• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A35

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
59 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 01 aug 2013 12:18

Hallo allen,

Ik heb vorige week een Tomos (snor) gekocht waar het één en ander aan moest gebeuren. Achterbrug bussen moesten vervangen worden in ieder geval want er zat een speling op van hier tot Tokyo. Paar avondjes bezig geweest met het eruit hameren van de 2 kleine busjes maar het is gelukt. Nieuwe bussen en achterbrug erop, de boel afstellen en ik was klaar dacht ik. Even rijden en tot de conclusie gekomen dat het wiel alle kanten op ging achter. Zat een behoorlijke slag in leek het wel.

Ik had nog 2 andere velgen achter de hand die ik op kon halen, zo gezegd zo gedaan. Alles zat er nog op aan de velgen, banden, assen, remtrommels, tandwielen etc. Alles schoongemaakt, de boel los gehaald en bleek dat alle lagers eruit waren gelopen en de as lekker heeft lopen schuren, dus de goede velg met alle randonderdelen er op gezet maar nu kwam ik er achter dat er een achtertandwiel 33 op zat bij de Tomos en bij de velgen die ik gekocht had eentje die echt velen malen kleiner is. Ding rijdt nu echt goed en is zeker wel erg snel maar is tandwiel 33 niet een beetje overkill of is dit standaard? Ben een beetje bang voor het 4takten waar ik het één en ander over gelezen heb. Voor tandwiel weet ik niet welke dat is, heb daar niet echt naar gekeken eerlijk gezegd.

Die andere heb ik eigenlijk niet naar gekeken wat voor één het is, kan ik wel even doen als ik thuis ben maar leek me een 22. Waar doe ik verstandig aan, die 33 eraf halen en die kleine erop zetten? Wat raden jullie me aan, hoeveel tands?

Wat er verder met het blok gebeurd is kan ik echt niet zeggen, vorige eigenaar heeft me er ook niks over verteld.

Even plaatje van de Tomos:

Afbeelding

Mijn vrouw gaat er voornamelijk op rijden en heb al gezegd dat ze niet vol gas moet gaan voordat alles dadelijk in de soep loopt.

Is trouwens me eerste Tomos ooit. Heb vroeger alleen scooter gereden en af en toe op een Tomos van een vriend meer niet. Best leuk om eraan te sleutelen. Had eerst zo iets van met die achterbrug bussen vervangen, ik breng hem wel weg maar toch eerst zelf geprobeerd en het is allemaal gelukt. Me is happy :)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet Jordy

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 05 aug 2013 08:28

Ik ben vandaag ermee naar me werk gegaan, ding trekt behoorlijk snel op voor mijn gevoel en hij rijdt echt super. Mijn vrouw had even gemeten hoe hard de Tomos nou liep naast een collega haar scooter en ze kwam op de 35 km/h uit dus ik doe er verders niks meer aan. Lekker rijden nu.

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 05 aug 2013 21:46

ja maar een 33 tandwiel trek je erg hard op.
22 zou ik niet aanraden zeker niet bij een standaard brommer als deze je top is hoog
maar je bent 3km verder voor je op snelheid zit en met wind tegen is het al helemaal niet te doen.
en snelheid zal dan wel tegen 50km zitten
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117

Donkat5
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Donkat5 » 05 aug 2013 22:19

Aan de andere kant is tandwiel 33 voor een niet geheel standaard Tomos wel een beetje overkill. Met snellere snor-setups gaan de meeste mensen naar 28 of 26, maar hiervoor zou 30/31 toch beter zijn... Maar wat je wil, als het rijdt, dan rijdt het! (snel optrekken is leuk, maar dat betekent ook hogere toeren, hoger verbruik, waarschijnlijk beetje motorgepruttel op topsnelheid)
Dood ga je toch, geniet van je leven, mensen!

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 16 aug 2013 11:42

Ja ik rijd toch niet voluit en heb dat ook tegen mijn vrouw gezegd om dit niet te doen. Ik heb al aardig wat km's gemaakt en aanslaan gaat niet echt makkelijk meer. Kan dat aan mijn mengsmering liggen? Had iets meer als 5 liter benzine in de jerrycan gedaan denk ik maar heb toch 100 ml olie erdoorheen gemengd. Heb nog niet naar de bougie kunnen kijken want die sleutel ligt nog bij mijn vader. Er moet sowieso een andere uitlaat op, deze is behoorlijk verrot. Als ik gestart heb komen er wel is wat pluimpjes uit de uitlaat maar zie het ook door allerlei gaatjes naar buiten komen dus dat is het eerst volgende wat op de planning staat.

Ik laat dit tandwiel lekker zitten en gewoon niet voluit rijden.

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 26 aug 2013 10:09

Trouwens, nog even over bovenstaande, toen ik de Tomos kocht was het kicken en starten. Na het toevoegen van de nieuwe benzine slaat ie lastiger aan dus ik ben wel zeker dat de smering niet echt goed is. Ik weet ook niet wat de verhouding is die de vorige eigenaar heeft aangehouden. Ik houd gewoon 1:50 aan wat ook op de tankdop staat. Dus 5 liter benzine met 100 ml olie (tweetakt olie van de Action) Mocht het nog steeds niet beter worden, welke verhouding raden jullie me dan aan? 1:40?

Van de week de demper uit de uitlaat geblazen, nieuwe uitlaat gekocht en het volgende gevecht kan beginnen. De bouten die in de cilinderkop zitten waarmee de uitlaat vast zit zijn zodanig verrot dat die dus never nooit eruit willen komen zonder flink geweld. Heb ze al meerdere keren goed ingespoten met kruipolie/WD40 en een paar tikken gegeven met de schroevendraaier en hamer. Die kop van de bouten zijn echt gewoon perfect rond zodat ik dus echt met niks die bouten eruit kan draaien. Ga eerst proberen met een dremel een sleuf in de kop te dremelen en dan proberen met een schroevendraaier de bouten eruit te krijgen. Anders heb ik een setje bitjes liggen die zich vastzetten in de bout en dan hoop ik zo de bouten er rustig uit te kunnen draaien met de boormachine, of raden jullie me dit af of kan ik dat gewoon proberen?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 aug 2013 12:07

Ik had laatst toen mijn bouten van de uitlaat dol waren er met de dremel een sleuf in geslepen zodat ik ze met een platte schroevendraaier er uit kon draaien. Ik raad trouwens aan om als je ze er uit hebt er imbus bouten in te zetten, die kan je makkelijker vast zetten en loshalen doordat de sleutels daarvoor veel kleiner zijn dan zeskant bouten.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 27 aug 2013 16:01

Ik heb gister een sleuf in de kop van de bout gedremeld, helaas zijn mijn schroevendraaiers te klein :shock: ik ga het vanmiddag nog eens proberen, kijken of mijn schoonvader een grotere heeft. Ik was inderdaad al van plan imbus bouten te kopen. We gaan het nog eens proberen vanmiddag.

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 28 aug 2013 11:47

Zit te denken om de oude uitlaat bij de flens door te slijpen en dan met een waterpomptang proberen de bouten eruit te draaien, man man man wat een k*twerk zeg. En je hebt ook zo lekker de ruimte daar :(

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 28 aug 2013 16:29

ja de ruimte is niet je van het en de bocht zit er ook voor

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 28 aug 2013 16:46

Had je het al geprobeerd om te verhitten? Met bijvoorbeeld een gasbrander, kan goed op de plek:)

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 29 aug 2013 11:55

Verhitten heb ik gedaan inderdaad met een gasbrander, lukt ook niet. Ik neem vandaag een haakse schroevendraaier mee bij mijn schoonvader en ik zal dan nog eens een goede sleuf dremelen en dan proberen los te draaien. Anders moet de cilinderkop er maar af :| het is niet anders.

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 03 okt 2013 08:18

Nou maandje verder. Ik kreeg die bouten er echt met geen mogelijkheid uit. Ik heb de Tomos maar weggebracht. De beste man ging zijn best doen om de boel netjes proberen uit te boren, ik had daar dus ook niet de goede gereedschappen voor maar die komen nog.

Eenmaal klaar was alles eruit. Bleek nou, hebben ze i.p.v. M6 bouten er M8 bouten ingedraaid, zal vast misschien ooit eens eerder uitgeboord zijn en misschien afgebroken en hebben ze er dus gewoon M8 bouten ingedraaid.

Ik de uitlaat dus ook met M8 bouten vastgedraaid en eerst goed met kopervet ingesmeerd. Starten en een hoop geklapper/lawaai en rook uit de cilinder en bij de bougie. Weten jullie wat dit betekent? Had hiervoor de kop eraf gehad om te kijken of de cilinder los kon maar die zat dus ook zo vast als wat. Koppakking was niet al te best meer dus had maar een nieuwe gekocht en die er tussen gedaan. Nou draaiden 2 moertjes door op de tapeindes van de cilinder :cry: Dan sluit de kop natuurlijk niet goed aan op de cilinder, vandaar dat geklapper en gerook?

Heb nu een nieuw setjes tapeindes met ringetjes en moertjes besteld. Had alweer horrorverhalen gelezen over vastzittende tapeindes, gelukkig heb ik ze er alle 4 rustig en in één keer uit kunnen draaien met de waterpomptang. Vanavond dus de nieuwe er in zetten en dan de boel aandraaien en kijken wat die dan doet.

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 03 okt 2013 21:18

jup dan heeft hij wss langs je kop gelekt!

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 04 okt 2013 08:15

Tapeindes zitten er in, toen begon het te regenen dus ik ga morgen even verder.

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 07 okt 2013 09:04

Zaterdag weer even bezig geweest, tapeindes zaten er vrijdag in dus zaterdag de kop gemonteerd. Kruislings de moeren erop gedraaid tot het vast zat met een draai na vastgedraaid. Starten en de kop was lekvrij. Voelde nergens meer lucht tussen vandaan komen. Ritje gemaakt maar hij maakte nog een gigantisch kabaal. Voelde bij de uitlaat dat daar erg veel lucht tussen vandaan kwam.

Zondag verder gegaan en de uitlaat er weer af gehaald. Heel de pakking weg gesmolten. Was er zo 1 die bij een pakkingset zat. Gelukkig had ik een losse pakking nog meegenomen met een metalen ring er in. Die erop en het kabaal was weg en maakt weer een mooi geluidje. Test ritje en het rijdt weer als van ouds. Volgende wat op de planning staat is de achterdrager en de schrokbrekers vervangen.

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 07 okt 2013 21:09

kijk das goed te lezen!
en idd die pakkingen met een stalen ring zijn beter ik monteer ze vaak ook al bij een brom uitlaat, omdat ze gewoon veel sterker zijn .

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 07 okt 2013 22:32

Een beetje offtopic maar waar halen jullie die pakking? Kan hem bij Jos Dijkman niet vinden..
m.v.g. Bob

Stijn2211
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Stijn2211 » 07 okt 2013 23:35

Een beetje offtopic maar waar halen jullie die pakking? Kan hem bij Jos Dijkman niet vinden..
http://www.tomoshop.nl/catalog/exhaust- ... -1295.html

Pug205GTi
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Pug205GTi » 08 okt 2013 08:16

Ik had em bij bikeselect in Delft vandaan aangezien die zo wat bij mij om de hoek zit.

Ik heb gister nog een hele nette achterdrager gevonden paar km verderop, dus die opgehaald en vanavond er even op zetten. Als er weer geld is volgende week ga ik nieuwe schokbrekers kopen. Standaard maat is 280 mm toch? Volgend jaar als mijn dochter wat groter is willen we een kinderzitje achterop de Tomos zetten zodat mijn vrouw lekker in de zomer met de brommer kan en onze dochter weg kan brengen als ze moet werken, is het dan beter om 300 mm te nemen? I.v.m. doorzakken en meer gewicht op de achterkant. Anders gaat neem ik aan de achterband tegen het spatbord aan schuren bij elk hobbeltje.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
59 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki