• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Jony's A3 Tomos.

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 14 mar 2014 15:14

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even voorstellen, ik ben Jony, 19 jaar en woon in Bemmel.

Ik heb een tijd Derbi gereden, hier een foto van mijn laatste.
Spoiler: show
Afbeelding
Set-up:
Spoiler: show
MHR80
Yasuni R3
21mm
Vl6
Twin Air
13-53
Trok erg hard op en had een nette top van ongeveer 100.
Maar in verband met auto rijbewijs en teveel politie heb ik die verkocht. ;(

Ik heb alsnog vervoer nodig dus sprak een Tomos mij wel aan. :wink:
Toen heb deze gekocht, volgens de verkoper was hij bij een scooterzaak opgeknapt. Valt wel te zien aan de nieuwe spatborden, voor en achter licht. Al was het achterlicht niet aangesloten.. Zo waren en misschien zijn er nog wat rare eigenaardigheden. :?:

En het laatste, welke cilinder ligt eronder? :+ Het is niet origineel.. Maar ik heb d'r nog niet zoveel verstand van

Oke, foto's!
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Misschien een keer nieuwe stickers en oja, nieuw kenteken is onderweg! :mrgreen:

Groetjes!
Laatst gewijzigd door Jony op 23 jul 2014 23:46, 6 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 14 mar 2014 20:46

Welkom op het forum :P

Even een paar van jou vragen beantwoorden :wink:

-Bij de uitlaat is de ophanging bij de achterbrug afgebroken.. Heeft iemand hier een tip voor? Ik dacht misschien een plaatje tegenaan schroeven of lassen/tiggen.

Ik neem aan dat je de uitlaatophanging bedoelt aant frame? Het stukje van ophanging waar de bout doorheen gaat,
omdat je de ophanging nog ziet op de foto's. Zou het afgebroken stukje lassen/laten lassen of nieuw stukje eraan lassen als je het kwijt bent. als je het zo laat gaan je uitlaat tapeindes waarschijnlijk afbreken,of schroefdraad in cilinder kapot. :wink:

:mrgreen: ingeval dat ophanging is afgebroken bij frame. lassen of laten lassen, wel goed opletten dat hij op zelfde hoogte ect. komt i.v.m dat de de uitlaatflens goed afsluit op cilinder, anders heb je steeds opnieuw kapotte uitlaatpakking. maar je zou ook een (universele)uitlaatbeugel/stang kunnen kopen, alleen die is minder sterk, en geeft naar mij mening (te)veel mee.

-Soms als ik voluit rij dan stopt hij ermee en dan bij een km of 15 pakt hij het weer op en rij ik verder... Bij half gas gebeurt dat niet ofzo.. Weet iemand hier iets van?

Maak even een topic aan voor het uitvallen in subforum ''beginners''

-En het laatste, welke cilinder ligt eronder? :+ Het is niet origineel.. Maar ik heb d'r nog niet zoveel verstand van

Het kan een aluminium Airsal,DMP of Maxwell zijn met 50cc of 65cc 8)7
Alle 3 de cilinders van 65cc en de 50cc van Airsal hebben de zelfde poortmap

De twee 50cc cilinders van DMP en Maxwell hebben de zelfde poortmap als standaardcilinder

http://www.tomoshop.nl/catalog/motordel ... 80_81.html
Laatst gewijzigd door Borcheld11 op 15 mar 2014 00:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 14 mar 2014 21:23

wat Borcheld11

is het het verstandigst om de beugel er terug op te lassen, is het stevigst.

en de cilinder die je hebt zal denk ik een DMP standard zijn en dan de aluminium versie.
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 15 mar 2014 00:26

Oke bedankt! Lassen lijkt mij ook het verstandigst, zal er inderdaad voor zorgen dat alles perfect aansluit. :wink:
Volgende week maar even naar kijken.

Hebben jullie verder nog tips of dergelijke? Ik zou hem opzich iets harder willen laten optrekken dus dat wordt misschien met de tandwielen spelen of een ander uitlaatje? (Blijf voor nu nog even van de cilinder af denk ik :wink: )

Ik hoor het wel. :)
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 18 mar 2014 00:01

Laatste tijd kletterde m'n ketting soms flink over het tandwiel bij wegrijden, ook trilde hij behoorlijk wat aan de voorkant.
Tot dat gister m'n ketting eraf liep. ):O
Met het erop leggen bleek dat het voortandwiel aardig los zat, daardoor kwam er ook olie uit zetten wat over de ketting liep tijdens het rijden en mijn achtervelg lekker onder spetterde. :roll: Die zit nu vast en hij trilt ook een stuk minder. :)
Welkom op het forum :P

Even een paar van jou vragen beantwoorden :wink:

-Soms als ik voluit rij dan stopt hij ermee en dan bij een km of 15 pakt hij het weer op en rij ik verder... Bij half gas gebeurt dat niet ofzo.. Weet iemand hier iets van?

Maak even een topic aan voor het uitvallen in subforum ''beginners''

-En het laatste, welke cilinder ligt eronder? :+ Het is niet origineel.. Maar ik heb d'r nog niet zoveel verstand van

Het kan een aluminium Airsal,DMP of Maxwell zijn met 50cc of 65cc 8)7
Alle 3 de cilinders van 65cc en de 50cc van Airsal hebben de zelfde poortmap

De twee 50cc cilinders van DMP en Maxwell hebben de zelfde poortmap als standaardcilinder

http://www.tomoshop.nl/catalog/motordel ... 80_81.html
Ik zal een deze dagen een topic aanmaken voor het uitvallen. Dan kunnen we daar verder op in gaan, ook viel hij ook uit als ik na het rijden af rem en tot stilt stand kom. Dat kon volgens de brommerboer een klein kunststof buisje zijn in de carb. Die heb ik meegenomen en dat ga ik misschien morgen even checken.

Over de cilinder, hoe kan ik dat het beste controleren?

Bedankt voor de hulp! :mrgreen:
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 18 mar 2014 17:03

Over de cilinder, hoe kan ik dat het beste controleren?
Kop eraf halen, diameter van cilinder meten.
38 mm is 50cc
44 mm is 65cc
45 mm is 70cc (komt bijna niet voor en koelribben zijn afwijkend tegenover andere cilinders)

Poortmap kan je vergelijken met andere cilinders of je maakt even foto's dan kunnen wij oordelen,
zuiger kan je zo omlaag drukken om de poorten te zien. als je de kop eraf heb kan je meteen kijken welke kop je hebt,
vergeet niet een nieuwe koppakking te plaatsen en kruislings aandraaien :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 18 mar 2014 18:28

Over de cilinder, hoe kan ik dat het beste controleren?
Kop eraf halen, diameter van cilinder meten.
38 mm is 50cc
44 mm is 65cc
45 mm is 70cc (komt bijna niet voor en koelribben zijn afwijkend tegenover andere cilinders)

Poortmap kan je vergelijken met andere cilinders of je maakt even foto's dan kunnen wij oordelen,
zuiger kan je zo omlaag drukken om de poorten te zien. als je de kop eraf heb kan je meteen kijken welke kop je hebt,
vergeet niet een nieuwe koppakking te plaatsen en kruislings aandraaien :wink:
Bedankt! Dat lucht gekoeld is wel iets makkelijker, zit ik niet met het water. :mrgreen:
Zal de kop eens eraf draaien en meteen een nieuwe pakking erin leggen, moet toch nog m'n kenteken een deze dagen ophalen dus dan kom ik erlangs. :wink: En inderdaad weer kruislings aandraaien, we willen geen kromme koppen! :mrgreen:

Edit: Ik zit te denken, hoe weet ik trouwens nou welke koppakking ik moet hebben? :') Weet nog niet welke cilinder ik rij en ik neem aan dat daar wel verschil in zit per pakking. :P
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 18 mar 2014 23:00

Edit: Ik zit te denken, hoe weet ik trouwens nou welke koppakking ik moet hebben? :') Weet nog niet welke cilinder ik rij en ik neem aan dat daar wel verschil in zit per pakking. :P
38 mm koppakking is voldoende, 44mm koppakking is niet nodig omdat er zelfs zit er een 65cc op, de kop is nog 38mm (50cc) (squish zou je wel iets kleiner kunnen maken(dunnere koppakking),dat is meestal teveel daarom kan je met 65cc ook met 50cc kop rijden zonder koptikker)

EDIT

Er is alleen verschil in dikte en diameter van pakking,
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 19 mar 2014 08:48

Edit: Ik zit te denken, hoe weet ik trouwens nou welke koppakking ik moet hebben? :') Weet nog niet welke cilinder ik rij en ik neem aan dat daar wel verschil in zit per pakking. :P
38 mm koppakking is voldoende, 44mm koppakking is niet nodig omdat er zelfs zit er een 65cc op, de kop is nog 38mm (50cc) (squish zou je wel iets kleiner kunnen maken(dunnere koppakking),dat is meestal teveel daarom kan je met 65cc ook met 50cc kop rijden zonder koptikker)

EDIT

Er is alleen verschil in dikte en diameter van pakking,
Oh oke, goed om te weten. :) Dan ga ik even navragen of ze verschillende diktes hebben in pakkingen bij de brommerboer.
Zit ook te overwegen om een andere kop te nemen maar het lijkt me verstandig dat ik dan eerst mijn probleem oplos wat ik heb tijdens het rijden met het uitvallen.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 mar 2014 18:16

Valse lucht?
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
Jolt
Vaste forummer
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:07
Locatie: Nijemirdum
  • Citeer

Berichtdoor Jolt » 19 mar 2014 20:06

leuk brommertje man !

En die setup van je derbi zou je wel mogen vermeldenn, wil ik wel graag weten ! ik rijd zelf ook derbi haha :wink:
Tomos A35 (verkocht)
Yamaha YZ 85 (verkocht)
Derbi senda Xtreme (verkocht)
Tomos A35
VW Polo 6n 1.4 8 klepper
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 19 mar 2014 21:09

Bedankt! Zal het erbij vermelden. :wink:
Valse lucht?
Zou misschien kunnen maar lijkt me sterk.. Gok iets met de afstelling. Las ook dat er een valse lucht topic is dus ik zal die even doorlezen.

Vandaag had ik op de planning staan om de bougie even na te kijken, kop eraf te trekken en andere handvatten erop te zetten
Echter is alleen het onbelangrijkste gelukt en dat zijn de handvaten. |:(

Voor de bougie heb ik nog geen sleutel en dat geld ook voor de kop.. Ik heb wel ratels alleen niet een verlengstuk zodat je bij diepere bouten etc kunt. Hoop dat ik die los kan kopen.

Wat gebruiken jullie om de bougie los te halen? Heb een bougiesleutel liggen alleen die was helaas te klein.

Oja, bij het handvat eraf halen kwam dit los.. Kreeg het niet lekker terug, kent iemand dit?
Afbeelding
Als ik hem goed doe kan ik gewoon gas geven enzo alleen als ik terugdraai dan hoor ik een klikje en schiet de gaskabel eruit.
Dit zou dus helemaal moeten aansluiten. :-|
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 21 mar 2014 11:57

voor het optrekken zou je een bromkop kunnen monteren en als koppakking moet je die van een puch maxi hebben die hebben aluminium kop pakkingen die blaas je er niet snel tussen uit en zijn lekker dun.

en dat handvat moet je even remhenderl eraf halen.
dan zie je een lipje te zitten en waar je die gleuf in kunt haken
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 21 mar 2014 22:40

voor het optrekken zou je een bromkop kunnen monteren en als koppakking moet je die van een puch maxi hebben die hebben aluminium kop pakkingen die blaas je er niet snel tussen uit en zijn lekker dun.

en dat handvat moet je even remhenderl eraf halen.
dan zie je een lipje te zitten en waar je die gleuf in kunt haken
Thanks, ga ik proberen! Dan neem ik dus de HD kop en een kop pakking van een Maxi.

Vandaag ook kenteken opgehaald en zit er weer op, ziet er netjes uit. Komt nog wel een foto van.

Ging ook meteen langs de bouwmarkt om een verlengstuk voor m'n ratels te halen alleen die was niet los te krijgen.. Misschien even verder zoeken want een hele set kopen is ook weer een beetje te duur.. (Moet de verleng stuk hebben om de bij de cilinderkop te komen. Misschien weet ik nog wel wat te fabriceren..
Omhoog

Gebruikersavatar
Jurre255
Moderator
Moderator
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 sep 2013 12:37
Locatie: Saasveld
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 25 mar 2014 15:58

Ik kan je een 15mm carburateur ook wel aanraden, heb ik zelf veel mee gereden.
Trekt erg lekker op.
Ik heb hier nog een kale liggen ( kun je jouwn eigen vlotterbakje enz inzetten )
Maar moet je zelf weten je mag me wel een PM sturen bij interesse :)
Mooie tomos
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 25 mar 2014 17:30

voor het optrekken zou je een bromkop kunnen monteren en als koppakking moet je die van een puch maxi hebben die hebben aluminium kop pakkingen die blaas je er niet snel tussen uit en zijn lekker dun.

en dat handvat moet je even remhenderl eraf halen.
dan zie je een lipje te zitten en waar je die gleuf in kunt haken
Thanks, ga ik proberen! Dan neem ik dus de HD kop en een kop pakking van een Maxi.

Vandaag ook kenteken opgehaald en zit er weer op, ziet er netjes uit. Komt nog wel een foto van.

Ging ook meteen langs de bouwmarkt om een verlengstuk voor m'n ratels te halen alleen die was niet los te krijgen.. Misschien even verder zoeken want een hele set kopen is ook weer een beetje te duur.. (Moet de verleng stuk hebben om de bij de cilinderkop te komen. Misschien weet ik nog wel wat te fabriceren..
(Dunne) pijpsleutel werkt ook :wink:

Ik heb nu ook kleine moerdopjes met zo soort schroeven draaier waar zo verlengstukje in kan wat op de dop past.
Maar kan je niet veel kracht mee zetten. :shock:
Heb een extra blokje gekocht maar alles zit zo muurvast gedraaid alles veel te vast o|O
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 25 mar 2014 23:49

Ik kan je een 15mm carburateur ook wel aanraden, heb ik zelf veel mee gereden.
Trekt erg lekker op.
Ik heb hier nog een kale liggen ( kun je jouwn eigen vlotterbakje enz inzetten )
Maar moet je zelf weten je mag me wel een PM sturen bij interesse :)
Mooie tomos
Thanks, ja 15mm zou kunnen alleen het is wel gewoon voor dagelijks gebruik en nu is het verbruik nog leuk, wil niet dat ik zodrekt elke dag bij de pomp sta. ):O
Veel tekst.
(Dunne) pijpsleutel werkt ook :wink:

Ik heb nu ook kleine moerdopjes met zo soort schroeven draaier waar zo verlengstukje in kan wat op de dop past.
Maar kan je niet veel kracht mee zetten. :shock:
Heb een extra blokje gekocht maar alles zit zo muurvast gedraaid alles veel te vast o|O
Ja ik heb ook iets wat past alleen kan er te weinig kracht mee zetten, kan er wel een schroevendraaier of iets duns doorheen doen zodat ik beter kracht kan zetten alleen het moet zo doen zijn, dat alles waar ik kracht op zet af zou breken. :P


Edit:
This should do the job?

Kop:
http://www.puchshop.de/catalog/cilinder ... -p-45.html
Pakking:
http://www.puchshop.de/catalog/koppakki ... -1006.html
Omhoog

Gebruikersavatar
Jurre255
Moderator
Moderator
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 sep 2013 12:37
Locatie: Saasveld
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 31 mar 2014 18:20

15mm zuipt absoluut niet veel meer.
Ik vind het echt een aanrader
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 13 apr 2014 13:17

een 15mm win je een paar km mee.
en 14/12 rij ik mee kan je handig 60 mee rijden.
en het trekt beter op als een 15mm

en die moet je idd hebben die kop en pakking!
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Jony
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2014 14:57
  • Citeer

Berichtdoor Jony » 14 apr 2014 23:48

een 15mm win je een paar km mee.
en 14/12 rij ik mee kan je handig 60 mee rijden.
en het trekt beter op als een 15mm

en die moet je idd hebben die kop en pakking!
Thanks voor de reactie, dan ga ik die bestellen. Zal ook nadenken over de 15mm.
Opzich hoeft top niet zo hoog van mij hoor, 50 is zat. :wink:

Edit: Ik lees ook het een en ander over de kop af vlakken, is dit voor mij zinvol om te doen?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.