• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos stopt ermee

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
123 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende
Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 24 nov 2013 17:43

dit is dus elektronische ontsteking, hier zitten geen contact punten in.
dan zit er een bobine tussen.
Omhoog


Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 24 nov 2013 18:22

zit er niet altijd een bobine op? even een stomme vraag misschien? :) ben helaas niet zoooo technisch ermee.
oja en wat kan ik hier nog mee afstellen dan? dan is het toch alleen nog maar een kwestie van brom of snorstand?
nog steeds geen startende tomos hier helaas :( waarom weet ik niet... stationairschroef heb ik alle kanten op gedraait van de carb maar dat maakt geen enkel verschil...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 24 nov 2013 23:12

Zit er altijd tussen inderdaad.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 24 nov 2013 23:56

ja da klopt een bobine en een cdi module, maar waar ik op doelde was dus die bobine.
je hebt een zwakke vonk, dat kan in de kabel zitten van de bougie naar de bobine, ook aan het contact van de bobine met het frame, of de bobine zelf die kapot is.
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 nov 2013 00:07

Bougie ga ik een nieuwe kopen morgen. Misschien dat ie toch kaduuk is. is een mini klein wit/blauw vonkje. Maar echt minimaal. trouwens roet op de cilinder,kan dat kwaad? dat ie t daarom niet doet?
Kavelboom ertussenuit en direct op bobine helpt niet trouwens. Meet apparatuur mis ik helaas ook

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 nov 2013 08:43

Ok, dat is een iskra contactloze ontsteking, die als voorloper is gebruikt van de huidige 4-spoels ontsteking. Deze grondplaat en spoelen worden ook gebruikt bij de contactpuntenversie, maar is zwaar verouderd.

Ik vraag mij af of dat deze idd met een nieuw type cdi unit werkt, want ik ken deze combi niet, alleen met ijzeren bobine net als bij de contactpunten. Zo te zien aan de carterstreepjes hoort er oorspronkelijk ook een 4-spoels ontsteking in. En misschien zit de grondplaat precies 180 graden verkeerd om. Op de foto zie ik nu een ontsteekspoel onderaan en de lichtspoel bovenaan. Bij mijn (contactpuntenversie) ontsteking zit dit precies andersom, dus ontsteekspoel boven en lichtspoel onder. Wellicht kun je dat nog proberen voordat je nar de winkel gaat. Heb je vooraf niet ergens opgeschreven/ gemarkeerd hoe e.e.a. heeft gezeten?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 nov 2013 09:30

Heel fout, ik weet, maar nee, ik heb geen foto's van te voren gemaakt.... Ik heb t kleine inhammetje aan de zijkant gezocht en op de bromstreep gelijk gezet... ik zal nog eens googlen naar foto's van soort gelijke dingen om te vergelijken...

edit: nou, wat ik verder vind op google zijn allemaal vergelijkbare plaatjes... ik probeer toch maar een andere bougie. misschien is die andere die ik had ook gewoon op.
[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 nov 2013 12:28

Wil even rectificeren. Blijkbaar kan deze ontsteking wel met die zwarte CDI unit:

Hier staat eenzelfde type namelijk

Afbeelding

@Becky: Welke bobine/ cdi gebruik je nu? Die hierboven of hieronder?

Afbeelding

En welke draad zit aangesloten op de rode van de cdi, cq, aansluiting op de bobine? Normaal is dat de zwarte uit je blok.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 nov 2013 13:20

er komen 2 draden uit het blok. een gele en een zwarte. de zwarte gaat via de kabelboom idd in het zwarte kastje. (heb gekeken of er misschien een breukje in de kabelboom zit, gezien mijn brommer al een aantal keren gejat is en ze het 1 en ander aan hebben zitten rommelen, maar hij vonkt hetzelfde, dus dat zou nog goed moeten zijn)
Afbeelding ja ik weet het, hij moet een schoonmaakbeurtje :roll:
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 nov 2013 14:26

ik heb even de lokale fietsen/brommermaker gebeld... ik kan de onderdelen even langskomen brengen.... dan meten ze het ff snel door... weet ik gelijk meer.... wel handig, voor 15 euro halen ze zelfs je brommert op als je ergens strand :')
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 nov 2013 16:47

zo weer eens een spam: spoelen zijn goed... volgens hun is de bobine kapot... eens kijken of ik nog aan een goedkope kan komen....
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 27 nov 2013 16:13

nieuwe bobine heeft geen succes (nouja bougie vonkt wel weer en mijn 'dashboardverlichting gaat ook weer aan)... hij start nog niet... er lekt ook zooi bij de uitlaat pakking. maar in principe moet dat voor het starten niet al te veel uitmaken lijkt me... ik weet niet wat ik ermee moet...

lijstje heb ik afgelopen.
-ontsteking zit goed, zover ik weet. mijn verlichting gaat ook weer aan gelukkig :D
-zuigerveren en zuiger lijken me goed
-benzine kraan staat open en er zit genoeg benzine in, na verbranding is het ook koffiekleur
ik ga toch maar de carb nog een keer open halen... zie net dat er een stationairgat nog is. dat zou goed verstopt kunnen zijn... en hij trekt weer eens de choke niet omhoog. dat haakje zit dus nog niet goed in dat klepje...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 27 nov 2013 20:40

Hoi Becky
Zo goed bezig zeg soms lastig om het geduld op te brengen of nie :x
Er zal een moment komen dat je op de brommer zit te genieten wetende dat je het gefikst heb lekker toch.

Goed je zegt er lekt rotzooi uit de uitlaat pakking.
Mocht het gat in de cilinder naar de uitlaat (gedeeltelijk) verstopt zitten is het ook lastiger starten lijkt mij.

Even opletten dat die rotzooi geen lekkage is uit de carterkap,maar dat zal niet want dan kruipt de olie wel raar richting het uitlaatpakking punt of, heb de brommer horizontaal staan/hangen.

Mocht je de uitlaat pakking willen vervangen blaas dan ook even in de uitlaat en voel dan of die verstopt zit.
Je moet makkelijk er doorheen kunnen blazen.
Heb je zoiezo de uitlaat wel nagekeken?

ps: misschien een tip maar ik stel de gasschuif/gaskabel af aan de carborateur,voor dat ik hem op het spruitstuk monteer.
Nu kan je kijken naar de gasschuif en dus het openings moment bepalen.
Zo ook het afstellen tot de klik dat de shoke weer er springt op de top van het gasgeven.

mvg
Laatst gewijzigd door HiawoutaH op 27 nov 2013 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 27 nov 2013 20:50

de uitlaat heb ik niet nagekeken. wel eraf gehad en teruggemonteerd.. maar gezien het blok nog niet vast helemaal zat en de uitlaat ook niet, zal die wel losgewiebeld zijn. gelukkig heb ik nog een nieuwe pakking liggen :)
komt overduidelijk bij de pakking van de uitlaat vandaan. de cilinder en het gat was helemaal goed trouwens.
daarvoor nooit lekkage gehad.
zal de uitlaat ook eens checken. dat heb ik al paar jaar niet gedaan idd.
carterkap is wel goed. olie is ook niet roze/bruin maar verbrande olie/benzine mix *ga ik vanuit in ieder geval :lol:
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 29 nov 2013 09:58

als hij tijdens het starten niet loopt dan pomp je onverbrande benzine damp in je uitlaat.
dit zou gewoon de uitlaat in lopen op den duur.
als blijkt dat dit bij je uitlaat poort naar buiten lekt, is je pakking daar ook lek.
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 01 dec 2013 19:32

wat een PIEP bobine... blijkt dus dat ie mijn bougiekabel er niet goed inhield... nu is dus ook nog de nieuwe bobine door het gepruts stuk gegaan... (ik koop NOOIT meer imitatie zonder schroefdraad, de kabel blijft gewoon niet zitten... )
heb gelukkig hulp gekregen en na het uitblazen van de carb en wat modificaties aan mijn doorgedraaide choke hendel is die weer als nieuw. daarnaast is mijn jarenlange ellende met mijn niet omhoog klikkende choke op opgelost (te ver ingedraaide kabelbuis in het deksel)
hij startte ook weer half. alleen nu nog goed afstellen en straks met een andere bobine moet ie weer rijden als een zonnetje hoop ik :D problemen zo goed als opgelost lijkt het.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 04 dec 2013 19:28

helaas... geen vonkje te zien ondanks nieuwe bobine, die het op een andere tomos vandaag overigens wel deed...
ook al staat ie direct op t blok aangesloten.... de verlichting doet het...
de spoelen zouden goed moeten zijn... die zijn doorgemeten. ik denk zelf een kabelbreuk want hij deed het paar dagen terug nog wel af en toe (vonken dus) en ik zag dat de isolatie eraf was op 1 plek en de koperdraden wel erg bloot lagen. misschien is er nog wat afgebroken.. bougies zijn ook goed.... of kan er nog iets anders mis zijn?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 dec 2013 19:37

Foto? Wat ik mij nou afvraag is hoeveel volt wisselspanning er nu van de ontsteekspoel achter het vliegwiel komt. Heb je dat al eens gemeten? Verder lees ik dat de bobine aangesloten zit via de kabelboom, Als je dat nu eens de draad uit je blok rechtstreeks op de bobine aansluit, geeft dat een ander resultaat en vonkt de bougie dan wel? Dit om uit te sluiten of je geen sluiting hebt in het kastje op het stuur (aangezien je brommer gejat is en in het water heeft gelegen).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 04 dec 2013 19:40

hij zit nu zonder kabelboom, maar met geen enkele bougie die ik probeer geeft ie een vonk... hoeveel volt heb ik eigenlijk niet kunnen meten... mis helaas de apparatuur hiervoor. heb vorige week gewoon alle losse onderdelen naar de brommerzaak meegenomen en gevraagd of ze het voor me kunnen doormeten en toen werd mij verteld dat mijn spoelen nog helemaal goed zijn....
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 dec 2013 19:46

Spoel zal dan wel goed zijn, maar ik zou graag willen weten wat de opbrengst is van de ontsteking. Als dit te weinig is kan de bobine niet het werk doen waarvoor deze is bedoeld. Meten doe je met een multimeter, waarbij je de rode van de meter met de zwarte verbind uit je blok, de andere testdraad ergens op een massapunt ip het frame (bijv. boutje waar de bruine draad op zit). Wisselspanning selecteren en een hoge instelling kiezen ivm spanningen die richting 100 volt kunnen gaan! Anders iemand anders dit laten doen en dat jij kickt (zonder bougie in het gat gemonteerd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
123 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.