Voor een Dellortho 14/9 zou en sproeier 49-51 moeten werken (originele sproeier). Jij hebt een sproeier 52 geprobeert en daarvan zeg je dat de motor meteen verzoop. Is die 52 een originele of imitatie, want de imitatie is eigenlijk kleiner dan de maatgeving en vergelijkbaar met jouw 49. Originele sproeiers herken je aan het ingestanste diamantje.
Ik heb zelf een ei-cilinder en het zwakke deel is het spruitstuk en de pakking tussen cilinder en spruitstuk. Is het spruitstuk nog wel recht (controleren op harde en vlakke ondergrond) en sluit deze netjes aan op de pakking? Zit er geen scheur in de "vleugels" waarmee je hem vastzet? Ik heb het zelf meegemaakt dat de (te dikke) pakking ervoor zorgt dat de bouten te strak worden aangezet en de vleugels als het ware kromgetrokken worden. Dan heb je valse lucht onder het "stevige" deel. Aangezien het gietaluminium is kunnen daardoor ook scheurtjes in het materiaal komen die voor valse lucht zorgen of erger, dat de vleugel afbreekt. Terugbuigen is dus GEEN optie weet ik uit eigen ervaring. Ik heb in mijn jeugdjaren veel van deze spruitstukken moeten vervangen totdat ik wist wat de reden van het mankement was.
Voor diegenen die niet weten hoe zo'n spruitstuk eruit ziet: