• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Silver Bullet

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
82 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
tomosbroeser
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer tomosbroeser
Website

Berichtdoor tomosbroeser » 26 jun 2005 17:24

ik kijk er naar uit.

succes
Tomos te koop

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 26 jun 2005 23:15

toch nog weer even een terugvalletje, ik heb straks gereden, en mijn eerste 1,5 km erop gezet ( Heb de teller teruggerdaaid naar 00000 ), en wat blijkt, zelfs met een snelle 50 alu. cilinder, 14/12 carb, en semi-originele uitlaat gaat het pokkeding gewoon niet harder dan 35.

Wel heb ik expres een vrij groot achtertandwiel gehouden, omdat ik hem eerst motorisch wil afwerken voordat ik hem met de tandwielverhouding sneller maak, maar eigenlijk had ik toch verwacht dat hij zo'n 50 zou gaan halen. Echter bij de 35 begint hij te 4 takten, dus demper eruitgeschroefd, geen meetbaar resultaat, ik denk dat ik de carb nog even open moet maken, en er toch maar eerst een flink ruimere sproeier indraai.( zit nu 53 in.), dan zit ik te twijfelen of ik niet zo'n getunde zuiger erinzet, met die opengeslepen inlaatpoorten.
mocht dit ook niet werken, dan laat ik de kop ook afdraaien, zodat ik een grotere compressie krijg.

dus af is hij de komende week nog niet, dat zal nog wel effe langer duren.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

Tetsuo
Tomosforummer

Berichtdoor Tetsuo » 26 jun 2005 23:41

toch nog weer even een terugvalletje, ik heb straks gereden, en mijn eerste 1,5 km erop gezet ( Heb de teller teruggerdaaid naar 00000 ), en wat blijkt, zelfs met een snelle 50 alu. cilinder, 14/12 carb, en semi-originele uitlaat gaat het pokkeding gewoon niet harder dan 35.

Wel heb ik expres een vrij groot achtertandwiel gehouden, omdat ik hem eerst motorisch wil afwerken voordat ik hem met de tandwielverhouding sneller maak, maar eigenlijk had ik toch verwacht dat hij zo'n 50 zou gaan halen. Echter bij de 35 begint hij te 4 takten, dus demper eruitgeschroefd, geen meetbaar resultaat, ik denk dat ik de carb nog even open moet maken, en er toch maar eerst een flink ruimere sproeier indraai.( zit nu 53 in.), dan zit ik te twijfelen of ik niet zo'n getunde zuiger erinzet, met die opengeslepen inlaatpoorten.
mocht dit ook niet werken, dan laat ik de kop ook afdraaien, zodat ik een grotere compressie krijg.

dus af is hij de komende week nog niet, dat zal nog wel effe langer duren.

groeten Marcel
als dat ook niet werkt moet je je Squish goed zetten is goed zetten.. krijg je meestal ook nog wat kmp bij... k zal effe een how to neer planten..

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 27 jun 2005 00:23

dat van die squishhoogte had ik al gezegd, ik zei dat ik mijn kop wou laten afdraaien.
Maar die how-to daarover wil ik wel lezen, ik weet wel DAT ik hem kan laten afdraaien, maar hoever weet ik niet, wat de minimale maat is die ik mag overhouden bedoel ik dan.

het kan wel kloppen dat ik niet genoeg compressie heb, omdat ik er een standaard a5 kop op heb zitten, en een vrij dikke koppakking, dus daar is ook al wel wat mee te winnen, al is het maar 1,5mm als ik zo'n alu koppakking monteer.
Misschien wil hij dan ook al wel wat harder vooruit.

Vooralsnog denk ik dat het aan de brandstoftoevoer ligt ( Of in elk geval het gebrek daaraan ), ik ben een paar jaar lang monteur van tuimbouwmachines geweest, zoals kettingzagen en bosmaaiers enzo, en het geluid wat mijn brom gaf, was bijna identiek aan een membraancarburateur, die tever geknepen staat, dus te weinig brandstof afgeeft. Daarom ga ik beginnen met een paar maten grotere sproeier, dit zou in elk geval resultaat moeten geven.

Heeft er iemand wel een idee, welke maat ik ongeveer zou moeten nemen ???, ik weet dat dit hier niet echt op zijn plaats is, maar om hierover nou een heel nieuw topic te starten in sleutelproblemen, vond ik ook weer zoiets.

groeten Marcel

Tetsuo
Tomosforummer

Berichtdoor Tetsuo » 27 jun 2005 08:11

dat van die squishhoogte had ik al gezegd, ik zei dat ik mijn kop wou laten afdraaien.
Maar die how-to daarover wil ik wel lezen, ik weet wel DAT ik hem kan laten afdraaien, maar hoever weet ik niet, wat de minimale maat is die ik mag overhouden bedoel ik dan.

het kan wel kloppen dat ik niet genoeg compressie heb, omdat ik er een standaard a5 kop op heb zitten, en een vrij dikke koppakking, dus daar is ook al wel wat mee te winnen, al is het maar 1,5mm als ik zo'n alu koppakking monteer.
Misschien wil hij dan ook al wel wat harder vooruit.

Vooralsnog denk ik dat het aan de brandstoftoevoer ligt ( Of in elk geval het gebrek daaraan ), ik ben een paar jaar lang monteur van tuimbouwmachines geweest, zoals kettingzagen en bosmaaiers enzo, en het geluid wat mijn brom gaf, was bijna identiek aan een membraancarburateur, die tever geknepen staat, dus te weinig brandstof afgeeft. Daarom ga ik beginnen met een paar maten grotere sproeier, dit zou in elk geval resultaat moeten geven.

Heeft er iemand wel een idee, welke maat ik ongeveer zou moeten nemen ???, ik weet dat dit hier niet echt op zijn plaats is, maar om hierover nou een heel nieuw topic te starten in sleutelproblemen, vond ik ook weer zoiets.

groeten Marcel
welke maat heb je ??

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 27 jun 2005 11:35

kijk even welke kleur je bougie is.

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 27 jun 2005 12:37

ja poekelen dat weten we ook wel.

Maar marcel, trekt je tomos erg hard.
Want tandwielen scheelt echt veel.
Maar zoon zuiger met 2 gaten is zeker een aanrader
Afbeelding

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 27 jun 2005 19:55

@ tetsuo, als je het over de squishhoogte hebt, dat weet ik nog niet, als je het over de sproeier hebt, dat is 53, ( Staat ergens terug ook al vermeld trouwens.)

@ Jool, dat ga ik ook zeker doen, ik heb nu al van meerdere mensen gehoord dat dit een wereld van verschil is, zo'n uitgefreesde zuiger.
over die tandwielen, hij trekt inderdaad wel de keien uit de grond, maar het probleem is dat ik verwacht had dat hij bij gebrek aan weerstand, door dat hele grote achtertandwiel, echt een hoop toeren zou gaan maken, maar dat doet hij niet, opzeker moment gaat hij 4-takten, en naar mijn idee is dit bij lange na het maximaal toerental niet. Dit moet eerst hoger voordat ik met de tandwielverhoudingen ga stoeien.

over die sproeier, ik zit zelf te denken aan een 57/58 of iets dergelijks, zou dit gezien mijn tuningsplannen een reëele maat zijn ??

ik hoop van jullie te horen.
Groeten Marcel

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 27 jun 2005 22:38

ja 60 kan dan ook nog.
Maar dat moet je dan zien als de tuningsplannen klaar zijn hoe ie rijdt.
Afbeelding

NikeyTomos
Tomosforummer

Berichtdoor NikeyTomos » 28 jun 2005 08:38

maar marcel: bij een snelle 50cc alu cil zit toch al een zuiger met extra poort? Dit hoort namelijk wel. Als dit er niet in zit dan is dit niet de originele zuiger.

Wat is nu de tandwielverhouding? 26-33? als dit zo is dan moet je dit gelijk maar veranderen! 26-22 of 26-24 rijdt dan veel beter. Ben je gelijk ook van je overtoeren af.
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 28 jun 2005 18:17

nee, die zuiger zat er niet bij, was een set van DMP of zoiets, en zat een gewone, dichte zuiger bij. Kan ook haast niet anders, want die set kostte maar 51 euri.

enne, lezen is niet jouw favoriete hobby he, ik heb nu inderdaad een verhouding 26-33, MAAR HIJ MAAKT HELEMAAL GEEN OVERTOEREN, hij blijft halverwege het toerenbereik ergens steken, dus ik WIL eerst toeren, VOORDAT ik die tandwielverhouding kleiner zet.

Maar ik heb nu die andere zuiger/ dunnere koppakking en een set grotere sproeiers gehaald, en daar ga ik vanavond es effe mee experimenteren.

Groeten en tot LATERZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 29 jun 2005 23:27

ik krijg er zowat iets van, weer 50 euri aan broem gespendeert, en nog wil hij geen toeren maken.

sleuvenzuiger ingezet, geen resultaat, dunnere koppakking, geen resultaat, 60 sproeier erin, geen resultaat, 64 sproeier erin, geen resultaat, demper eruit, geen resultaat, begin nu echt te geloven dat er iets met die electronische ontsteking aan de hand is, deze staat op ( bijna) maximaal, en toch verrekt hij het.

morgen maar weer effe klussen, bliksemt hier als de hel nu dus maar weer bedje slapen dalijk.
Morgen weer vroeg op. Trailertjes maken, daar zitten tenminste geen carburateurs op, daar heb ik effe genoeg van.

groeten Marcel

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 30 jun 2005 00:10

je kan wel de hele tijd je sproeier gaan vergroten. maar kijk eens naar de kleur van je bougie. en ja die is heel belangrijk bij het afstellen van een 2 tac brommer.
ik zelf heb bijna het zelfde setup als jouw. een brom cillinder 14/12 carb. orginele uitlaat zonder s bocht. brommer kop. enzo
alleen een andere vertanding 26/28 waarmee ik de 40 mee haal.

ik weet niet wat je onder 4taccen verstaat? dat hij dan terug valt ofzo? of blijft steken op de top?
owja als je bang bent voor een lekke paking of iets dergelijke,
start de brommer
spuit met een deoderant fles rond de pakingen en als hij dan klimt in toeren dan is de paking lek....

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 30 jun 2005 00:41

onder viertakten versta ik, dat een tweetakt gaat klinken als een viertakt, dat wil zeggen dat hij elke paar slagen, weer een paar slagen overslaat, dit afwissellende geluid van wel niet ontsteken noemen ze viertakten, en is een direct gevolg van brandstoftekort.

lekkage van de pakkingen geloof ik niet in, elke pakking en keerring is vernieuwd, en zitten allemaal keurig netjes op hun plek. In lage toeren loopt hij als een trein, en trekt de keien uit de grond, maar als hij halverwege zijn toerengebied zit, dan is het ineens over, net of hij dan ineens geknepen wordt.

dan klinkt hij niet lekker meer, en begint te pruttelen en te stotteren, dus dat wil ik er eerst uit hebben voordat die tandwielverhouding naar beneden gaat, ik wil namelijk dat hij straks rond de 55 gaat lopen, en dat ik toch een ruime trekkracht heb. Dat bereik ik alleen als ik hem nu voldoende in toeren kan laten oplopen.

ik zit er nu aan te denken om die 14/12 op te boren naar 14, en ook mijn spruitstuk, en dan een andere luchtfilter te monteren. misschien dat hij dan wat wil.

anders ga ik met de hele handel wel effe langs jool, misschien dat die hem een beetje kan kietelen.

Was alles maar zo simpel en doeltreffend als een 12 liter 6 cilinder diesel, dan wist ik er wel raad mee.

hopelijk weet ik morgen, meer, dan weer een update.

groeten Marcel

skoeddies
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor skoeddies » 30 jun 2005 13:55

je bent er maar druk mee...
en zo'n grote motor simpel??

NikeyTomos
Tomosforummer

Berichtdoor NikeyTomos » 30 jun 2005 16:51

zitten er ook twee sleuven in die alu kit van jou dan? Ik ken ze alleen met één grote inlaatpoort met een klein poortje daarboven. Hier heeft een sleuvenzuiger dus minder zin. Je moet denk is zonder luchtfilter gaan rijden. Heel even maar om te kijken of dit effect heeft. stotteren/4takten is vaak teveel benzine. Door je luchtfilter eraf te halen kun je kijken wat ie doet.

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 01 jul 2005 22:50

Ik heb dus nog een paar dingen nagetrokken, en ben erachter een soortement van originele cilinder te hebben, wel van aluminium, en hij zal misschien ook wel wat sneller zijn, maar hij is niet getuned.

DIT GA IK VERHELPEN, ik heb dus wat berekeningen gedaan, en voor een blowdown van 25, moet mijn uitlaatpoort 1,8 mm omhoog.
Verder heb ik de squishhoogte van 1,35 naar 0,65 teruggebracht, dankzij een glasplaat, een vel 600 schuurpapier en wat engelengeduld.

Vantevoren heb ik nog op het ding gereden, en er bij wijze van proef de luchtfilter afgetrokken, en wat blijkt, hij kreeg dus te weinig lucht.
Starten, gasgeven en goed vasthouden, want hij was bijna eerder de straat uit dan ik, ook kwam hij zowat met zijn voorwiel van de grond, en dat zonder overdreven gek te doen. Top was toen, dus met het grote tandwiel 45 km/u.

Voor de oplossing van het ademhalingsprobleem, zie TUNING, hopelijk kan iemand mij antwoord geven. Als dit is opgelost kan ik dus mijn tandwielverhouding gaan terugzetten, en het maximum aan trekkracht gaan benutten, bij een snelheid van 60km/u.

tot de volgende update.

Marcel

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 03 jul 2005 09:35

HEEE, ikke ben BIJNA tevreden, ik heb nu een SHA 15/15 carb gemonteerd, die na enige aanpassingen mooi paste onder het frame, ook past hier een malossi powerfilter op.

de cilinder is enigsins getuned, en het kreng loopt met een semi-originele uitlaat en een 33 achtertandwiel nu 45.

Berekening, als ik nu een 24 tandwiel achter zet, dan zou hij theoretisch een top van 60 moeten hebben, en dat vind ik hard zat, eventueel zou ik deze zelfs nog opvoeren naar 22, en dan zou hij bijna de 65 halen.

Ook zou ik nog kunnen overwegen om een snelle uitlaat te monteren, dit doe ik echter niet, omdat ik mijn brom uiterlijk zoveel mogelijk origineel wil laten lijken. Dat was voor mij het uitgangspunt. Wel ga ik kijken dat ik de binnendemper nog aan kan passen, omdat ik nu een hoggtoerige cilinder heb, en die uitlaat dat net niet helemaal aankan. Voordeel, als ik de demper terugschroef, zie je niet dat er aan geslepen is.

Vanmiddag ga ik de bekabeling en de verlichting verder aansluiten, en de nodige kapjes en steuntjes monteren.

Ook ga ik verder met het voorspatbord, en hopelijk is hij volgende week helemaal klaar.
Dan de laatste foto's en hopelijk einde project.

Groeten Marcel

NikeyTomos
Tomosforummer

Berichtdoor NikeyTomos » 03 jul 2005 15:41

Onzin marcel! Theoretische snelheden! Als je een kleiner achtertandwiel erop bouwt dan zal je brommer minder toeren gaan maken. je kunt dus niet je toeren hetzelfde houden en dan met andere vertanding je snelheid gaan berekenen!
En als je harder rijdt neemt je luchtweerstand kwadratisch toe! dus je zult meer vermogen nodig hebben om een grotere snelheid te verkrijgen (niet verkeerd begrijpen graag :D ) Hiermee wil ik dus aangeven dat het onzin is om je snelheid te gaan voorspellen.

Ik ben trouwens wel blij dat je je luchtfilter eraf hebt getrokken zoals ik gezegd had omdat we nu eindelijk verder kunnen gaan met je volgende problemen! haha :D

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 03 jul 2005 16:31

daarom zij ik ook THEORETISCH, enne, dat van die luchtfilter, dat was ook mijn eigen idee hoor, dat stond verder bovenaan ook al.

Wel in iets andere bewoordingen, want ik wou eerst een powerfilter gaan monteren.

groeten Marcel.

Gesloten
  • Afdrukweergave
82 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende