• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos stopt ermee

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
123 berichten
  • Pagina 3 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 7
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 nov 2013 06:00

Je hoeft het carter niet te verwarmen. Wat ik al aangegeven heb zitten er 2 inkepingen waar je een schroevendraaier in kan zetten. Misschien even met z'n 2en doen en niet te ver drukken aan 1 kant, want dan sluit het pasvlak niet meer als daar een deuk in zit door de schroevendraaier. Als je aan 1 kant voldoende ruimte hebt kun je een plamuurmes of aardappelschil mesje gebruiken om de pakking los/ door te snijden als deze plakt.

Kijk anders ook even naar dit filmpje.

Link
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 17 nov 2013 13:56

super, zoiets zocht ik! ik laat nog weten hoe het ging, zal deze week nog wel een poging wagen en anders maar weer hulp inroepen, trouwens de zwarte/donkerbruine olie is normaal? hoort dat niet roze te zijn? om even terug te komen naar het slecht draaien van de motor zelf?
knowledge is power, strengh is just a tool

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 nov 2013 14:12

ATF is alleen in het begin mooi roze/ rood (overigens alleen een kleurtoevoeging want er is ook blanke ATF). Na gebruik en kilometers verder wordt deze gewoon zwart/ bruin van het afgesleten materiaal. Vandaar dat ook wordt geadviseerd om de olie eens per jaar of zoveel kilometer te wisselen. Dit heeft overigens geen invloed op het gedrag van de motor, misschien wel het schakelgedrag.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 17 nov 2013 14:29

schakelen is even traag als anders. hij gaat erg laat naar zijn 2, maar verder gewoon normaal zoals ik hem kreeg 7 jaar terug. geen idee wat ik eraan kan doen. heb maar een vraagtekenveer besteld. misschien verhelpt dat het probleem, gezien het al zo een oud brommertje is (is van 1995 ofzo) is het misschien gewoon versleten?
vind trouwens de tip met het gitaarplectrum wel erg leuk trouwens

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 18 nov 2013 17:12

een update: hij is open. heel duidelijk ligt de keerring er helemaal scheef op. koppeling lijkt duidelijk: 1,5 van de bovenste segmenten zijn op. kurk is half weggevreten... zag hier al een FAQ staan over leer erop lijmen... zal eens een keer kijken of dat gaat lukken... ziet er niet al te moeilijk uit. nu kijken waar ik goed leer vandaan haal.

maar dat kan nog wachten. nu ben ik alleen wat bang dat ik de nieuwe keerring niet goed plaats... hopelijk lukt het in 1 keer goed

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 nov 2013 16:55

sorry dat ik zo zit te spammen... heb net alles netjes in elkaar gezet. uitlaat pakking vervangen. uitlaat eronder, kickstart er weer aangehangen en klaar... nu hangt mijn kickstart ondersteboven (kan hem niet terugduwen door het veertje, dat dan weer niet)... totaaaaal geen weerstand als ik hem aanduw/trap. ik heb echt geen flauw idee wat ik fout heb gedaan? dat kleine tandwieltje met dat veertje/beugeltje binnenin heb ik naar mijn idee gewoon goed terug geplaatst. die is helaas eruit geschoten, maar heb hem terug geplaatst zoals ik het het meest logisch vond, met de beugel naar het midden zeg maar (kickstartrondsel aldus google 8) )
en moet ik dan weer een nieuwe pakking kopen als ik nu weer de carterbak open? nee toch? en kan iemand mee uitleggen hoe ik dan de rondsel goed plaats?

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 19 nov 2013 17:40

als ik het goed begrijp komt je kickstarter niet weer omhoog????
dan moet de kap aan de kant van de ontsteking er af, en hoef je geen nieuwe pakking te kopen.
waarschijnlijk is je veer los geschoten.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 nov 2013 17:45

hij heeft geen compressie zeg maar.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 nov 2013 17:48

Totaal geen compressie? Je schrijft dat de keerring achter de koppeling niet goed zat. Is deze vervangen of heb je die alleen maar teruggedrukt in de zitting?

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 nov 2013 18:31

die heb ik compleet vernieuwd. (zoals hier overal vermeld is, mag je die nooit 2x gebruiken. dus dat doe ik ook niet, wil niet weer die ellende met witte rookpluimen in de hele straat haha)

de kickstart draait helemaal door zeg maar. ik kan hem niet weer omhoog draaien, zoals ie stond. dus hij gaat steeds verder omlaag staan... dus ik denk dat ik iets fout heb geplaatst. ik denk zelf de rondsel die eruit is gevallen en eigenlijk niet goed wist wat ik ermee aan moest....
Laatst gewijzigd door Becky op 19 nov 2013 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 19 nov 2013 19:30

als de kickstarter door draait is het logies dat je geen compressie hebt.
ik zou eerst eens naar je kickstarter kijken, daar zit vast iets niet goed.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 nov 2013 20:19

het pedaal zelf zit gewoon goed, de as draait gewoon ook mee zoals normaal zeg maar.... alleen hij draait hij niets aan zeg maar.... lastig uitleggen...

viewtopic.php?f=33&t=19369

ik probeer dit nog eens... denk dat ik dit fout heb gedaan :x

----------------
opgelost..... <O~

alleen het geluid niet... vrees de koppeling :|, hij start ook niet... ik weet niet waarom, overal ratelt het aan de rechterkant. als ik de kap eraf heb draait alles gewoon normaal...

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 23 nov 2013 14:56

moet ik nog ergens op letten bij het plaatsen van het vliegwiel trouwens? ik had hem er wel opgezet, maar kon hem daarna gewoon zonder vliegwieltrekker weer eraf halen :lol:
de grondplaat en de spoelen zijn op de plek waar ze horen. ik heb ook niets aan de contacten gedaan, die zouden nog goed moeten zijn.

heb zover ik weet nu alle ringen juist geplaatst:
2 ringen op de as van de kickstart, kickstartrondsel dit keer netjes in de gleuf laten vallen, (wel ring eronder natuurlijk)
hoofdas: kleine ring bovenop.
en als laatste de krukas: tussen keerring en koppeling ook een ring zodat de tandwielen die niet wegvreten, bovenop alleen een kartelring en de moer, meer niet. lijkt me goed zo toch?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 nov 2013 16:19

Over het plaatsten van het vliegwiel: Het is wel zo handig om de spie in de kruktap in de spiebaan van het vliegwiel te laten vallen. Anders krijg je de timing niet goed en gaat het vliegwiel slingeren. Verder komt deze wel vast te zitten op het tapse deel als je de moer aandraait

Over de ringen; Perfect.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 23 nov 2013 17:00

de rest klinkt nu weer 'lekker'. maar vonken wil ie niet... andere bougie maakt niet uit. ook niet als ik hem direct op de bobine aansluit... en het vliegwiel zit er naar mijn idee toch echt goed op nu, *daarvoor zat ie gewoon te los, was te voorzichtig denk ik
misschien ligt hier ook het oorspronkelijke probleem... bobine of spoelen kapot.... kan ik dit ergens doormeten ofzo? of is dit iets waar ik beter naar de brommerboer mee kan

edit: ok, in het donker zie ik een minivonkje... maar starten doet ie niet. normaal knettert de bougie ook een beetje zeg maar, nu hoor ik niets. ik probeer het nog maar met een nieuwe bougie. ik heb anders nog steeds geen idee wat er mis is

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 23 nov 2013 22:13

zitten er contactpunten op de ontstekings plaat of heb je electronische ontsteking???
als er wel contact punten op zitten, draai dan je vliegwiel in het rond en kijk of deze ook open gaan.
gaan ze niet open zit daar je probleem, effe met een nagel vijltje wat opschuren en daarna de schroef los draaien en de contact punten iets uit elkaar zetten 1mm is al voldoende.
dan draai je de bougie uit het gat en steek dan een schroeven draaier in dat gat, je voelt dan de boven kant van je zuiger.
nu draai je met de hand aan je vliegwiel tot de zuiger boven aan staat, dan moeten de contact punten ook open staan.
is dit niet het geval, kun je de 3 schroeven waarmee de grondplaat van je ontsteking vast zit een tikje los draaien zodat je de grondplaat kunt draaien.
hiermee stel je de voor of na onsteking af.
zover ik me kan herinneren moet hij iets na ontsteking hebben, dus op moment dat de zuiger de bovenste stand bereikt en net weer naar beneden wil.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 23 nov 2013 22:21

heb een oud model ontsteking (is brommert van 1995 ofzo).
dat is in ieder geval wel iets wat ik kan proberen. misschien dat ie gewoon op het verkeerde moment vonkt... hopen dat dat het probleem is... dus dat streepje op je carter is niet betrouwbaar... ? dacht dat je die gewoon gelijk moet zetten en dan is het wel goed....

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 24 nov 2013 01:43

het streepje op het carter is een afstelling voor een nieuwe brommer, eenmaal in gelopen veranderd dat.
maar het is van belang dat de contact punten open gaan,dus voordat je overal aan gaat draaien, beter eerst effe met een nagel vijltje, of een dubbel gevouwen schuurpapiertje eerst je contact punten schuren.
en inderdaad een tomos van 1995 heeft contact punten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 nov 2013 08:02

Eerst zeker weten welk type ontsteking je hebt. Contactpunten moeten idd precies afgesteld worden op zowel maximale opening en tijd van openen. Verder mogen ze niet te ver ingebrand zijn. Ik wacht even af wat de reactie is n.a.v. de ontsteking. Post anders een foto mee van je ontsteking. Vaak geeft een foto meer weer dan woorden kunnen omschrijven.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 24 nov 2013 15:26

Afbeelding
hierbij de foto :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
123 berichten
  • Pagina 3 van 7
    • Ga naar pagina: