• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rookt uit de cilinder

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Gerwimbrommerboer
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2024 13:55
  • Citeer

Berichtdoor Gerwimbrommerboer » 17 aug 2024 20:58

Hallo Tomos fanaten.

Ik ben nieuw op dit forum en wil me hierom even voorstellen.
Ik ben Gerwim, 22 jaar en heb mezelf financieel gezien om zeep geholpen door de verkeerde Tomos te kopen onder het motto; goedkoop is duur koop :x . Ik heb een Tomos S25 uit het jaar 1991 gekocht omdat hij heel goedkoop was. Er waren echter nog wel wat probleempjes mee. (Roest in tank, motor start niet, roest, spuuglelijk overgespoten, etc etc)

Nu hadden mijn vrienden en ik het geniale top idee om met een scooter rally mee te gaan doen in de Ardennen! (opzich een heel leuk plan) alleen was ik even vergeten dat ik 110KG weeg en 1,95 lang ben.. daarom kwam ik tot de beslissing om een ander blok onder mijn tomos te zetten, hiermee heb ik mijn oude ei-cillinder (1 speed blok) verwisseld door een E-start blokje die te koop stond op marktplaats (miskoop nummertje 2). Nadat ik het nieuwe blok op mijn tomos had gezet en de draden had uitgevogeld kwam ik er al snel achter dat dit blok niet goed liep. Hij rookte tussen de cilinder door (ten hoogte van de voetpakking en uit de uitlaatpakking) Om dit te verhelpen heb ik een andere voetpakking en uitlaatpakking aangebracht, de oude pakking zag er helemaal niet slecht uit en ging er makkelijk vanaf. Echter heeft het vervangen alleen voor de uitlaat pakking geholpen.

Voor het vervangen van de voetpakking en uitlaat pakking liep de Tomos stationair en ging hij aan binnen twee keer kicken. Wanneer je gas gaf smoorde hij eerst voordat hij op toeren kwam wanneer je met het gas ging spelen dreigde hij uit te vallen of viel hij ook daadwerkelijk uit.

Na het vervangen van de voetpakking en uitlaat pakking loopt de Tomos zo goed als niet meer, je krijgt hem lastig aan en hij blijft niet stationair lopen. Ook komt er veel witte rook tussen de cilinder vandaan ten hoogte van het carter. Is het slim dat ik een dikkere voetpakking koop?

voor de rest was de zuiger nog wel redelijk alleen zwarte aanslag op de bovenkant van de zuiger en veel kleine krasjes in de cilinderwand maar niet genoeg om het te kunnen voelen. Voor de rest heb ik niks aan het blok gedaan alleen de cilinder verwijderd, roest uit de tank gehaald, carb schoongemaakt, filterjes vervangen in benzinekraan en een andere uitlaat eronder gezet (bullit).

Wie o wie kan mij verder op weg helpen? wat moet ik proberen?
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 aug 2024 19:00

Witte rook duidt in 99% van de gevallen op een lekke krukas keerring achter de koppeling. Ik vraag me echter af hoe er witte rook bij je voetpakking weg kan komen, omdat ATF eerst verbrand moet worden om wit te roken en via de uitlaatpoort verdwijnt uit je cilinder (of bij de koppakking, als die er al zit).

Dat verklaart mogelijk ook de zwarte aanslag. Vwb de krassen in je cilinder, zolang ze niet teveel parallel lopen aan de zuigerbeweging zijn dit hoonsporen en is normaal. Ik zou eventueel wel kijken of de zuigerveren niet te ver versleten of gebroken zijn, of zowiezo vervangen (met eventueel een nieuwe zuiger. Laat anders ook de cilinderdiameter opmeten bij een goede brommerspecialist zodat je weet welke diameter erin moet (standaard 38 mm of overmaat).

Het slecht/ niet stationair lopen kan dus veroorzaakt worden door compressieverlies via de krukaskeerringen (advies is beide zijden te vervangen), al dan niet icm versleten zuigerveren. Maar als je de carburateur van het spruitstuk heb gehaald en niet meer goed monteert trekt deze valse lucht bij de spleet waar je heb vastschroeft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3860
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 aug 2024 19:59

Heeft je blokje kleine of grote spoelers?
Omhoog

Gerwimbrommerboer
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2024 13:55
  • Citeer

Berichtdoor Gerwimbrommerboer » 20 aug 2024 10:58

Witte rook duidt in 99% van de gevallen op een lekke krukas keerring achter de koppeling. Ik vraag me echter af hoe er witte rook bij je voetpakking weg kan komen, omdat ATF eerst verbrand moet worden om wit te roken en via de uitlaatpoort verdwijnt uit je cilinder (of bij de koppakking, als die er al zit).

Dat verklaart mogelijk ook de zwarte aanslag. Vwb de krassen in je cilinder, zolang ze niet teveel parallel lopen aan de zuigerbeweging zijn dit hoonsporen en is normaal. Ik zou eventueel wel kijken of de zuigerveren niet te ver versleten of gebroken zijn, of zowiezo vervangen (met eventueel een nieuwe zuiger. Laat anders ook de cilinderdiameter opmeten bij een goede brommerspecialist zodat je weet welke diameter erin moet (standaard 38 mm of overmaat).

Het slecht/ niet stationair lopen kan dus veroorzaakt worden door compressieverlies via de krukaskeerringen (advies is beide zijden te vervangen), al dan niet icm versleten zuigerveren. Maar als je de carburateur van het spruitstuk heb gehaald en niet meer goed monteert trekt deze valse lucht bij de spleet waar je heb vastschroeft.
Dankjewel voor de tips! het was inderdaad een versleten zuigerveer! hij loopt nu weer als een zonnetje (voor de keuring naar geel kenteken). Wanneer de Tomos is omgekeurd ga ik verder kijken naar een setup, zit voor nu te denken aan een 65CC maar ik weet niet of dit het beste is voor trekkracht... de topsnelheid interesseert me niet zo het gaat er meer om dat de Tomos mijn gewicht de bergen van de ardennen over krijgt. nog tips? of moet ik hier een aparte post voor aanmaken?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.