De kleur van de bougie electroden zijn zwart.Kijk eens naar de kleur van de bougie electroden. Die geven vaak een goede indicatie hoe het gesteld is met de verbranding. Een andere kleur dan koffie-met-melk-bruin geeft aan dat er in het traject van mengsel of ontsteking iets mis is.
Als de motor weer eens uitvalt, probeer dan eens de choke iets te gebruiken (mengsel wat rijker). Als dit gevolg heeft dat de motor weer oppakt kan dit duiden op een vals luchtlek. Controleer dan met de zgn. "deotest" waar het lek zit. Verdachte plekken zijn aansluiting carburateur/ spruitstuk, cilindervoet/ carter. Mocht dit niets opleveren kan ook een krukaskeerring de geest (gaan) geven. Wanneer er tijdens het rijden een witte wialm zichtbaar is duidt dit op verbranding van ATF olie uit de bak. Maar geen witte rook kan ook de keerring achter de ontsteking zijn.
Vwb het ontstekingsverhaal, als je geen punten ontsteking hebt die je moet afstellen volgens de wiki werkplaatshandboek(en) dan zou ik daar even niet naar kijken. Hooguit of de bougiekabel/ -dop/ bobine-aansluiting nog voldoende zijn en geen hoge weerstand hebben. Kijk zeker even naar de koperen kern aan de bobinezijde van de kabel of deze niet is geoxideerd of weggebrand. Eventueel (indien er lengte voldoende is) kun je een stukje afknippen en de kabel er weer goed in draaien voor contact.
Nogmaals dank voor je reactie.Een zwarte bougie geeft aan dat of de motor te rijk staat (sproeier), er een oliekeerring lek is (atf versnellingsbak) of de zelfreinigende temperatuur van de bougie niet gehaald wordt (hittegraad). Bij korte stukjes komt de motot niet op temperatuur en dat kan de bougie ook zwart maken.
Een vervuilde bougie kan zorgen voor genoemde klachten mbt het slecht aanslaan e.d. Ook zijn weersinvloeden (temperatuur en vochtigheid) zaken waar een motor soms raar kan reageren.
Graag verneem ik je setup wat er nu op zit. Dan kan ik gerichter met je meedenken.
Zojuist naar de lokale brommerboer geweest. Blijkt te gaan om een lekke krukaskeerring. Ik ben nu bezig om deze te monteren, maar krijg de bout van de koppeling er niet af. Men geeft aan dat dit met een zuigerstop of een poelietrekker moet.Nee, rubber ring zit er. Waarschijnlijk niet goed aangedrukt tijdens het monteren. Lucht komt door spleet waar de carburateur wordt vastgeschroefd.
Ik weet niet wat de invloed is van een afgeknipt (ingekort) luchtfilter. Ik neem aan dat je de u-vormige buis bedoeld aan de flippo aan de voorzijde?
Probeer het eerst eens met de juiste montage van de carburateur. Als je Tomos altijd met deze sproeier heeft gereden zal dit niet zo snel een reden zijn om de sproeier te vervangen. Rij je veel korte stukjes of ook lange stukken volgas?
Thanks voor je reactie! Ik heb deze beide niet, zijn er andere alternatieven?Poelietrekker heb je niet nodig want de koppeling en krukas zijn niet conisch, wel een zuigerstop of een luchtsleutel om de moer los te draaien.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten