• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos loopt raar na cilinder vervangen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 23 mar 2013 15:59

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? geen idee
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds de cilinder is vervangen,imitatie cilinder aluminium
Wat is het probleem? tomos loopt raar na cilinder vervangen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? cilinder set met zuiger en zuigerveren van dmp dacht ik imitatie,
en volgens mij is het aluminium,bougie vervangen en bougiedop

hallo iedereen,
ik heb bij me snor tomos de cilinder vervangen,

sinds hij vervangen is,
loopt hij statonair alleen viel uit als je gas geeft,

wij dachten de bougie of de bougie dop,die vervangen,
maar helaas het probleem doet zich nog steeds voor,

als je de achterkant optilt gaat hij wel maar soms valt hij dan ook weer uit,
heel apart snap niet wat er mis is,michien dat jullie het weten,

alle pakingen van de cilinder is vervangen,
maar moet zeggen dat de uitlaat ook niet lekker onder deze cilinder past,

2 pakingen en hij blijft nog wat lekken,
wat dat betreft ben ik niet helemaal te vrede over deze cilinder,
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 23 mar 2013 16:27

heb je de deo test al gedaan want dit lijkt me een gevalletje van valse lucht

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
ghosttick
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:37
Locatie: almere
  • Citeer

Berichtdoor ghosttick » 23 mar 2013 16:31

Lijkt me raar als je hem kantelt, kijk anders in het vlitter bakje of de naald die open en dicht wipt niet los zit, is een fenomeen die zelden voor komt maar wel gebeurt, is gewoon een los pinnetje die je heel makkelijk los kan schuiven

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 23 mar 2013 17:36

heb je de deo test al gedaan want dit lijkt me een gevalletje van valse lucht

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
dat nog niet gedaan,gewoon deo spuiten waar de pakingen zit,
wat doet hij dat als je dat doet?
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 23 mar 2013 17:38

Lijkt me raar als je hem kantelt, kijk anders in het vlitter bakje of de naald die open en dicht wipt niet los zit, is een fenomeen die zelden voor komt maar wel gebeurt, is gewoon een los pinnetje die je heel makkelijk los kan schuiven

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
dat vindt ik dus ook,je bedoeld dat witte ding in de cabrateur,
die in het vloterbakje hangt als het bakje er weer op zit,

dat had ik dus ook even naar gekeken maar alles zat nog perfect,
is zo raar hij komt niet op toeren,vindt het maar apart,,,
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 23 mar 2013 17:38

Lijkt me raar als je hem kantelt, kijk anders in het vlitter bakje of de naald die open en dicht wipt niet los zit, is een fenomeen die zelden voor komt maar wel gebeurt, is gewoon een los pinnetje die je heel makkelijk los kan schuiven

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
dat vindt ik dus ook,je bedoeld dat witte ding in de cabrateur,
die in het vloterbakje hangt als het bakje er weer op zit,

dat had ik dus ook even naar gekeken maar alles zat nog perfect,
vindt het maar apart,,,
Omhoog

Gebruikersavatar
ghosttick
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:37
Locatie: almere
  • Citeer

Berichtdoor ghosttick » 23 mar 2013 17:58

Kantelen lijkt me heel raar maar zit me net te bedenken dat het kan dat er in je carter soms iets niet goed kan zitten en doordat je hem kantelt je koppeling of iets dergelijks op zijn plek valt, ik had het een keertje dat ik een opvulring was vergeten en dat loopt hij niet lekker in de vertanding van je versnelling , als je daar niks aan gedaan hebt hoef je daar ook niet te kijken, je kan wel controleren of je olie pijl hoog genoeg is, want dat kan ook op het juiste niveue komen te zitten als je kantelt en dat verklaart ook de situatie

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 23 mar 2013 18:01

heb je de deo test al gedaan want dit lijkt me een gevalletje van valse lucht

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
dat nog niet gedaan,gewoon deo spuiten waar de pakingen zit,
wat doet hij dat als je dat doet?
ja en waar je carb op het spruitstuk zit en membraan en dan kop en voet pakking. hij gaat dan hoger in de toeren

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 mar 2013 18:08

Toevallig gekeken of de zuiger voorzien is van een gat? Dat gat moet voor de inlaat zitten. Als de zuiger verkeerdom zit heb je ook genoemde klachten. Meestal worden bij imitatie aluminiumcilinders zo'n inlaatzuiger (model brom) geleverd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 24 mar 2013 10:27

Vergeet niet dat de cilinder nog moet inlopen...vooral die DMP cilinders...

In het begin lopen ze voor geen meter en is de compressie lager als normaal.

Mijn 50cc gietijzer wou in het begin ook totaal niet.Na wat warm pruttelen en wat heen en weer tuffen werd het geleidelijk aan beter 250km later reed ik op volle toeren en liep ie prima.
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 24 mar 2013 15:04

Kantelen lijkt me heel raar maar zit me net te bedenken dat het kan dat er in je carter soms iets niet goed kan zitten en doordat je hem kantelt je koppeling of iets dergelijks op zijn plek valt, ik had het een keertje dat ik een opvulring was vergeten en dat loopt hij niet lekker in de vertanding van je versnelling , als je daar niks aan gedaan hebt hoef je daar ook niet te kijken, je kan wel controleren of je olie pijl hoog genoeg is, want dat kan ook op het juiste niveue komen te zitten als je kantelt en dat verklaart ook de situatie

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
okej dat is een goeie tip dankje wel voor de info,
dat was juist probleem 1 de zuiger zat verkeerd om,

dat verklaart ook een hoop,
dankje voor de uitleg nog echt super :)
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 24 mar 2013 15:05

heb je de deo test al gedaan want dit lijkt me een gevalletje van valse lucht

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
dat nog niet gedaan,gewoon deo spuiten waar de pakingen zit,
wat doet hij dat als je dat doet?
ja en waar je carb op het spruitstuk zit en membraan en dan kop en voet pakking. hij gaat dan hoger in de toeren

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

ooh zo dat is wel een hele goeie tip die hou ik zeker in me hoofd dankje wel :wink:
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 24 mar 2013 15:07

Toevallig gekeken of de zuiger voorzien is van een gat? Dat gat moet voor de inlaat zitten. Als de zuiger verkeerdom zit heb je ook genoemde klachten. Meestal worden bij imitatie aluminiumcilinders zo'n inlaatzuiger (model brom) geleverd.
ja klopt zat ook geen pijl op dat is ook het stome er van,
alleen een 2de fout eerst fout zuiger zat verkeerd om 2de fout

was met me stomme hoofd de membraam vergeten,
echt schaam me diep :roll: dankje nog :wink:
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 24 mar 2013 15:11

Vergeet niet dat de cilinder nog moet inlopen...vooral die DMP cilinders...

In het begin lopen ze voor geen meter en is de compressie lager als normaal.

Mijn 50cc gietijzer wou in het begin ook totaal niet.Na wat warm pruttelen en wat heen en weer tuffen werd het geleidelijk aan beter 250km later reed ik op volle toeren en liep ie prima.

klopt daar ben ik ook al achter,
precies gewoon rustig laten in werken allemaal,

en niet te gekke dingen mee doen,dankje wel voor de info er over,
had eerst twijfels over deze cilinder ik dacht aluminium,

maar heb een stukje er mee gereden ben er zeer tevrede er over,

maar heb nog een klein vraagje ik heb me standaard snelle uitlaat er op,
die ik toen ooit nieuw had gekocht omdat de oude zo veroest was,

alleen hij sluit achter die stukje die tegen de blok aan zit niet lekker aan,
zit al goeie paking en een geknipte paking op maar lekt nog wat,

ligt dat nou aan de cilinder of aan de uitlaat? de bouten ziten er goed vast onder



Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
ghosttick
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:37
Locatie: almere
  • Citeer

Berichtdoor ghosttick » 24 mar 2013 16:25

Dat ligt eraan of je een 35 of 55 cillinder hebt, deb55 staat onder een andere hoek namelijk waardoor je uitlaat poort niet goed aansluit staat op je cillinder voet aan de rechterkant van je blok

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 24 mar 2013 16:56

Dat ligt eraan of je een 35 of 55 cillinder hebt, deb55 staat onder een andere hoek namelijk waardoor je uitlaat poort niet goed aansluit staat op je cillinder voet aan de rechterkant van je blok

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
hoe ken ik dat zien welke type ik heb?
op het doosje staat dat het toch,

wat kan ik daar tegen doen?

bedankt nog voor de reactie :)
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 24 mar 2013 17:26

Dat ligt eraan of je een 35 of 55 cillinder hebt, deb55 staat onder een andere hoek namelijk waardoor je uitlaat poort niet goed aansluit staat op je cillinder voet aan de rechterkant van je blok

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Een A35 heeft geen A55 blok... , standaard tenminste niet.

Eerst de uitlaat vastzetten aan de cilinder en daarna aan de ophanging, dan lekt hij niet meer als de pakking goed zit en de uitlaat niet lek is.
Vergeet niet dat de cilinder nog moet inlopen...vooral die DMP cilinders...

In het begin lopen ze voor geen meter en is de compressie lager als normaal.

Mijn 50cc gietijzer wou in het begin ook totaal niet.Na wat warm pruttelen en wat heen en weer tuffen werd het geleidelijk aan beter 250km later reed ik op volle toeren en liep ie prima.
Flink overdreven dit. Ten eerste heb je op het begin meer compressie omdat de zuigerveren dan nog niet ingesleten zijn. Ten tweede duurt het geen 250KM voordat een cilinder optimaal presteert, stel hem goed af en dan kan je voorzichtig en geleidelijk aan ook wel al richting volle toeren gaan, alleen niet te lang op blijven rijden. Als je volgens de handleiding van scootparts gaat inrijden mag je de eerste 10KM niet harder gaan dan 30, krijg je een lekkere stootrand van. Natuurlijk is het beter als je hem een beetje in rijdt, maar dat betekend niet dat je 250KM moet rijden voordat je een keer volle toeren mag gaan jenken.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

thekillerbee
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:18
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 24 mar 2013 18:18

Dat ligt eraan of je een 35 of 55 cillinder hebt, deb55 staat onder een andere hoek namelijk waardoor je uitlaat poort niet goed aansluit staat op je cillinder voet aan de rechterkant van je blok

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Een A35 heeft geen A55 blok... , standaard tenminste niet.

Eerst de uitlaat vastzetten aan de cilinder en daarna aan de ophanging, dan lekt hij niet meer als de pakking goed zit en de uitlaat niet lek is.
Vergeet niet dat de cilinder nog moet inlopen...vooral die DMP cilinders...

In het begin lopen ze voor geen meter en is de compressie lager als normaal.

Mijn 50cc gietijzer wou in het begin ook totaal niet.Na wat warm pruttelen en wat heen en weer tuffen werd het geleidelijk aan beter 250km later reed ik op volle toeren en liep ie prima.
Flink overdreven dit. Ten eerste heb je op het begin meer compressie omdat de zuigerveren dan nog niet ingesleten zijn. Ten tweede duurt het geen 250KM voordat een cilinder optimaal presteert, stel hem goed af en dan kan je voorzichtig en geleidelijk aan ook wel al richting volle toeren gaan, alleen niet te lang op blijven rijden. Als je volgens de handleiding van scootparts gaat inrijden mag je de eerste 10KM niet harder gaan dan 30, krijg je een lekkere stootrand van. Natuurlijk is het beter als je hem een beetje in rijdt, maar dat betekend niet dat je 250KM moet rijden voordat je een keer volle toeren mag gaan jenken.


dankje wel homoetje voor de uitleg,
zo had ik het dus ook gedaan maar zonder resultaat,

wat zal ik er nog meer aan kunnen doen?

dat over het in rijden ken je het beste een beetje spelen met de gas toch?
teminste wat jij een beetje bedoeld dan,kwa uitleg de de eerste 10 km niet harder dan 30?

voor iedereen die het wil weten wat voor cilinder ik heb:
http://www.euroscooters.nl/dmp-cilinder ... -2541.html

kwam er achter had gevraagd bij de winkel van een cilinder met eventueel een brommzuiger,
ik drukte het type nummer in wat denk je wat heb ik inplaats van een 50 cc meer cc

ik schrok er wel even van,
Omhoog

Gebruikersavatar
ghosttick
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:37
Locatie: almere
  • Citeer

Berichtdoor ghosttick » 24 mar 2013 18:24

Hierover zijn idd vele discussies wat het beste is en uit eigen ervaring is idd ongeveer 10 km a 15 km een goeie schatting en wat ook een hele goeie was als je zelf mengsmering maakt dat je een extra beetje olie erin gooit( heeel klein beetje maar) dit voor een extra smering, het gaat mischien een beetje roken maar zo voorkom je dat als je wel in hogere toeren eens een stukje rijdt dat je dan teveel slijtage maakt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 24 mar 2013 18:39

Ja het is gewoon 10 a 15 Km zo als hier boven is aangegeven rustig rijden en niet steeds aan het gas hangen, na die 10KM kan je echt wel geleidelijk aan naar de top toe, als je er maar niet te lang op blijft rijden.

Wat ik zij van 10KM niet harder dan 30, dat moet je niet doen, dat probeerde ik over te dragen maar dat lukte blijkbaar niet helemaal. Volgens scootparts, als je aan hun vraagt hoe je moet inrijden dan zeggen ze dat je eerste 10 KM niet harder mag dan 30. Snap echt niet waarom ze dat aanraden want zoiets veroorzaakt stootranden.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.