• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos klinkt vreemd en loopt minder lekker

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
pampie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor pampie » 06 jan 2016 17:52

Welke model tomos heb je?

A35 maar het is met een A52 blok.

Uit welk jaar komt de tomos ?

1997?

Is het een snor of een brommer?

Snor

Wanneer ontstond het probleem?

Gisteren na het werk.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

Een nieuwe bougie.

Wat is het probleem?

Gisterenmorgen (ik draai deze week nachtddienst) ging ik naar huis en alles ging verder zoals normaal. Gewoon 1 a 2 keer kicken met choke omdat ie 's nachts dan buiten heeft gestaan in de kou. Hij trok gewoon normaal op, lekker veel toeren maar rij altijd rustig met een koude motor met af en toe wat meer gas om in de 2e versnelling te komen. Na 500 meter ga ik een bocht om gewoon rustig en kom weer in de eerste versnelling.

Daarna opeens geen vermogen meer en trok heel langzaam, geluid werd ook een stuk zachter. Met moeite komt ie in de 2e versnelling en tuf zo nog wat door. Na ongeveer 2 km leek het allemaal weer wat beter te worden. Topsnelheid ging ook ook weer redelijk naar normaal. Daarna hoorde ik af en toe een soort klak vanuit het blok of de carter.

Gisterenavond naar het werk toe reed ie op zich redelijk normaal en het starten was ook als normaal uit de verwarmde berging. 1 keer kicken zonder choke. Onderweg naar het werk (5,5 km enkel) lijkt het vermogen iets te zijn afgenomen en met af en toe de klak uit het blok/carter.
Vanmorgen op de terugweg naar huis startte hij verder als normaal maar nog steeds met de klak vanuit het blok of de carter.

Net nog een stuk gereden maar ik voelde de klak zelfs een keer in m'n voetsteuntjes. Het lijkt vanuit de carter te komen want het klinkt ook alsof de klak uit een holle ruimte komt. Verder rijd ie op zich hetzij met iets minder vermogen lijkt het wel.

Weet iemand misschien wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 06 jan 2016 18:05

Is de ketting nog wel goed gespannen (niet slap geworden) waardoor die af en toe over de tanden slipt. En zit het voor tandwiel nog wel goed vast.

pampie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor pampie » 16 jan 2016 20:14

Is de ketting nog wel goed gespannen (niet slap geworden) waardoor die af en toe over de tanden slipt. En zit het voor tandwiel nog wel goed vast.
Ik heb dat bekeken en dat lijkt in orde te zijn. Ketting en tandwielen zijn trouwens wel vernieuwd door de vorige eigenaar maar de omgevouwen plaat om de moer te borgen zit er ook gewoon op.

Er is ergens een topic te vinden over iemand die geluiden hoort uit zijn achterwiel. Dat probleem lijkt heel erg op het mijne. Hij kan een 3 minuten geen geluid maken en dan weer binnnen 2 minuut bijv 2 keer die klak. En dat lijkt uit het achterwiel te komen.

Als ie op de middenbok staat en ik draai het wiel naar voren of naar achteren dan hoor ik niks. Als ie loopt op de middenbok en draai aan de gashendel en sta wat te gassen dan hoor ik niet en krijg ik het geluid gewoon niet te horen.

Ik zit dus te denken aan de achterwiellagers? Morgen gaat als het goed is het wiel eraf en hoop ik te zien dat het daar aan ligt dan laat ik ze bij de bromboer even vervangen want dat ga ik zelf niet redden. Heb geen bankschroef ofzo maar kan wel binnen klussen. Brommer staat in een verwarmde berging en rij nu al 10 dagen niet mee rop dat ding. Jammer want nu moet alles met de auto.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 17 jan 2016 11:47

Maar een kapotte wiellager verklaard toch niet het vermogen verlies?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers