t=2957
*Je kan een snelle cilinderkop halen
*Je ontsteking op bromstand zetten in plaats van snorstand (hier moet ook ergens een faq van zijn maar kan ik niet vinden)

En dan ben je wel eventjes zoet voorlopig denk :)
Don't gain the world and lose you're soul, wisdom is better then silver and gold :).

rivered
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 27 dec 2012 22:16

Dit is het streepje gebeuren op de ontsteking :P:
viewtopic.php?t=3505

BramvT
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramvT » 27 dec 2012 23:44

Oke als ik het goed heb gelezen heb je een snor?

De luchtfilter is al onbegrensd, je hebt andere tandwielen en een andere uitlaat?

Je wilt dat die sneller optrekt, dan heb je volgens mij de volgende opties:
*Je kan een nog kleiner achtertandwiel nemen in combinatie met een grotere carburateur (dan zou je de extra snelheid die je krijgt om moeten zetten in optrekkracht).
*Je kan de ring uit je spruitstuk halen.
*Je kan je blok openmaken en je koppeling eruit halen, en een grote kans dat je kurk versleten is, en je kan de veren inkorten hier zijn 2 faqs voor:

*Je kan een snelle cilinderkop halen
*Je ontsteking op bromstand zetten in plaats van snorstand (hier moet ook ergens een faq van zijn maar kan ik niet vinden)

En dan ben je wel eventjes zoet voorlopig denk :)
Klopt, is een snor.

Ik lees een paar nieuwe dingen die ik (met droog weer) in de achtertuin maar eens ga bekijken :) ...nu las ik ergens hier dat je hem juist op Snorstand moet zetten om meer trekkracht te krijgen, of heeft die persoon het niet juist ?

Ring uit mijn spruitstuk is ook nieuw voor mij, ik neem aan dat je het UITlaat-spruitstuk bedoeld ?

Koppeling ga ik niet aan beginnen.....(sorry), dat is mij teveel werk, het moeten klusjes zijn die ik vrij simpel kan doen (ben geen 17 meer). :wink:
Nu heb ik als 16 tm 18-jarige flink gesleuteld aan mijn toenmalige brommers (Mobylette, Batavus Whippet ed.) en later rond 1973 de Kreidler van mijn jongste broer van een 80cc set voorzien, maar een grotere cylinderkop ga ik denk ik maar niet doen....als Oom Agent (en dat is mijn zoon dus ook :mrgreen: ) dat weet, ga ik voor schut :lol:

Nee....ik wil met kleine dingen hem wat krachtiger maken, zonder dat ik met een echt opgevoerde brommer rondrijd....als hij maar sneller optrekt, de max snelheid hoeft niet hoger te zijn dan 38 a 40 km....hoop mij dan bij een evt controle mij er nog uit te kunnen kletsen. 8)

Klopt ja, zo kocht ik hem al en dat gaf de vorige eigenaar ook toe, maar wist verder niet wat hij er nog meer aan had gedaan.

Alvast dank voor je adviezen tot nog toe. :wink:

download/file.php?id=1726

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 27 dec 2012 23:52

een brom kop ipv snor kop mag gewoon hoor je gaat hooguit 5 km harder ofzo maar wel meer trekkracht.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 28 dec 2012 10:17

Voor die koppelingsveer moet je wel even geduld hebben de eerste keer :P. Maar een bromkop of een gevlakte kop is zeker de moeite waard. Dat is één van de dingen die je echt goed merkt, je spruitstuk ontgrensen en er een 15mm op zetten merk je ook direct in de trekkracht.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 28 dec 2012 21:48

een batavus whippet is wel echt een super brommer! :D
over het slecht starten aangezien er een brom uitlaat onder is gekomen en de begrenzer uit luchtfilter is gehaalt denk ik idd dat de sproeier te klein dus hij TE arm staat.
volgens mij zit bij een e-start 50 standaard erin ik zou als ik u was 51 of 52 proberen.
ook is een bromkop een aanrader als je wat harder wil trekken, ik heb er nog eentje liggen en kan hem eventueel nog afdraaien zodat hij nog harder trekt.
en bromstand trekt hij harder om de vonk op juiste moment is
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 28 dec 2012 21:50

ik zie nu ook op pagina 2 op de foto dat het tandwiel ook aan de kleine kant is, dat zal ook wel schelen kwa trekkracht
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117

BramvT
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor BramvT » 25 mar 2013 21:44

Ik moet mij hier na 4 maanden maar weer even laten horen....vooral omdat ik lees dat er nogal wat reacties bij zijn gekomen na mijn laatste bezoek.

Het is me de laatste maanden te koud geweest om eens lekker in de tuin te gaan rommelen aan de Tomos Snor (het was alleen maar starten en rijden met de Tomos, vlug een lapje er overheen, meer niet)...maar zodra het echt lente is geworden en ik in de tuin de Tomos eens aan ga pakken, dan zal ik de tips hierboven over oa. de ontsteking-streep, andere kop en sproeier, zeker gaan doen. :)

Dus alvast dank :wink:

@Brother : die Batavus Whippet ruilde ik in 1968 om met gesloten beurs, voor mijn allereerste auto....een 2CV uit 1959 :P
Had ik beiden nog maar staan hier, zowel de Whippet als die 2CV....zijn nu beiden klassiekers. ;(

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 25 mar 2013 21:49

dat is met alle dingen die je hebt en weg doet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
60 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki