• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuw op forum met probleempje tomos

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 16 okt 2013 21:14

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds 2 weken
Wat is het probleem? waneer ik het fietsbruggetje van de a15 over wil, dan schakelde de brommer altijd even terug. en reed daarna zonder problemen over
het fietsbruggetje heen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee is niks aan veranderd en is nog helemaal orgineel

hallo allemaal,

ik ben kest en woon in de alblasserwaard, zo'n 5km boven sliedrecht. ik ben lasser van beroep en ben 36jaar.
voor dagelijks vervoer rijdt ik op een oude tomos rond model a35 staat er op, en heb de brommer gekregen van mijn schoonvader. na veel na vragen is de bromfiets zo'n 23 jaar oud, en heeft inmiddels zeer veel kilometers gereden.

nu heb ik het volgende probleempje, 2 weken terug merkte ik waneer ik het fietsbruggetje over de A15 bij papendrecht over wilde dat de trekkracht van de brommer afnam. normaal schakelde ze even terug en reed dan zonder al te veel ellende er over heen.
tot vanmorgen vroeg om 7uur, ik wil weer over de A15 heen en wat er ook gebeurde ze schakelde niet meer terug en met volgas en mee steppen kwam ik boven. daarna kwam ik langzaam weer op snelheid en merkte er niks meer aan.
ik vraag me af zou het iets van een soort koppeling kunnen zijn wat niet meer goed functioneerd??? ik ben maar een leek in bromfietsen, van auto's heb ik meer verstand en van lassen.

wie o wie weet hier een zinnig antwoord op, de bromfiets is al die jaren helemaal orgineel. enige wat vervangen is zijn voorste en achterste schokbreker's en een nieuwe uitlaat. bromfiets heeft een snelheid van ongeveer 43km/per uur

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 17 okt 2013 17:02

Heb je ooit de versnellingsbakolie wel eens vervangen? Nieuwe ATF olie zou mogelijk de boel al soepeler kunnen krijgen.

Schakelt ie helemaal niet meer terug? Dan zit je koppeling misschien vastgekoekt. Anders zou ik zeggen dat je koppeling gewoon versleten is.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 17 okt 2013 21:10

Heb je ooit de versnellingsbakolie wel eens vervangen? Nieuwe ATF olie zou mogelijk de boel al soepeler kunnen krijgen.

Schakelt ie helemaal niet meer terug? Dan zit je koppeling misschien vastgekoekt. Anders zou ik zeggen dat je koppeling gewoon versleten is.

hallo Thrackan,

de bromfiets is van mijn schoonvader geweest, en voor zo ver ik weet en de bromfiets nu heb.
is er in al die tijd nog geen schone ATF versnellingbak olie in gegaan, laat staan vervangen.
wat ik ook het idee inmiddels krijg, dat de koppeling versleten is na al die jaren.
gistermiddag kwam ik thuis, en bij mij is de achtertuin 2jaar terug op gehoogt. en loopt het pad een beetje scheef,
zelfs daar tegen omhoog wilde de brommer niet meer, je hoort de motor wel jammeren maar kracht zit er totaal niet meer in.

alvast heel veel dank voor je bericht, je bevestigt mijn gedachten, ik heb me nog aflopen vragen of de bromfiets een koppeling zou hebben. om eelijk te zijn wist ik dat echt niet.
als nog bedankt voor je hulp.

mvg kest

Turbo
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 17 okt 2013 22:45

De koppeling slijt ook sneller met te weinig of geen atf olie.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 18 okt 2013 09:11

hallo Thrackan,

de bromfiets is van mijn schoonvader geweest, en voor zo ver ik weet en de bromfiets nu heb.
is er in al die tijd nog geen schone ATF versnellingbak olie in gegaan, laat staan vervangen.
wat ik ook het idee inmiddels krijg, dat de koppeling versleten is na al die jaren.
gistermiddag kwam ik thuis, en bij mij is de achtertuin 2jaar terug op gehoogt. en loopt het pad een beetje scheef,
zelfs daar tegen omhoog wilde de brommer niet meer, je hoort de motor wel jammeren maar kracht zit er totaal niet meer in.

alvast heel veel dank voor je bericht, je bevestigt mijn gedachten, ik heb me nog aflopen vragen of de bromfiets een koppeling zou hebben. om eelijk te zijn wist ik dat echt niet.
als nog bedankt voor je hulp.

mvg kest
Ha Kest,

neem eens een kijkje in de Wiki: http://wiki.tomosforum.nl
Daar kun je precies zien hoe je Tomos in elkaar zit (of hoort te zitten).
Handige dingen om te starten vind ik de Werkplaats Handleiding: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/A35 ... andleiding en de exploded views.

De motor van een 2-speed Tomos bestaat grofweg uit 2 versnellingen met hun eigen koppeling.

De koppelingen werken centrifugaal, dat wil zeggen dat ze een bepaalde snelheid moeten draaien voordat de koppelingssegmenten ver genoeg naar buiten worden geslingerd dat ze koppelen (of "pakken").
Als je 2e versnelling niet of moeilijk meer terugschakelt, dan betekent het dat je 2e versnellingskoppeling niet los wil.

Dit kan naar mijn idee komen door een aantal dingen:
- De koppeling plakt vast aan het koppelingshuis (de buitenkant waar de koppeling op koppelt (pakt)).
Dit kan komen omdat de versnellingsbakolie heel erg vervuild is (wat me niet zo gek lijkt), of doordat de koppelingssegmenten verteerd zijn.
- De koppeling ontkoppelt pas als de motor stilstaat.
Dit kan doordat de koppelingsveren gebroken of ontzettend uitgelubberd zijn. Of doordat ie plakt, maar niet héél erg plakt.

Mijn mening: koop een fles nieuwe ATF olie, vervang de ouwe meuk die er nu inzit en ga nog eens proefrijden. Even een aantal keer op en af laten schakelen en met een beetje geluk lost dat je probleem op.

Zo niet, zul je het rechter carter open moeten maken en waarschijnlijk delen van de 2e versnellingskoppeling vervangen, maar dat is een stuk meer werk, zeker als je nog niet echt eerder aan de brommer gesleuteld hebt.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 okt 2013 19:12

Ter aanvulling, ik mis het rollenkooi verhaal en vraagtekenveertje. Door innesteling van de rollen kan het schakelen van de versnellingen bemoeilijkt worden. Dit al dan niet icm het veertje wat gebroken kan zijn
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 18 okt 2013 20:57

Ter aanvulling, ik mis het rollenkooi verhaal en vraagtekenveertje. Door innesteling van de rollen kan het schakelen van de versnellingen bemoeilijkt worden. Dit al dan niet icm het veertje wat gebroken kan zijn

ik ben inmiddels al ontzettend blij met alle hulp, en zal waneer ik even tijd heb met de brommer bezig gaan. ik had echt geen benul van hoe het blok van de tomos werkte, en kon zelf redelijk iets vervangen en vernieuwen.
en door alle hulp van iedereen moet het nu zekker wel goed komen, en zal ze binnenkort weer als van ouds schakelenen rijden.
ondanks de leeftijd van de tomos, en ze ziet er niet meer zo mooi uit dan toen ze nieuw was. ze rijdt altijd nog waanzinnig fijn, erg leuk en fijn bromfietsje.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers