• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Opknap project Tomos A3 - 1970

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
162 berichten
  • Pagina 3 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende
fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 24 apr 2021 19:32

Bij een Puch Maxi zit de keerring tegen de krukas (koppelings zijde) en dan pas het lager, dat lager wordt dus door atf gesmeerd en niet door de 2takt olie en daar zit de keerring met de vlakke zijde naar de krukaswang toe.

Met de vlakke kant van de keerring naar het lager toe maak je het lager aan dan achterkant bijna dicht wat niet echt bevorderlijk is voor de smering.

Zo zit hij bij mijn Puchje ook en dat draait met een Polini toch aardig veel toeren met Absolut geen witte rook of iets van valse lucht.

Maar bij een Tomos is dit helemaal niet van toepassing en zet je de keerring zoals jij aangaf, echter is dat niet het probleem met het niet lopen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 apr 2021 21:40

Als ik het me goed herinner, zit bij Puch Maxi achter de koppelingkant een dubbelzijdige keerring, wat altijd een enorm geklooi was om deze te monteren zonder dat de veer aan de krukaszijde eraf sprong. Dit is niet te vergelijken met de enkelzijdige voor Tomos.

Maar goed we wijken teveel van het onderwerp af.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 25 apr 2021 20:35

Dilemma. Hoe deze los te krijgen? Ze draaien namelijk mee.

Met vriendelijke groeten
Bijlagen
2DDC8821-0D44-409C-B78E-B36D641ED0C9.jpeg
3986D011-8145-4C8E-A6E2-8E06FF059B8D.jpeg

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 25 apr 2021 21:02

Zo ziet het er trouwens bij de zuiger eruit. Wel een gesloten zuiger in plaats van open zuiger waar je het over had.
Bijlagen
A041EC33-E8BC-4F1E-A0AE-1DB5559DAE9F.jpeg
B6EBE34C-5FD9-40F4-AEE5-22EDE69B0269.jpeg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 25 apr 2021 21:55

Kettingwiel blokkeer ik altijd (blok nog in frame) met de ketting en een staaf tussen de spaken van het achterwiel tegen de vering, of je moet zelf iets maken om het kettingwiel te blokkeren. Het omgeslagen deel van de ring terugtikken anders kun je de moer niet draaien.

Wat wil je precies loshebben van de tussenas met de 2 tandwielen? Deze kun je uit de bak halen samen met de trapperas. Daarna de ketting in de bak met beleid van de tussenas halen. Rollenkooi zit met seegerring op de as vast aan de achterzijde van het grote tandwiel. Maar ik zou dat alleen losmaken als je denkt of weet dat er wat mis mee is.

Aan de positie van de zuigerveerslotjes zie ik dat de zuiger goed gemonteert zit.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 26 apr 2021 14:17

Tips om deze schroeven los te maken? Zitten muurvast.

Maar ik ben lekker op dreef! Al gaat het op een rustig tempo.

Mvg
Bijlagen
image.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 26 apr 2021 16:39

Ratel met platte kop schroevendraaier dop een optie?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 26 apr 2021 21:49

Je hebt schroevendraaiers waar een 6kant onder het handvat zit, daar zet ik dan een ringsleutel op...belangrijk is dat je met je volle gewicht op de schroevendraaier drukt en dan pas draait.

Of een goede slagschroevendraaier regelen.

Bouten eerst laten schrikken dmv een stuk massief rond 12mm en een flinke tik met de hamer kan helpen....dus niet op een schroevendraaier slaan want het handvat dempt teveel en je sloop je schroevendraaier.

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 27 apr 2021 22:10

Kettingwiel blokkeer ik altijd (blok nog in frame) met de ketting en een staaf tussen de spaken van het achterwiel tegen de vering, of je moet zelf iets maken om het kettingwiel te blokkeren. Het omgeslagen deel van de ring terugtikken anders kun je de moer niet draaien.

Wat wil je precies loshebben van de tussenas met de 2 tandwielen? Deze kun je uit de bak halen samen met de trapperas. Daarna de ketting in de bak met beleid van de tussenas halen. Rollenkooi zit met seegerring op de as vast aan de achterzijde van het grote tandwiel. Maar ik zou dat alleen losmaken als je denkt of weet dat er wat mis mee is.

Aan de positie van de zuigerveerslotjes zie ik dat de zuiger goed gemonteert zit.

Ik dacht misschien zit hier ook een lager of keerring.
Daarom wilde ik even kijken.

Maar als daar een lager of keerring zit dan laat ik het vast.

Mvg
Bijlagen
59D28AC0-7D6F-4C08-928B-E6787BB399E8.jpeg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 27 apr 2021 23:20

Achter het kettingwiel zit een keerring en lager. Daar wordt het grote tandwiel in het midden van het carter mee gedragen. Door de moer wordt het kettingwiel en het grote tandwiel (eindoverbrenging) samengetrokken.

Kijk maar eens in de wiki, daar staan mooie exploded views.

De middenas zelf heeft geen lagers. Het grote tandwiel (1e versnelling) zit als met een glijlagerconstructie op de as. Het andere zit gefixeert met een spie en kan niet draaien tov de as. De as zelf wordt in lagers gedragen in het midden (naast de eindoverbrenging) en carterdeksel.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 28 apr 2021 09:14

Dat lager achter het tandwiel gaat zelden kapot, keerring kun je makkelijk later vervangen als dat nodig is.
Als de krukas en lagers geen spelling hebben en goed draaien hoeft het blokje niet helemaal uit elkaar, ik had eerst enkel de krukas keerringen vervangen en een nieuwe zuiger geplaatst (met een dunne koppakking).

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 29 apr 2021 15:30

Dat lager achter het tandwiel gaat zelden kapot, keerring kun je makkelijk later vervangen als dat nodig is.
Als de krukas en lagers geen spelling hebben en goed draaien hoeft het blokje niet helemaal uit elkaar, ik had eerst enkel de krukas keerringen vervangen en een nieuwe zuiger geplaatst (met een dunne koppakking).
Advies opgevolgd. Alle pakkingen vervangen. De krukaskeerringen ook vervangen. Nieuwe zuiger ook (met de pijl aan de grondzijde. Dus aan de zijde van de uitlaat.

Tevens er voor gekozen om die rot bouten binnen het blok te vervangen voor inbus. Voor de evt. toekomst.

Nu het blok weer in elkaar zetten. Tevens het viltje in de ontsteking bevochtigd met olie.

Mvg
Bijlagen
78DE5940-CCF2-45BE-B98E-DDD65BC7D495.jpeg

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 04 mei 2021 17:44

Alles weer in elkaar gezet. Pakkkingen, keerringen en de zuiger vervangen. Maar nu ...

Vonkt de bougie niet. Darn. Ik heb wel de bodemplaat van de ontsteking eraf gehad. Wellicht toch het tijdstip ontsteking checken. Of zie ik iets over het hoofd?

Mvg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2021 18:23

Misschien een slechte massaverbinding van de bobine? Zit deze op het carterdeksel gemonteerd ( wat vaak het geval was bij modellen van voor 1987) dan is het misschien verstandig om een extra massadraad van het frame naar de bobine te maken. Vaak is het probleem dat het blok via de blokbouten geen of slecht contact maakt over massa. Dus een extra draad tussen bobine en frame kan helpen.

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 04 mei 2021 19:36

Als ik het zo bekijk zit die al op het frame. Ik zal een foto bijvoegen.
Bijlagen
23F37B01-2206-40D6-894D-C0F649DB002F.jpeg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 04 mei 2021 20:38

Als de bobine op de grondplaat zit heeft een massa naar het frame geen invloed op de vonk, zie nergens een externe bobine namelijk.(grondplaat is de massa en de bougie zit NIET in het frame)
Mocht de verlichting slecht werken dan kun je een extra massa kabel van blok naar frame maken

De draad voor de motor uit te zetten kun je even los maken, als die ergens massa maakt vonkt hij niet.

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 04 mei 2021 22:07

Ik hoop dat het een beetje goed zichtbaar is. Anders zal ik bij daglicht nog een foto maken
Bijlagen
76882FE5-F7FA-477F-A876-0F889CCACB92.jpeg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2021 23:04

Sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik zie bij jouw ontsteking geen interne bobine zoals ik dat wel van Puch weet. Heb jij een bobine uitwendig op het vliegwieldeksel staan (ik heb dat namelijk bij mijn eigen Tomos) dan heeft het wel zin om een extra massadraad te trekken tussen carter/ blok en ijzeren kern bobine of vliegwieldeksel omdat de massa via de pasvlakken (aluminium geleid slecht) niet altijd goed is. Althans ik heb die ervaring met mijn eigen ontsteking. Geplaatst zoals onderstaande foto dus:

Afbeelding

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 04 mei 2021 23:18

Dat is een ontsteking met de bobine op de grondplaat, dus extra massa kabel heeft geen zin.

Gaan de puntje open, zwarte draad achter de grondplaat oke...die mag geen massa maken met het blok of frame.

Als de bougie kabel nog lang genoeg is 1 cm aan beide einden inkorten dan heb je weer verst koper.

Wetsnurk
Tomosforummer

Berichtdoor Wetsnurk » 04 mei 2021 23:27

Dit blok heeft geen bobine. Heb overal gekeken, maar niet gevonden.

Enige wat ik mij kan bedenken is om het ontstekingstijdstip opnieuw af te stellen en de contactpunten opnieuw af stellen.

Want voordat ik de ontsteking eraf haalde vonkte die perfect.

Gesloten
  • Afdrukweergave
162 berichten
  • Pagina 3 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …