• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Opknap project Tomos A3 - 1970

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
162 berichten
  • Pagina 5 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • …
  • 9
  • Volgende
Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 08 mei 2021 21:18

Even terug naar pagina 2, helaas is je foto daar niet meer zichtbaar hoe je krukaskeerring daar zit. Ik herinner me dat daar de veer om de krukaskeerringlip zichtbaar was. Als dit geen dubbel afdichtende keerring is dan zit deze verkeerd om. De veer is om de lip aan te drukken en hoort normaal bij een enkelzijdige keering aan de lagerzijde/ spoelruimtezijde van het carter te zitten, niet aan de buitenkant zichtbaar.

Je hebt ook de voetpakking en zuiger vervangen? Komt de inlaatpoort wel genoeg open? In het geval dat je een zuiger hebt gemonteerd die een te lang hemd heeft (geen OEM Tomos) kan dit het misschien verklaren dat er weinig tot geen aanzuiging plaatsvindt. Een te dikke voetpakking (al dan niet in combinatie met de zuiger) ook. Uitlaat is niet verstopt of op een andere manier geblokkeerd dat de motor de gassen niet kwijt kan? (Het is in die zin een soort luchtpomp).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 08 mei 2021 22:13

Even terug naar pagina 2, helaas is je foto daar niet meer zichtbaar hoe je krukaskeerring daar zit. Ik herinner me dat daar de veer om de krukaskeerringlip zichtbaar was. Als dit geen dubbel afdichtende keerring is dan zit deze verkeerd om. De veer is om de lip aan te drukken en hoort normaal bij een enkelzijdige keering aan de lagerzijde/ spoelruimtezijde van het carter te zitten, niet aan de buitenkant zichtbaar.

Je hebt ook de voetpakking en zuiger vervangen? Komt de inlaatpoort wel genoeg open? In het geval dat je een zuiger hebt gemonteerd die een te lang hemd heeft (geen OEM Tomos) kan dit het misschien verklaren dat er weinig tot geen aanzuiging plaatsvindt. Een te dikke voetpakking (al dan niet in combinatie met de zuiger) ook. Uitlaat is niet verstopt of op een andere manier geblokkeerd dat de motor de gassen niet kwijt kan? (Het is in die zin een soort luchtpomp).
De veer van de keerring zit aan de binnenzijde. Zoals jij toen adviseerde :) dus de veer is niet meer zichtbaar.

De inlaatpoort is nieuwe materie voor mij? Deze zuiger kwam exact overeen met hetgeen erin heeft gezeten. Maar wellicht wel goed om naar te kijken.

De uitlaat heb ik eerlijkheidshalve nog niet naar gekeken. Dan bedoel je de uitlaatpoort denk ik hè?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 08 mei 2021 22:22

De uitlaat zelf kan ook dicht zitten, demper gaat zelfs snel dicht zitten.

Ik zou ook de gleuf bij de klembout eens helemaal dicht persen met silicone pakking-kit.
Zelf kun je ook een vulplaatje maken, ben je van het kromme spruitstuk probleem af.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 08 mei 2021 22:40

....
De inlaatpoort is nieuwe materie voor mij? Deze zuiger kwam exact overeen met hetgeen erin heeft gezeten. Maar wellicht wel goed om naar te kijken.
Misschien lijkt de zuiger hetzelfde, maar kan het gat voor de zuigerpen op een andere plaats zitten (dichterbij de kop, waardoor de onderzijde de inlaatpoort niet (voldoende) vrijgeeft). Jouw cilinder is zuigergestuurd, dus ben je afhankelijk van de juiste zuiger.
De uitlaat heb ik eerlijkheidshalve nog niet naar gekeken. Dan bedoel je de uitlaatpoort denk ik hè?
Nee, zoals fons al aangeeft, demper in OEM uitlaat wil nog wel eens sneller dichtkolen. Weet niet of motor voor de revisie nog een keer gedraaid heeft? Eventueel even bij de aansluiting op de cilinder losmaken en dan kijken of de motor dan wel wil aanslaan of minimaal benzine wil aanzuigen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 09 mei 2021 13:07

Kopje eraf en kijken hoe hoog de zuiger komt, in het odp moeten de spoelpoorten net helemaal open zijn.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 09 mei 2021 22:54

Ik ga er morgen weer verder naar kijken hoor.

Wel nog iets wat me daarnet te binnen schoot. In het originele boekje staat als mengverhouding van de benzine 1:25. Echter lees ik overal 1:50.
Wat is nu wijsheid, zeker bij zo’n oude Tomos A3 uit 1977.

Kan het zijn dat de verhouding te vet/zwaar is en dat ie het daarom niet omhoog zuigt? Ik heb namelijk 1:25 gedaan, zoals in het boekje stond.

Mvg
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2021 00:46

Daar zou hij gewoon om moeten lopen, rook dan uiteraard wel meer als hij het doet.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2021 06:01

Vroeger waren de materialen anders (mindere kwaliteit) en deed men ter compensatie meer olie in de brandstof. De huidige olie en additieven zijn veel beter waardoor er minder van nodig is. Een Spartamet draait zelfs op een 1:100 mix.

De 1:25 mix heeft echter geen invloed op het wel of niet starten van de motor. Wel op het dichtslibben van de uitlaatpoort en -demper. Meer olie is meer koolaanslag. Zelf doe ik tijdens het inrijden van een nieuwe zuiger ook wat meer olie (1:40) bij de brandstof. Rij er verder prima mee.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 10 mei 2021 16:08

De gleuf van de bout van carb zit dichtgekit. Uitlaat eraf.
Trekt nog steeds niet vacuüm. Benzine komt ook niet omhoog en bougie kurkdroog.

Ik ga sowieso opnieuw beginnen met de cilinder aansluiten/erop zetten.

Ik zal ook foto’s toevoegen van het odp en bdp.

Je wordt er zo langzamerhand beetje moedeloos van.
Bij de onderste cilinder zit 1 pakking. Zou twee misschien verstandig zijn? Cilinderkop zit een aluminium (van origine zat daar geen pakking).
Bijlagen
6607E2AD-9B94-4CB6-8B61-8C2D8EFDB33D.jpeg
7269A26A-C4C6-4855-B914-1C24D602F21F.jpeg
F0D98195-87D1-402E-A204-BBB1B73C924A.jpeg
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2021 16:38

Het odp en bdp van de zuiger klopt gewoon, als de nieuwe zuiger even hoog is als de oude dan klopt het gewoon.

Ik had wel de cilinder even gevlakt dmv een vel schuurpapier op iets vlaks te lijmen...kopje uiteraard ook zodat het weer mooi glimmend is waar de koppakking op kan afdichten....zoals het nu eruit ziet heb ik er geen vertrouwen in dat het 100% dicht is ondanks dat je een koppakking gebruikt.

Als je de cilinder eraf hebt, slotspeling van de zuigerveren meten, als dat bv 0,5mm is dan is de cilinder niet al te best...te groot.
Ik zou op 3 plaatsen even meten, als je geen voelmaatjes hebt, een klein breekmesje is 0,4mm dik.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 10 mei 2021 16:49

Het odp en bdp van de zuiger klopt gewoon, als de nieuwe zuiger even hoog is als de oude dan klopt het gewoon.

Ik had wel de cilinder even gevlakt dmv een vel schuurpapier op iets vlaks te lijmen...kopje uiteraard ook zodat het weer mooi glimmend is waar de koppakking op kan afdichten....zoals het nu eruit ziet heb ik er geen vertrouwen in dat het 100% dicht is ondanks dat je een koppakking gebruikt.
Gaan we proberen :)
Fijn schuurpapier denk ik? Speciaal schuurpapier?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2021 16:59

https://www.youtube.com/watch?v=LWdfTtu ... Automotive
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2021 17:09

Ik gebruik vaak eerst korrel 120, daarna 180....een groot vel is 23 x 28cm dan heb je wat ruimte voor de schuurbeweging, cilinder-kop telkens 1/4 slag draaien en vlak houden.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 10 mei 2021 21:55

Bedankt voor jullie berichten. Het schuren zal ik doen, een deze dagen.

Ik heb de slotspeling van de onderste cilinder gemeten;

Gemeten van inlaat naar cilinder kop toe
0,30 mm
0,30 mm
0,40 mm
0,35 mm
0,35 mm


Waar 0,35 staat paste 0,40 mm net aan niet.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2021 23:20

Hij heeft er vroeger nog mee gelopen met een oude zuiger dus verwacht ik dat hij dat ook doet met een nieuwe zuiger.
Cilinder ziet er kurkdroog uit op de foto, cilinder en zuiger smeer je in met olie voordat je het zaakje monteert...misschien is het niet te zien op de foto.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 11 mei 2021 08:53

Ik ga sowieso het schuren proberen.
Zijn de cijfers dusdanig dat je eigenlijk wel al een nieuwe cilinder aanraden? Of is dat de volgende optie na het schuren?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 11 mei 2021 13:13

Met een slotspeling van 0,4mm moet hij gewoon lopen, zuiger heeft ook nog eens 2 zuigerveren.

Kop en cilinder vlakken is maar 15 minuten werk, er hoeft bijna niets af als het maar mooi egaal blank is.

Cilinderwand en zuiger en piston pen in oliën met het monteren.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 17 mei 2021 15:49

Het is inmiddels opgeschuurd. Beter kreeg ik het niet.
Nu weer in elkaar zetten. Mocht het nog niet werken dan misschien vloeibare pakking gebruiken?
En als dat niet werkt een nieuwe cilinder?

Mvg
Bijlagen
CA44B081-5089-40CF-97B6-BDE44B17509C.jpeg
7A143154-0F83-4FBD-81E4-9D37C2FA7D25.jpeg
A4777D00-4B7C-4B52-8A9F-43C72903B39B.jpeg
0390AF7D-38BC-4104-9079-0690D52CD347.jpeg
C201C4E9-3282-4CA2-BC96-2A1F31F629E6.jpeg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2021 16:32

Ik vraag mij af(wederom het hele verhaal teruggelezen) of je nu de middencarter ook hebt gesplitst of niet. Mocht dit wel zo zijn en je hebt een nieuwe pakking daartussen gemonteerd, heb je het verbindingsbrugje tussen de boven en onderkant pas weggesneden na montage?. Zo nee dan kan het daar nog lekken. Ik kan het op je foto niet goed zien of er een zit en zo ja of deze goed tussen de helften zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 17 mei 2021 17:13

Ik vraag mij af(wederom het hele verhaal teruggelezen) of je nu de middencarter ook hebt gesplitst of niet. Mocht dit wel zo zijn en je hebt een nieuwe pakking daartussen gemonteerd, heb je het verbindingsbrugje tussen de boven en onderkant pas weggesneden na montage?. Zo nee dan kan het daar nog lekken. Ik kan het op je foto niet goed zien of er een zit en zo ja of deze goed tussen de helften zit.
Ik heb het midden carter inderdaad ook gesplitst en daarbij de pakking vervangen. Weggesneden na montage inderdaad.

Jullie horen wanneer alles weer in elkaar zit :)
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
162 berichten
  • Pagina 5 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • …
  • 9
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.