• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos slaat af zonder choke

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 13 mar 2021 19:55

Hallo allemaal, ik heb laatst een Tomos s25 gekocht. Nu heb ik hem aan de praat gekregen maar doet die het nog niet helemaal goed. Ik krijg hem makkelijk gestart met de choke aan alleen wanneer ik de choke eruit trek valt die eigelijk direct uit. Ik kan hem soms wel aan houden door een beetje te spelen met de gashendel maar wanneer ik deze los laat valt hij direct uit.

Op de Tomos zit een standaard eicilinder met de bijbehorende carb (standaard) ook zit er een normale sigaar uitlaat op. Het is snor.

Ik dacht zelf aan valse lucht of iets aan de carb. Dus heb ik alle pakkingen van de cilinder schoongemaakt en de carb uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet, maar helaas geen verschil.

Daarna heb ik een kleinere sproeier erop gezet (geen verschil) en een grotere (hiermee verzoop ik hem gelijk) dus ook geen resultaat. Heb weer de standaard sproeier erop gezet (49)

Ik denk dus dat het iets met de luchttoevoer te maken heeft. Als ik namelijk tijdens dat ik het gas opentrek een beetje speel met de choke merk ik groot verschil in hoe hoeveel vermogen hij heeft. Het lijkt er namelijk op dat die met de choke meer vermogen heeft dan zonder.

Als iemand een idee heeft en mij kan helpen met dit probleem hoor ik graag van je!
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 13 mar 2021 20:35

Als het een dell carb is, die heeft een heel klein gaatje wat voor het stationair lopen dient....de meeste mensen zien dat gaatje niet eens...gaatje schoon raggen met een draadje uit een staalborstel,

Afbeelding
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 18 mar 2021 17:13

Ik heb me carb er afgehaald maar bij mij zie ik niet zo een gaatje
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 18 mar 2021 17:18

Heeft iemand anders nog een idee waar dit aan kan liggen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 mar 2021 21:33

Heb je wel een 14/9 dell carb?
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 20 mar 2021 18:37

Ik weet bijna zeker dat er een standaard carb opzit, hoe kan ik dat voor de zekerheid checken wat voor een erop zit
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2021 21:51

Dan staat er 14/9 P op de carb
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 23 mar 2021 16:23

Ja klopt het is een dellorto SHA 14 9 p
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 mar 2021 19:28

Je zegt dat je alle pakkingen van de cilinder schoon hebt gemaakt...pakkingen zijn eigenlijk maar 1 keer te gebruiken.

Met welke maat grotere sproeier verzoop hij gelijk ?
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 23 mar 2021 22:43

Ik bedoel dat ik alle pakking rondom de cilinder heb vervangen met nieuwe en Ik ging van een 49 naar 52 en toen kreeg ik hem bijna niet gestart omdat die gelijk verzoop. ook krijg ik hem met geen mogelijkheid gestart zonder choke ook al is de motor al warm
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 mar 2021 23:13

Bij die rode pijl zit een gaatje wat voor het stationair lopen is (idle jet) dat gaatje moet jij ook in jouw carb hebben.
Dat kleine gaatje zit NIET in de koper kleurige buis.
Misschien heeft iemand er een verkeert rubber erin gezet waardoor je het gaatje niet ziet.
Afbeelding
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 24 mar 2021 14:42

Ik ga er nog een keer naar kijken. Misschien heb ik het toch over het hoofd gezien. Er zit daar wel een rubber ringetje maar dat hoort daar toch?

Ik vroeg me ook af of het misschien aan de brandstof kan liggen en dat de vorige eigenaar er miss geen mengsel in heeft gedaan of juist te veel?
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 24 mar 2021 15:10

Ik heb het gevonden en een beetje geprobeerd schoon te maken met een klein naaldje. Ik kreeg de naald wel maar een halve centimeter erin klopt dat?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 mar 2021 18:18

Klopt, het kanaaltje verandert dan van richting en met een naald kun je de hoek niet om.
Dat gaatje blaas ik na het raggen met 1 draadje uit een staalborsten met 10 bar door.

Rubber ring mag het gaatje niet blokkeren, anders heeft iemand er een verkeerde rubber ring in gedaan.
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 03 apr 2021 15:03

Ik het gaatje met een draad van een staalborstel proberen schoon te maken en daarna door geblazen met een fiets pomp (compressor heb ik niet), geen resultaat hij doet het nog precies het zelfde. Ik las op een ander forum dat het rubbereringtje bij je spruitstuk lucht moet tegenhouden. Wellicht laat die bij mij lucht door?! Ik kan alleen niet de deo test proberen want ik kan de scooter niet op één toerental houden.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 apr 2021 20:23

Het rubber dicht de spleet af die waar de bevestigingbout van je carburateur zit. Deze moet dus echt helemaal achterin tegen de verdikking aanzitten van je carburateur. Als je je carburateur op het spruitstuk zet, moet je deze ook blijven aandrukken met het aandraaien van de bout.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 04 apr 2021 00:47

Ik heb het randje van de plastic vulbus eraf gehaald zodat ik zeker weet dat die ver genoeg komt en het rubbertje goed aan drukt zodat er geen lucht in kan komen. Helaas heeft dit niet geholpen, het probleem ligt toch ergens anders:(
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 apr 2021 07:23

Voor een Dellortho 14/9 zou en sproeier 49-51 moeten werken (originele sproeier). Jij hebt een sproeier 52 geprobeert en daarvan zeg je dat de motor meteen verzoop. Is die 52 een originele of imitatie, want de imitatie is eigenlijk kleiner dan de maatgeving en vergelijkbaar met jouw 49. Originele sproeiers herken je aan het ingestanste diamantje.

Ik heb zelf een ei-cilinder en het zwakke deel is het spruitstuk en de pakking tussen cilinder en spruitstuk. Is het spruitstuk nog wel recht (controleren op harde en vlakke ondergrond) en sluit deze netjes aan op de pakking? Zit er geen scheur in de "vleugels" waarmee je hem vastzet? Ik heb het zelf meegemaakt dat de (te dikke) pakking ervoor zorgt dat de bouten te strak worden aangezet en de vleugels als het ware kromgetrokken worden. Dan heb je valse lucht onder het "stevige" deel. Aangezien het gietaluminium is kunnen daardoor ook scheurtjes in het materiaal komen die voor valse lucht zorgen of erger, dat de vleugel afbreekt. Terugbuigen is dus GEEN optie weet ik uit eigen ervaring. Ik heb in mijn jeugdjaren veel van deze spruitstukken moeten vervangen totdat ik wist wat de reden van het mankement was.

Voor diegenen die niet weten hoe zo'n spruitstuk eruit ziet:

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Felbe
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2020 22:21
  • Citeer

Berichtdoor Felbe » 04 apr 2021 15:11

Klopt zo een spruitstuk heb ik ook. Wat ik raar vind is dat tussen mijn cilinder en het spruitstuk zit helemaal geen pakking, en volgens de vorige eigenaar heeft die het wel zo gedaan. Ik heb op het internet ook gezocht voor een pakking van zo een spruitstuk maar kon deze niet vinden.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 apr 2021 16:44

Moet er wel zijn en hoort er ook tussen. o.a. hier te koop

Afbeelding

Let er wel op dat de bouten niet te strak worden aangedraaid.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.