Ik heb vorige week een Tomos (snor) gekocht waar het één en ander aan moest gebeuren. Achterbrug bussen moesten vervangen worden in ieder geval want er zat een speling op van hier tot Tokyo. Paar avondjes bezig geweest met het eruit hameren van de 2 kleine busjes maar het is gelukt. Nieuwe bussen en achterbrug erop, de boel afstellen en ik was klaar dacht ik. Even rijden en tot de conclusie gekomen dat het wiel alle kanten op ging achter. Zat een behoorlijke slag in leek het wel.
Ik had nog 2 andere velgen achter de hand die ik op kon halen, zo gezegd zo gedaan. Alles zat er nog op aan de velgen, banden, assen, remtrommels, tandwielen etc. Alles schoongemaakt, de boel los gehaald en bleek dat alle lagers eruit waren gelopen en de as lekker heeft lopen schuren, dus de goede velg met alle randonderdelen er op gezet maar nu kwam ik er achter dat er een achtertandwiel 33 op zat bij de Tomos en bij de velgen die ik gekocht had eentje die echt velen malen kleiner is. Ding rijdt nu echt goed en is zeker wel erg snel maar is tandwiel 33 niet een beetje overkill of is dit standaard? Ben een beetje bang voor het 4takten waar ik het één en ander over gelezen heb. Voor tandwiel weet ik niet welke dat is, heb daar niet echt naar gekeken eerlijk gezegd.
Die andere heb ik eigenlijk niet naar gekeken wat voor één het is, kan ik wel even doen als ik thuis ben maar leek me een 22. Waar doe ik verstandig aan, die 33 eraf halen en die kleine erop zetten? Wat raden jullie me aan, hoeveel tands?
Wat er verder met het blok gebeurd is kan ik echt niet zeggen, vorige eigenaar heeft me er ook niks over verteld.
Even plaatje van de Tomos:

Mijn vrouw gaat er voornamelijk op rijden en heb al gezegd dat ze niet vol gas moet gaan voordat alles dadelijk in de soep loopt.
Is trouwens me eerste Tomos ooit. Heb vroeger alleen scooter gereden en af en toe op een Tomos van een vriend meer niet. Best leuk om eraan te sleutelen. Had eerst zo iets van met die achterbrug bussen vervangen, ik breng hem wel weg maar toch eerst zelf geprobeerd en het is allemaal gelukt. Me is happy

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groet Jordy