Berichtdoor hellbat » 03 sep 2005 00:53
OLIE ERAF LATEN LOPEN, EN VLUG.
In standaard motor of versnellingsbakolie zitten anti-slijtage dopes, deze geven een afzetting op onderdelen, die de slijtage verminderd, een goed voorbeeld hiervan is een olie met teflon-dope.
Er is EEN onderdeel, in het hele tomos blokkie, dat niet van die dopes houdt, en dat is je koppeling( Oftewel Frictie, of belgisch Embrajage), deze leeft op wrijving, en kan zonder wrijving zijn werk niet doen.
Daarvoor is men ooit op het heldere idee gekomen om een smeervloeistof te maken, die geschikt is voor automatische koppelingen, de zogenaamde ATF-olie ( Automatic-Transmission-Fluid ), dit vonden zowel Dhr. Tomos als Dhr. Puch zo'n goede olie, dat ze die voorschreven om in de door hun ontwikkelde blokjes te doen, en waarempel, dat werkte nog ook.
Nu zitten er hier HELE VOLKSSTAMMEN op dit forum, die de onderzoeken van Dhr. Shell, Dhr.Esso en Dhr. Texaco niet zo belangrijk vinden, en zeker de meningen van de bouwers van hun eigen bromfietsen, en er toch zomaar een andere olie ingooien. Waarom duur doen als het ook goedkoop kan. Niet ???? Nou mensen, Daar kom je nog wel achter als je de koppeling moet gaan vervangen, omdat de kurk vol met die dopes zit.
In jullie geval zou ik ook niet naar mij luisteren, zeker niet omdat ik ook door schade en schande wijs ben geworden. Ik heb ooit GEWONE MOTOROLIE in mijn Honda Shadow VT750 Australische Import gedonderd. Mijn redeniring was "Dat is toch ook een GEWONE 4-takt motor, met kleppen, en onsteking???".
Dat klopt, maar bij een motorfiets heb je ook sprake van een NATTE koppeling, en een NATTE dynamo, die dus ooki in diezelfde olie lopen, en laat net die twee onderdelen daar niet tegen kunnen. RESULTAAT VT750 EURO aan onderdelen naar de maan.
Dus, neem van mij aan, dat er in een brommerblokje BROMFIETSOLIE moet ( Verwar dit echter niet met 2-takt Mengolie, die je bij de benzine doet) anders gaat het alsnog fout.
Groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.